Kan ik zelf mijn accu reviseren? Het is sterk af te raden om als particulier zelf een accu te reviseren, zelfs als u een achtergrond heeft in de elektrotechniek of eerder met accu's heeft gewerkt.
Zelf uw fietsaccu reviseren raden wij meestal niet aan. Het is belangrijk te weten waar u mee bezig bent, anders kan het snel duurder worden als er iets misgaat. Als u uw accu bij ons brengt, weet u zeker dat u 2 jaar garantie krijgt en dat uw accu in goede handen is.
Ook kan het zo zijn dat er voor een bepaalde fietsaccu niet gemakkelijk losse accucellen aangeschaft kunnen worden, waardoor de revisie van een dergelijke fietsaccu in veel gevallen nog duurder wordt. Echter is het over het algemeen zo dat de revisie van een fietsaccu gemiddeld ergens tussen de 300 en 500 euro kost.
Als enige revisiebedrijf in Nederland is Fietsaccu-revisie.nl officieel gecertificeerd door Thuiswinkel Waarborg, wat betekent dat u veilig online koopt met 24 maanden garantie. Vanuit Nederland en België kunt u uw oude batterij eenvoudig verzenden naar ons reparatiecentrum.
Meestal liggen de bedragen voor het reviseren van een fietsaccu tussen de 300 en 500 euro. Nieuwe fietsaccu's variëren in prijs van 200 tot 800 euro. Een gemiddelde fietsaccu kost zo'n 500 euro.
Per 100 wattuur kun je gemiddeld 12-25 km met trapondersteuning fietsen. Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grotere 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
De accu. De accu van een elektrische fiets heeft helaas niet het eeuwige leven. Op een accu geven we twee jaar garantie, zolang moet de accu het zeker volhouden. De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed.
De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed. Dan moet je er wel goed mee omgaan en bijvoorbeeld dieptelading voorkomen. Lees hier over hoe je je accu zo lang mogelijk mee kunt laten gaan, door hem op de juiste manier op te laden.
Heeft de fiets meer dan 10.000 kilometer gereden, dan weet een koper dat de kans aanwezig is dat er op korte termijn grote uitgaven aankomen. Dit zal invloed hebben op de vraagprijs. Mocht er tijdens het onderhoud van de fiets al materiaal vervangen zijn, dan is het goed daarvan de bonnen te overleggen.
De meeste fietsenmakers beschikken over een speciale tester waarmee ze accu's kunnen uitlezen. De test wijst de accuconditie exact uit.
Plotseling verlies in accucapaciteit. Treedt meestal op bij oudere fietsaccu's of-fietsaccu's in slechte conditie (te weinig gebruikt, te lang niet opgeladen etc.). → Slechte cellen kunnen vervangen worden maar reparatie is duur en meestal slechts een tijdelijke oplossing.
Meestal liggen de bedragen voor het reviseren van een fietsaccu tussen de 300 en 500 euro. Nieuwe fietsaccu's variëren in prijs van 200 tot 800 euro. Een gemiddelde fietsaccu kost zo'n 500 euro. Zoals je dus kunt zien, is het reviseren van een fietsaccu gemiddeld gezien iets goedkoper.
Hoe lang gaat een gereviseerde accu mee? Uiteraard is dit heel afhankelijk van het gebruik en het onderhoud. Wel kunnen we stellen dat een gereviseerde accu zeker zo lang meegaat als een nieuwe. De belangrijkste reden is versheid.
Bij sommige fietsen is het ook mogelijk om te kiezen voor een zwaardere accu. Je kunt dan (tegen bijbetaling) kiezen voor een zwaardere accu (bijvoorbeeld 600Wh of misschien wel 750Wh). Een accu met meer Wh staat namelijk gelijk aan een grotere actieradius.
Het reviseren van een fietsaccu verschilt altijd in prijs, afhankelijk van de accu zelf, en hoe lastig het reviseren is. De kosten van het reviseren van een fiets accu liggen meestal tussen de €250 en €600. Deze bedragen om te reviseren zijn soms wel hoger dan de nieuwprijs van de accu zelf.
Sommige merken zjin gemiddeld wat betrouwbaarder dan andere. Bekijk op het display hoeveel kilometer de e-bike heeft gereden. Gemiddeld rijden e-bikebezitters vaak minder dan 1500 km per jaar. Iemand met een grote woon-werkafstand kan echter zo meer dan 5000 km per jaar rijden.
Fiets accu resetten
Volgens een andere website is een andere optie om de batterij te controleren. Bij het reviseren van uw fietsaccu wordt de uitgeputte energiecel van uw fietsaccu vervangen door een nieuwe energiecel en keert de accu terug naar zijn oorspronkelijke capaciteit.
Een fiets die tussen de 3000 en 7000 kilometer heeft gereden, is op zich nog redelijk goed. Heeft de fiets meer dan 10.000 kilometer gereden, dan weet een koper dat de kans aanwezig is dat er op korte termijn grote uitgaven aankomen.
Volgens de AD Fietstest 2023 is de Koga E-Nova PT Unlimited de beste elektrische fiets in de categorie stadsfietsen boven de 3500 euro. De fiets kwam als meest veelzijdige en comfortabele e-bike uit de test en ontving dan ook een 8,2 als eindcijfer van het testpanel.
Laad en ontlaad je accu regelmatig om hem in goede conditie te houden. Doe dit minimaal eens per maand. Je accu opladen doe je in een ruimte waarbij jij, of iemand anders, een oogje in het zeil kan houden. We raden af om de fietsaccu op te laden als je slaapt.
Wat kost een onderhoudsbeurt voor een elektrische fiets? - Dit is afhankelijk van het onderhoud dat er moet gebeuren, hoe goed je hem zelf onderhoud en wat het tarief is van de winkel/werkplaats waar je hem brengt. Een reguliere onderhoudsbeurt kost ongeveer € 60 tot € 75 euro.
Het is daarom het beste om de accu bij kamertemperatuur te bewaren en pas op de e-bike te plaatsen wanneer je op weg gaat. Als het rijden in de winter te koud voor je is, kun je de accu het beste bewaren bij een temperatuur tussen 10 en 20 graden Celsius en het laadniveau tussen de 50 en 80 % houden.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.