Wilt u laten registreren dat u eigenaar bent van een boot of schip? Dat kan met een Teboekstelling schip. Uw boot krijgt dan een brandmerk met een uniek identificatienummer. Daarna ligt uw eigendom vast in de openbare registers van het Kadaster.
Als uw boot of schip in Nederland ligt, betaalt u 460,- voor de registratie. Daarvoor inspecteert een inspecteur van het Kadaster het schip en brengt een brandmerk aan. De kosten voor een nationaliteitsverklaring en een zeebrief komen daar nog bij.
Internationaal eigendomsbewijs van uw boot (ICP)
In vrijwel heel Europa wordt het document geaccepteerd als identiteitsbewijs van de boot. Dit geldt ook voor kano's, roeiboten, zeilplanken en jetski's. Het ICP bevat de gegevens van de eigenaar en een beschrijving van het schip.
Het registreren is verplicht voor vaartuigen korter dan 20 meter en sneller dan 20 kilometer per uur. Bij het overschrijven heeft u het registratiebewijs nodig. Lees hier wat u moet doen als u geen registratiebewijs heeft. Met het registratiebewijs mag u varen op bijna alle Nederlandse binnenwateren.
Om te kunnen varen in Nederland heeft u een geldig registratiebewijs nodig als uw vaartuig korter is dan 20 meter en sneller dan 20 kilometer per uur. Het registratiebewijs moet u altijd bij u hebben tijdens het varen. Ook moet u uw vaartuig voorzien van een registratieteken.
Er is geen wet- of regelgeving die je verplicht een bootverzekering te nemen in Nederland. Maar als je een boot hebt waarvoor je aansprakelijkheidsverzekering (AVP) geen dekking biedt kun je eigenlijk niet zonder.
Het antwoord op de vraag of boten een naam moeten hebben is een volmondig 'jazeker'. In Binnenvaartpolitiereglement (artikel 2.02) is namelijk wettelijk vastgesteld dat alle schepen een naam moeten hebben.
Wanneer je een boot bestuurd waar geen vaarbewijs voor nodig is en alleen wordt bestuurd op de binnenwateren is het niet verplicht reddingsvesten, brandblussers etc. aan boord te hebben. Zelfs peddels en een anker is niet verplicht, dit kan overigens enorm handig zijn.
Bescherming tegen diefstal door registratie van uw boot
Dit registratienummer (ook wel brandmerk) brengt het Kadaster aan op uw schip. Dit brandmerk beschermt u tegen diefstal van uw boot.
Volgens het binnenvaartpolitiereglement (bpr) mag een klein motorschip niet deelnemen aan de scheepvaart indien deze niet is voorzien van een naam of een kenspreuk (kreet, leus, zinspreuk). Dit moet zijn ingevoerd in goed leesbare onuitwisbare letters en/of cijfers.
Met dit formulier vraagt u een Btw-verklaring voor een pleziervaartuig aan. Met zo'n verklaring kunt u bij terugkeer in Nederland aantonen dat over het pleziervaartuig btw in Nederland is betaald en niet terugbetaald. Dat kan alleen binnen de geldigheidsduur van de btw-verklaring.
De jaarlijkse kosten voor het hebben van een boot bedragen ongeveer 10% van de waarde van de boot. Hoewel 5 of 6% een realistischer waarde zou kunnen zijn, hangt dit sterk af van de boot, waar en hoe u vaart en hoe u de meerjarige kosten spreidt over de levensduur van de boot.
Bent u exploitant (eigenaar) van een boot en wilt u een boot verhuren of rondvaren met passagiers?Dan hebt u een exploitatievergunning nodig. Deze vergunning is nodig voor alle soorten rondvaart- en verhuurboten.
Alhoewel een vaarbewijs niet bij iedere verkoper een verplichting is om een boot te kopen, is het wel verplicht om over een vaarbewijs te beschikken als je wilt varen met een boot die langer is dan 15 meter of die hogere snelheden dan 20 km per uur kan behalen.
Mag je legaal wonen op een boot? Als je permanent en legaal op een boot wilt wonen, heb je een officiële ligplaats nodig. Deze vaste ligplaats is aangewezen door de gemeente en voorzien van basisbehoeftes zoals gas en licht. Op de ligplaats mag je een woonboot, woonark of ander drijvend bouwwerk aanmeren.
Staat er ergens dat je niet mag wonen in een boot? Over wonen aan boord van een pleziervaartuig is niet veel terug te vinden. Dat wil zeggen: niets over wetten en regels.
Inschrijven van een voorlopig koopcontract bij het Kadaster is niet verplicht. Maar het is wel aan te raden. U staat sterker als koper, bijvoorbeeld als er beslag wordt gelegd omdat de verkoper schulden heeft. Dan kunt u bewijzen dat u het huis hebt gekocht.
Varen zonder vaarbewijs
Wanneer kun je zo het water op? Je kunt varen zonder vaarbewijs op een boot met een maximale snelheid van 20 kilometer per uur en/of met een lengte van maximaal 15 meter. Overschrijdt de boot één van deze richtlijnen, dan moet je examen doen voordat je hier als schipper mee het water op gaat.
Het dragen van een reddingsvest is niet verplicht in Nederland. Alleen op motorboten waar een vaarbewijs voor nodig is, is het verplicht om voor elke opvarende boot een zwemvest aan boord te hebben. Een zwemvest is echter geen reddingsvest. Een reddingsvest is er speciaal op gericht verdrinking te voorkomen.
Klein Vaarbewijs I (VBI):
voor het varen op rivieren, kanalen en meren, inclusief Gouwzee en Randmeren. Maar niet op Westerschelde, Oosterschelde, IJsselmeer, Markermeer, IJmeer, Waddenzee, Eems en Dollard.
U heeft een boot zien liggen die te koop staat. U heeft interesse om die woonboot te kopen maar u weet niet wie de eigenaar is. De naam van de boot staat op de romp of ergens anders aangegeven. Als er ook een brandmerk te zien is dan weet je dat de boot bij het kadaster een registratie heeft.
Als een schip in het kadaster staat geregistreerd, kan uit de inschrijving de eigenaar worden afgelezen. Dus: de persoon die in het kadaster staat geregistreerd als eigenaar, is ook juridisch eigenaar.
Die vraag krijgen we vaak: is een ankerbal verplicht? Ja, op de meeste wateren wel.Wanneer je volledig afgezonderd van de vaarroutes, ergens op de binnenwateren van Nederland voor anker gaat, is een ankerbal niet verplicht. Toch raden we aan om hem ook dan te hijsen.
Bijvoorbeeld bij brand, diefstal of schade. Let op: een boot en/of buitenboordmotor valt standaard niet onder de inboedelverzekering.