Door de kou kan het zo zijn dat de batterij van je elektrische fiets sneller leegraakt. Het gevolg hiervan is dat je actieradius daalt. Het is gebleken dat een accu je in de vrieskou tot wel 40 procent minder ver brengt, dan bij normale temperaturen.
De invloed van koud weer op de accu van je elektrische fiets
De energie stroomt daardoor minder makkelijk door het systeem van de accu. Daarnaast duurt het opladen langer en levert de accu de motor minder vermogen dan normaal. De actieradius kan bij extreem lage temperaturen tot wel 30% lager zijn dan normaal.
Rijd bij veilige weersomstandigheden:
Het is niet raadzaam om bij temperaturen onder de -16 °C (4 graden Fahrenheit) op een e-bike te rijden, omdat dit de actieradius aanzienlijk kan verminderen.
Een elektrische fietsaccu kan tegenwoordig best wat hebben, maar temperaturen onder nul dienen vermeden te worden vanwege het risico op condens in de accu. Bij strenge vorst (ofwel temperaturen onder de 10 °C) zullen chemische processen in de accu ervoor zorgen dat deze onbruikbaar wordt.
Bij kou, regen en vorst moet je extra voorzichtig zijn met je elektrische fiets. En je fietsaccu is niet bestand tegen temperaturen onder het vriespunt.
Mag ik mijn e-bike buiten laten staan? Als u uw fiets buiten laat staan in vriesweer, zal deze kapot gaan door roest en degradatie . In de winter zou het buiten laten staan van uw fiets hetzelfde zijn als uw e-bike elke nacht onderdompelen in water.
Een elektrische fiets kan altijd buiten staan, mits je goed nadenkt over hoe je hem beschermt. Zo is het namelijk wel zo dat een elektrische fiets het niet altijd leuk vind om heel nat te worden en zal je ook met de kou rekening moeten houden.
Voor elke 15 graden boven 25 graden C (15 graden F boven 77) wordt de levensduur van de accu gehalveerd. Dit geldt voor ELK type loodzuuraccu, waaronder een verzegelde, gel, AGM of industriële accu.
Binnenshuis bewaren: Bewaar de accu op een koele, droge plaats, uit de buurt van extreme temperaturen . Koppel de accu los: Koppel indien mogelijk de accu los van de fiets tijdens opslag om het risico op elektrische problemen te minimaliseren.
Onthoud: fiets liever kort, maar krachtig.Lange ritten zijn met deze temperaturen geen aanrader.Je lichaam kan in deze vrieskou simpelweg niet urenlang warm blijven. Fiets daarom een korter rondje op hoge snelheid, zodat je lichaam continu moet inspannen en warm blijft.
Waterdicht wil zeggen dat er op geen enkele manier water in het elektronische apparaat kan komen. Dit is bij een fietsaccu helaas niet het geval. Langdurig de fiets in de regen stallen of fietsen is dus zeer slecht voor de accu.
Winterbanden met noppen helpen je ook om door diepere sneeuw te navigeren en steile heuvels te beklimmen, zelfs als de grond glad is. De beste e-bikebanden voor de winter kunnen je zelfs door 3 inch sneeuw dragen — of 5 inch als de poeder vers is . Zorg voor optimale veiligheid dat je voldoende bandenspanning hebt.
Een fiets die permanent buiten staat, heeft een aanzienlijke kortere levensduur. Zeker e-bikes en elektrische bakfietsen hebben te lijden als ze alsmaar aan de wisselende weersomstandigheden worden blootgesteld – mede omdat veel onderdelen, waaronder de accu, slechts spatwaterdicht zijn.
Hoelang je moet wachten voordat je weer op pad kunt met je elektrische fiets, hangt grotendeels af van het soort accu op je e-bike. De ene accu is in zes uur weer volledig opgeladen, de ander doet er net iets langer over.
8: Kan mijn lader vastvriezen? Het is mogelijk dat je EV-lader vastvriest, al gebeurt dat gelukkig niet zo vaak als je wellicht denkt. Een lader kan in potentie vastvriezen als er, voordat je hem in de auto stopt, vocht op zit. Dat vocht kan tijdens het vriezen immers veranderen in ijs.
Kan mijn fietsaccu tegen kou en vorst? De accu van de elektrische fiets presteert het best bij een temperatuur tussen de 10 en 25 graden Celcius. Wanneer de temperatuur iets onder de 10 graden of boven de 25 graden uitkomt, is dat geen probleem en zul je hier nauwelijks iets van merken.
We begrijpen dat het niet voor iedereen handig is om de E-bike binnen op te bergen; daarom adviseren we om de accu uit de fiets te halen en deze mee naar binnen te nemen als u hem niet gebruikt . De fiets zelf kunt u in de schuur of garage laten staan, omdat alleen de accu last heeft van de kou.
De elektrische fiets en vorst aan de grond
Het blijft natuurlijk oppassen op een fiets bij gladheid, maar omdat de elektrische fiets wat zwaarder is dan een gewone fiets heeft hij ook een iets stabielere wegligging op sneeuw.
Uw elektrische fiets buiten laten staan is daarentegen een minder goed idee. Het buiten stallen van een elektrische fiets kan leiden tot waterschade, vooral bij langdurige blootstelling aan regen en vocht.
Dus, hoe koud is te koud voor lithiumbatterijen? Helaas kan elke temperatuur lager dan 32°F aanzienlijke schade aan de batterijen veroorzaken. De chemische reacties bij het opladen van lithiumbatterijen onder het vriespunt vertragen tot een punt waarop nauwelijks bruikbare energie wordt geproduceerd.
Het vriespunt en je fietsaccu
Je kan een fietsaccu beter niet onder de 0 (en boven de 45) graden opladen. Kou zorgt ervoor dat de accu van jouw fiets minder goed kan opladen.
Ebike-opslag
De ideale opslagtemperatuur ligt tussen de 32º en 68º . Hoewel uw fiets droog blijft tijdens de lange wintermaanden in een garage of schuurtje, is de grootste vijand van uw e-bike en de onderdelen ervan een hoge luchtvochtigheid. Dit zal na verloop van tijd nog steeds wat potentiële roest en corrosie veroorzaken.
Gemiddeld is de levensduur van een elektrische fiets tussen de 8 en 12 jaar. Gelukkig kun je de batterijduur van je elektrische fiets zelf bepalen. Bij goed onderhoud hebben bijna alle onderdelen een levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering is de batterij.