De remmen van een achtbaan bestaan uit twee remblokken die op het spoor bevestigd zijn, en een remplaat in de vorm van een metalen vin die onder het karretje hangt. Wanneer de trein over de remmen rijdt, bewegen de twee remblokken naar elkaar toe, en klemmen de vin onderaan de trein als het ware vast.
Er bevinden zich remblokken in de baan en remvinnen onder de trein. De remblokken werken op luchtdruk. Als er geen lucht wordt toegevoerd staan de remblokken (de remmen dus) dicht. Dit is gedaan, omdat er een kans bestaat dat de stroom uitvalt en het hele besturingssysteem van de achtbaan uitvalt.
In een achtbaan ga je met hoge snelheid in een karretje over een rails. De verschillen in zwaartekracht door de snelheid, oftewel de G-krachten, zorgen voor het gekke gevoel in je onderbuik. Heerlijk, achtbanen. De meeste hebben nog maar heel weinig met een 8 te maken.
Helling is de energiebron
Op weg omhoog wordt er potentiële energie opgebouwd, die de wagentjes gedurende de hele rit hun snelheid geeft. Als het treintje valt, wordt deze omgezet in kinetische energie. Daar is genoeg van om de volgende helling op te komen, waarna het weer van voren af aan begint.
De kans op een verwonding in een achtbaan is ongeveer één op een miljoen. De kans op een ernstige verwonding is ongeveer één op 20 miljoen. Kans op een dodelijk ongeval is ongeveer één op 750 miljoen. Dit blijkt uit onderzoek van de International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA).
Hij gaf een paar praktische tips: stap nooit met een lege maag de achtbaan in, en ga vooral gillen als je het eng vindt. En stap daarna nog een keer in, juist als je het spannend vindt. Want als je je angsten aangaat, stijgt je zelfvertrouwen. Kruip je weg, neemt dat gevoel juist af.
"Als je misselijk wordt in de achtbaan, komt dat doordat allerlei sensoren, zoals je evenwichtsorganen en je ogen, verwarrende signalen afgeven aan het duizeligheidscentrum in je hersenen." Daardoor word je dus misselijk.
Zodra het karretje harder gaat krijgen je organen zoals je hart, darmen en longen, ook te maken met verschillende snelheden. Je organen zijn alleen wat aan de zware kant en blijven dus als het ware achter op de rest van het lichaam. De organen drukken tegen dan elkaar en tegen de buikwand. En dat geeft kriebels!
Het gaat om The Yukon Striker, die zich bevindt in Canada's Wonderland. Als je benieuwd bent hoe je de achtbaan ongeveer ervaart, kun je een video bekijken die het themapark online heeft gezet. The Yukon Striker gaat maar liefst 130 kilometer per uur, is in totaal 1105 meter lang en bereikt een hoogte van wel 75 meter.
Als je bij een achtbaan over de kop gaat, val je niet uit het wagentje. Dat komt door de centrifugale kracht. Deze kracht ontstaat als iets ronddraait of door een bocht gaat. Denk maar aan een emmer met water.
Samengevat: De kans dat je sterft in een geblokkeerde attractie is zo goed als onbestaande. De attracties moeten aan strenge veiligheidsmaatregelen voldoen. Daarnaast zou je er, als perfect gezonde mens, al ettelijke uren ondersteboven in moeten hangen voor het een medisch risico vormt.
De treintjes gaan ongeveer twaalf jaar mee, zegt Vugts. „Elk jaar wordt de baan grondig gecontroleerd op scheurtjes. En elke dag gaan we om half acht 's ochtends een controlelijst af.” In de afgelopen jaren zijn de wagentjes twee keer vervangen, twee jaar geleden voor het laatst.
De karretjes of treinen van het overgrote deel van de huidige achtbanen bewegen zich voort zonder motor en danken hun snelheid aan de zwaartekracht.
Record. Formula Rossa is met 240 km/h de snelste achtbaan ter wereld. Voordat Formula Rossa opende, was Kingda Ka de snelste ter wereld met een maximumsnelheid van 206 kilometer per uur.
Anti-Rollback. Elke pretparkbezoeker kent het specifieke geluid van een achtbaan die omhoog getakeld wordt. Toch is dit niet de ketting, zoals velen denken, maar het anti-rollback-systeem.
Leap The Dips is de oudste nog werkende achtbaan ter wereld, deze werd geopend op 2 juni 1902. De achtbaan is gebouwd door Edward Joy Morris in het Amerikaanse pretpark Lakemont Park. Leap The Dips is 12,5 meter hoog en 442,6 meter lang.
1. De plank van Mt. Huashan (China) Bij een wandeling op de berg Huashan in China kun je duizenden meter van je af kijken.
Speed of Sound. Deze achtbaan in Walibi Holland is misschien wel de meest heftigste in Nederland.
De beugel houdt je wel in je zitje. Maar als de zwaartekracht (G-kracht) te groot wordt, kan je lichaam moeilijk bloed naar de hersenen pompen. Dat word je misselijk of je valt zelfs flauw. Bij een te hoge negatieve G-kracht, wordt er teveel bloed naar het hoofd gestuurd.
Er zijn namelijk verschillende redenen waarom een achtbaanritje je gezondheid verbetert. Zo kan een wilde rit nierstenen losmaken (wie had dat gedacht?) en krijgen astmapatiënten minder last van hun ademhaling. Astmapatiënten gaven aan dat hun ademhaling, zowel tijdens als na de rit, veel regelmatiger was.
Eén G-kracht staat gelijk aan het lichaamsgewicht. "In het geval dat hij tachtig kilo weegt, kreeg zijn lichaam tijdens de klap ruim vierduizend kilo te verwerken", legt coureur Jan Lammers uit.
Eigenlijk kan je in vrijwel alle achtbanen je bril ophouden, en door de G-krachten valt een bril niet zomaar af. Een bril die snel afvalt is eigenlijk ook niet goed afgesteld voor je hoofd.
Kies bij je achtbaan bezoek voor een goed verteerbare maaltijd zoals: yoghurt met muesli, brood of een kleine warme maaltijd. Combineer dit met wat water of gemberthee. Gember is volgens mensen die snel last hebben van bewegingsziekte vaak een succesvol hulpmiddel om een rustige maag te houden.
"Als het zwaartepunt over de top is, komt de trein op snelheid." Als je achterin zit, ben je op dat moment op het hoogste punt. "Je gaat niet sneller, maar de G-krachten en airtime, het moment dat je uit de stoel wordt gezwiept, zijn het heftigst als je achterin zit." Daarom lijk je achterin harder te gaan.