Dit doe je door naar rechts tegen het stuur te blijven duwen. Hierbij gebruik je je heupen en/of je eigen lichaamsgewicht ter ondersteuning. Duw je harder, dan zal de motor scherper sturen en 'platter' door de bocht gaan. Stop je met duwen, dan komt je motor vanzelf weer rechtop en zal je weer rechtdoor gaan rijden.
Als je gaat remmen op het moment dat je de bocht ingaat, kun je de controle verliezen, omdat de banden geen grip houden op de weg.
In de bocht: gasgeven
Je moet ervoor zorgen dat je gedurende de hele bocht gas kunt blijven geven. Wanneer de motor wordt aangedreven (dus wanneer je gasgeeft en je niet de koppeling hebt ingeknepen) is hij veel stabieler. Wanneer je de koppeling inknijpt valt de motor naar binnen.
Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof.
Bij het nemen van de bocht met de koppeling ingedrukt zal je snelheid veel lager zijn, terwijl je als je niet de koppeling indrukt de motor stationair de snelheid blijft aanhouden. Wat misschien ook is, is dat je stuurtechniek niet snel genoeg is om de bocht aan die snelheid te nemen.
Tegensturen betekent dat je tegen je linker handvat duwt als je naar links wilt en tegen je rechterhandvat als je naar rechts wilt. Want wat gebeurt er wanneer je dit doet? Wanneer je je linker handvat van je weg duwt, draait het voorwiel naar rechts. Je zou verwachten dat je dan naar rechts rijdt maar dat is niet zo.
Welke regels gelden op een rotonde? Wie de rotonde op wil, moet voorrang verlenen aan wie er al op rijdt. Je moet de richtingaanwijzer gebruiken wanneer je de rotonde wilt verlaten, maar niet wanneer je de rotonde oprijdt. Bevindt er zich een aanliggend fietspad rondom, dan moet je extra voorzichtig zijn.
Wat is de ideale snelheid in een bocht? Dat ligt per auto verschillend, maar de meeste auto's hebben een ideale snelheid van rond de 22-25 kilometer per uur in een (haakse) bocht naar rechts of links. Een grotere bocht naar links op een kruispunt met verkeerslichten neem je vaak met een hogere snelheid.
Welke bocht kent de meeste risico's? Bocht naar rechts.
Bestuurders die linksaf slaan moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan. We spreken dan ook wel van: 'korte bocht gaat voor lange bocht'.
Haarspeldbochten zijn zeer scherpe bochten van meer dan 90 graden, soms tot 180 graden. Ze komen veel voor in bergwegen, waar ze het verkeer langs steile hellingen leiden. Ook in krappe ruimtes kunnen ze nodig zijn, bijvoorbeeld in dichtbebouwde steden.
Een bijkomend voordeel hiervan is dat je minder spanning op je stuur zet, waardoor je bij eventuele foutjes de motor meer de kans geeft om zichzelf te corrigeren. Wanneer je de motor omgooit, probeer dan je buitenste onderarm op de tank te leggen en de elleboog van de binnenste arm naar de grond toe te laten wijzen.
Touring motoren
Als je niet van de gebaande paden af wil maar wel de meest comfortabele rit wil kun je het best een touring motor kopen. Deze motoren zijn groot, zwaar, hebben een flink vermogen en zijn de meest comfortabele motoren die je maar kunt kopen.
Dit primitieve sensortje aan de voorkant van het voertuig zorgt ervoor dat hij weet wanneer hij een voorligger heeft. Daardoor wordt het mogelijk om, met een druk op de knop, de motor achter iemand aan te laten rijden. Omdat de motor altijd overeind blijft kan hij ook stapvoets achter een mens aan rijden.
Als je de tweede of de derde afrit op de rotonde wil nemen, sorteer je beter links voor. Je rijdt dan de rotonde op en blijft aan de binnenkant (of op de linkerrijstrook). Geef met je richtingaanwijzer tijdig aan als je gaat afslaan. Let wel op: auto's die zich op de rechterrijstrook bevinden hebben steeds voorrang.
Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen
Er zijn een aantal uitzonderingen. Bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders verlenen voorrang aan een tram. Alle weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
Een rotonde neem je bij voorkeur in de tweede of derde versnelling, met een snelheid van 20 tot 30 kilometer per uur. Op die manier kun je de andere weggebruikers, de bewegwijzering, de verkeersborden en de voorrangssituatie goed inschatten en passeer je comfortabel de rotonde. Pas na het verlaten geef je weer gas bij.
Wat te doen bij slippen? Mocht je om een of andere reden toch in de slip raken, laat dan het gaspedaal en rem helemaal los. Probeer vervolgens weer langzaam te remmen. Indien de auto blijft slippen, trap dan de koppeling zo ver mogelijk in en draai het stuur in de richting waar je naar toe wilt.
Koppeling intrappen en gas loslaten.
Trap als je in een slip raakt zo snel mogelijk de koppeling in, laat het gas los en rem niet. Doordat je de koppeling intrapt gaan de wielen vrij rollen, waardoor je het snelst weer grip kunt krijgen met het wegdek. Raak je in een slip, zorg dan dat je nooit te hard remt.
Op de motor afremmen goed voor de motor? Wanneer je je voet van het gas haalt, spuit de motor geen brandstof meer in. Op de motor afremmen kost dus geen benzine of diesel. En de remmen slijten niet omdat de motor het remwerk doet.
Na het kiezen van de juiste versnelling eerst het koppelingspedaal laten opkomen tot het aangrijpingspunt (de auto gaat weer afremmen op de motor) en daarna het rempedaal los laten. Dit dient te gebeuren voordat je de bocht in rijdt.
Terug schakelen naar de versnelling die je wil (meestal 2e voor de bocht). Koppeling omhoog laten komen tot het aangrijpingspunt (je voelt de auto extra afremmen). Rem loslaten wanneer je de gewenste snelheid hebt bereikt. Koppeling helemaal los laten voordat je de bocht in stuurt.