U bent bezorgd over uw buurtgenoot, vriend of iemand uit uw familie die zich mogelijk in een verontrustende situatie bevindt. Er is geen sprake van spoed, maar u wilt uw zorgen wel uiten. Dan kunt u bellen met het landelijk Meldpunt Zorgwekkend Gedrag op 0800 – 1205.
Luister zonder te oordelen, toon begrip en neem elk signaal ernstig. Iemand die het moeilijk heeft, wil dat zijn problemen serieus genomen worden. Maak tijd voor het verhaal, toon begrip en laat weten dat je er bent voor hem of haar. Nadien kun je samen op zoek gaan naar de meest gepaste hulp, maar dring die nooit op.
Effectieve overtuiging omvat vier afzonderlijke en essentiële stappen. Ten eerste vestigen effectieve overtuigers geloofwaardigheid . Ten tweede formuleren ze hun doelen op een manier die gemeenschappelijke grond identificeert met degenen die ze willen overtuigen. Ten derde versterken ze hun posities met behulp van levendige taal en overtuigend bewijs.
Luister en valideer
Vraag ze wat er aan de hand is en reflecteer gewoon wat ze zeggen. Help ze zich gehoord te voelen. Je kunt vragen: "Hoe gaat het met je?" en zeggen: "Ja, dat klinkt moeilijk of dat klinkt geweldig." Mensen vinden het moeilijk om actie te ondernemen als we ons niet gehoord en begrepen voelen.
Probeer de ander niet op te vrolijken. Uw naaste voelt zich dan niet begrepen en kan zich daardoor juist nog vervelender gaan voelen. Doe niet alsof de somberheid niet ernstig is. Zeg niet 'het valt wel mee.
Gedrag waar je op kan letten zijn: nieuwe/toegenomen concentratieproblemen, slaapproblemen, gejaagdheid of onrust, opvliegendheid, maar ook problemen met voeding of gebruik van alcohol of drugs. Reacties en emoties. Wanneer we (even) niet lekker in ons vel zitten, merk je dat aan de manier waarop we ons uiten.
Ga bij gezondheidsklachten altijd eerst naar de huisarts. Die kan u doorverwijzen als dat nodig is en u vertellen waar u een cliëntondersteuner kunt vinden. Dit is iemand die u gratis helpt om de juiste zorg of hulp te regelen. Ook kan de cliëntondersteuner meegaan naar gesprekken.
Laat de ander praten en luister zonder oordeel
Iemand die niet lekker in zijn vel zit, voelt daar vaak schaamte of boosheid over. Probeer dus vooral niet te oordelen, en erken het gevoel. Zo nodig je iemand uit om te blijven praten. Je kunt bijvoorbeeld simpelweg zeggen: “Wat vervelend dat je je rot voelt.”
Mensen vinden het moeilijk om hulp te vragen om een aantal redenen: ze willen niet afhankelijk zijn van andere mensen. ze zijn geneigd om alles zelf op te lossen en hun eigen boontjes te doppen. ze willen niemand belasten met hun probleem of vraagstuk.
Een persoon die zichzelf niet wil helpen, zal geen hulp aannemen tenzij hij/zij dat wil. Het enige wat je kunt doen is ze laten weten dat je er voor ze bent . Je kunt op een vriendelijke, respectvolle en begripvolle manier met ze praten om ze te laten inzien dat ze hulp nodig hebben en dat je bereid bent om er voor ze te zijn.
Wat kan ik doen wanneer mijn depressieve partner geen hulp wil? Probeer in eerste plaats voor jezelf te zorgen en blijf doen wat goed voor jou is. Zoek zelf steun in je omgeving en blijf niet alleen met het probleem zitten. Praat er ook over met je huisarts.
Geef hem de ruimte om te praten zonder over hem te oordelen.
Geen armen over elkaar omdat je ergens iets van vindt. Dit zijn non-verbale dingen waardoor hij zich onveilig zal voelen. Heb een open houding, stel vragen en luister zonder oordeel. Beloon hem met nieuwsgierigheid!
Praat met een steunende vriend, een familielid of een therapeut over hoe je je voelt en laat hen er voor je zijn in tijden van nood . Praten met iemand die je vertrouwt kan je ook helpen een ongezonde relatie te herkennen en voorkomen dat je steeds weer teruggaat naar die persoon.
Luister zonder te oordelen
Ze kunnen makkelijker omgaan met die gedachten als ze erover kunnen praten met iemand. Probeer daarom een open gesprek te voeren. Zeg bijvoorbeeld: 'Wat vervelend voor je dat die depressie deze gedachten in je hoofd stopt.
Vertel ze dat je er bent om te luisteren en open vragen te stellen. Bied geruststelling wanneer je kunt, en als ze praten over de moeilijkheden die ze hebben, valideer hun gevoelens door te laten zien dat je de impact begrijpt. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: " Ik snap waarom je zo overstuur bent.
Bijgevolg vereist overtuigend spreken extra aandacht voor publieksanalyse . Traditioneel gezien omvat overtuiging ethos (geloofwaardigheid), logos (logica) en pathos (emotie). Door deze drie elementen bekwaam uit te voeren, kan een spreker zijn overtuigingskracht vergroten.