Als u met een automaat in de sneeuw rijdt, kan het zijn dat u al een 'sneeuwmodus' heeft waarmee u veiliger rijdt en het risico op wielslip verkleint. Sommige automaten hebben een positie 2 op hun versnellingspook.Zet de auto in dat geval in die positie, zodat alleen de eerste 2 versnellingen worden gebruikt.
Wanneer je met een automaat gaat rijden in de sneeuw, kun je het start/stop systeem gewoon actief laten.De motor zal alleen uitgeschakeld worden, wanneer dit verantwoord is. Dit motor management is eigenlijk een smart system dat erop let, wanneer je onderweg bent, of het veilig is om de motor uit te schakelen of niet.
Let op: rem heel geleidelijk en voorkom dat de wielen blokkeren, want dan glijden de banden door en kunt u de controle over de auto verliezen. Als de wielen toch blokkeren en doorglijden: het rempedaal loslaten om opnieuw grip te krijgen. Vervolgens op de motor afremmen en geleidelijk pompend afremmen.
Wat moet je doen als je in een slip raakt? "Het allerbelangrijkst bij het corrigeren van een slip is kijken en sturen", vertelt De Jong. "Kijk altijd naar het punt waarnaar je van plan was te gaan en blijf daar naartoe sturen. Probeer bij een beginnende slip direct te reageren.
Haal het sneeuw en ijs van je buitenspiegels en kentekenplaat. Maak je voorruit, zijruiten en achterruit ijs en sneeuwvrij. Trek niet je ruitenwissers los, maar doe dit zachtjes en voorzichtig met je ijskrabber.
Soms is het zwoegen geblazen als je weg wilt rijden bij sneeuw en gladheid. De banden graven zich steeds dieper in de sneeuw en je auto komt niet meer van zijn plek. Je kunt dit voorkomen door in de tweede versnelling weg te rijden: geef weinig gas en laat de koppeling rustig opkomen.
Hoe rijd je zuinig weg in de sneeuw? Als er sneeuw ligt, of als het glad is, kan het bij het wegrijden gebeuren dat de banden niet direct grip hebben. Wegrijden in de tweede versnelling kan helpen, dit voorkomt dat de wielen gaan spinnen.Stuur rustig en maak geen plotselinge bewegingen.
Je stuurt best tegen de richting in en houdt je ogen op de plek waar je heen wilt. Niet kijken naar mogelijke obstakels, wel naar een droog of veilig stuk grond. Zet ook je versnelling in neutraal om je wielen te blokkeren en zo sneller uit de slipbeweging te geraken.
Zorg er altijd voor dat er goede winterbanden met voldoende profiel onder je auto liggen. Ligt er veel sneeuw op de weg, leg dan op tijd je sneeuwkettingen eronder. Zeker voor je een bergweg moet beklimmen of afdalen. Houdt de waarschuwingsborden in de gaten en kijk of je tegenliggers kettingen om hebben.
Moderne auto's met automaat zijn voorzien van een start/stop inrichting en zullen dus bij een verkeerslicht afslaan. De selectiehendel kan dan gewoon in de D stand blijven staan. Zonder start/stop inrichting is het advies om de auto gewoon in de D te laten staan bij een kortstondige stop zoals bij een verkeerslicht.
''Gebruik altijd de parkeerrem bij parkeren op een hellende ondergrond - de P-stand van de automatische versnellingsbak is niet voldoende om de auto in alle situaties vast te houden''. U zou dus kunnen kiezen voor P en de handrem. Wielblokken lijkt me dan overbodig. Met de neus omhoog of omlaag maakt niet uit.
Zoals bij velen wel bekend, moet om de verbrandingsmotor op bedrijfstemperatuur te laten komen, eerst opwarming van de omgevingstemperatuur plaatsvinden. Hoe kouder de omgevingstemperatuur, hoe meer energie (brandstof) hier voor nodig is.
Schakel snel door naar een hogere versnelling om zuiniger te rijden. Kijk goed op je toerenteller naast de kilometerteller. Hoe lager het aantal toeren, hoe zuiniger je rijdt. Het allerbeste kun je met een laag toerental in een hoge versnelling rijden.
Optrekken gaat gepaard met hoge temperaturen in de verbrandingsruimte en slechte menging van brand- stof en lucht, waardoor emissies sterk toenemen. Gemiddeld zijn NOX- en fijn stofemissies van vrachtauto's in de file ongeveer twee maal zo hoog als in een situatie met vrije doorstroming.
In principe zou je naar de eerste versnelling moeten terugschakelen als de auto bijna tot stilstand is gekomen of volledig is gestopt (tussen de 10-20 km/u en daaronder). Dit is vaak het geval bij het naderen van een stoplicht of bij het inrijden van een parkeerplaats.
Een grotere bocht naar links op een kruispunt met verkeerslichten neem je vaak met een hogere snelheid. Daar ligt je snelheid dan rond de 30 kilometer per uur. Dat betekent dus dat je met de meeste auto's de kleine bochten in de tweede versnelling neemt, en de grotere bochten naar links kunnen in de derde.
Wat je wél moet doen
Staat de auto in de buurt van een stopcontact, of heb je een heel lang verlengsnoer? Dan kun je de rubbers warm föhnen. Het ijs ontdooit heel snel, en je beschadigt de rubbers niet. Om de uitdroging van de deurrubbers tegen te gaan kun je een rubberstick of rubberspray gebruiken.
Niet alleen de buitenkant, ook de binnenkant van je autoramen kan aanvriezen. Dit is vocht in je auto dat condenseert, de ruiten beslaat en vervolgens bevriest. Je kunt dit deels voorkomen door een vochtvreter in je auto te plaatsen.