De praktijk leert dat na 10 jaar vaak de koordlagen van banden het begeven en er bulten ontstaan. Banden van 10 jaar zou ik dus vervangen maar verplicht is dat niet. Overigens is in Oostenrijk een profieldiepte van 4 mm verplicht voor winterbanden. Zie ook onze landeninformatie voor meer informatie.
In de meeste gevallen zal een (winter)band vanwege slijtage aan vervanging toe zijn en is veroudering dus meestal geen reden. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen en is wat ons betreft bij een leeftijd van maximaal 10 jaar het beste van een band er wel af.
Wanneer er tussen 1 november en 15 april sprake is van winterse omstandigheden, moeten de aangedreven wielen voorzien zijn van sneeuwkettingen, of alle wielen van winterbanden.
Hoe lang gaan winterbanden mee? Banden slijten en verouderen en daarmee neemt de profieldiepte af en droogt het rubber uit. In principe wordt uitdroging van banden gecontroleerd bij de APK, maar als vuistregel adviseren wij banden ouder dan 6 jaar niet meer te gebruiken.
Welke winterbanden in Oostenrijk? Een autoband geldt als winterband als hij voorzien is van het opschrift “M+S”, “M.S.” of “M&S”. In Oostenrijk moeten winterbanden tevens een profiel hebben van minimaal 4 millimeter.
Gemiddeld gaan autobanden tussen de 5 en 10 jaar mee, maar de daadwerkelijke levensduur is afhankelijk van een aantal factoren zoals; het rijgedrag van de bestuurder, de mate van onderhoud en de kwaliteit van de banden.
Verplicht bij bord
- Het wordt dringend aangeraden om in Oostenrijk in de winterperiode sneeuwkettingen mee te nemen in de auto. - Sneeuwkettingen mogen alleen worden gebruikt op wegen die geheel, of bijna geheel, met sneeuw of ijs zijn bedekt en moeten dusdanig zijn aangebracht dat ze het wegdek niet beschadigen.
Winterbanden slijten behoorlijk hard. Reken op ong. 20.000 km of maximaal 5 jaar. Na 5 jaar zijn ze echt teveel uitgedroogd en hard en moet je ook hard aan vervanging gaan denken.
Gemiddeld gaan autobanden tussen de vijf en tien jaar mee. Een band van tien jaar of ouder is echt te oud en moet zeker vervangen worden.
In Nederland is er geen wetgeving die aangeeft dat het verboden is om tijdens de zomer met winterbanden te rijden. Tegelijkertijd is er ook geen regelgeving die winterbanden verplicht maakt als het seizoen in aantocht is.
Als je de Duitse wetgeving niet naleeft en wordt aangehouden dan bedraagt de boete €60,- en krijg je 1 strafpunt die geregistreerd wordt in het rijbewijsregister in Flensburg. Als je het verkeer belemmert, omdat je niet met winterbanden rijdt dan bedraagt de boete €80,- en krijg je ook 1 strafpunt.
Verplicht bij winterse omstandigheden - Als winterse omstandigheden dat vereisen, is het gebruik van winterbanden verplicht (situative Winterreifenpflicht). Dit wettelijke voorschrift geldt ook voor Nederlandse auto's en campers. Voor motoren geldt de winterbandenplicht niet.
In Duitsland is het verplicht om bij winterse omstandigheden op winterbanden of all seasonbanden te rijden.
Voor de maximale leeftijd van een band bestaat geen regelgeving. De slechte exemplaren vallen bij de APK wel door de mand, ongeacht de leeftijd. Wij zijn wel van mening dat wat betreft de eigenschappen, het beste er wel vanaf is na zo'n zes gebruiksjaren.
Ga op zoek naar de DOT-code (staat voor Department Of Transportation) op de zijkant van je banden. Vanaf 2000 bestaat het laatste deel van de DOT-code uit vier cijfers. De eerste twee cijfers zijn de week van productie en de laatste twee het jaar. DOT-code 2108 betekent week 21 van 2008.
Wat zijn de symptomen van slijtage? Banden moeten een profieldiepte hebben van minstens 1,6 mm over hun hele omtrek en op het bandgedeelte dat drie vierde van de breedte van de band beslaat. Laat je zomerbanden vervangen als de profieldiepte 2 mm bedraagt en winterbanden als de profieldiepte minder dan 4 mm.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Voor zomer- en winterbanden is de wettelijke profieldiepte 1,6 mm. Echter raden wij aan om zomerbanden te vervangen bij een profieldiepte van 1,6 mm en winterbanden bij een profieldiepte van 4 mm. Winterbanden verliezen onder de 4 mm hun unieke eigenschappen.
Je mag gerust met je winterbanden naar de autokeuring gaan; da's geen probleem. Als je tenminste aan de voorwaarden voldoet… Want de afmetingen van je winterbanden moeten overeenkomen met de bandenmaten die in het gelijkvormigheidsattest van jouw wagen staan. In het zogenaamde COC-certificaat dus.
Ten opzichte van winterbanden vertonen allseason banden tekortkomingen, vooral op het gebied van tractie en zijdelingse grip in de sneeuw. Zo zullen winterbanden het altijd beter doen op een besneeuwde helling dan allseason banden.
De ANWB adviseert iedereen die de auto in de winter dagelijks gebruikt en/of op wintersport gaat, te kiezen voor winterbanden. Winterbanden zijn in veel landen verplicht tijdens de winter of bij winterse omstandigheden. Op winterbanden wordt je remweg op een besneeuwde weg korter.
Meer informatie: anwb.nl/winterbanden. De minimale profieldiepte voor radiaalbanden is 4 mm (voor diagonaalbanden is dat 5 mm). Banden met een minder diep profiel, worden als zomerbanden beschouwd, ook als op deze banden de aanduiding M+S aanwezig is. Winterbanden moeten op alle wielen worden gemonteerd.
Landen in Europa waar het verplicht is om met winterbanden te rijden gedurende de wintermaanden zijn o.a.; Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Finland, Zweden, Noorwegen en Luxemburg. In landen als Frankrijk, Spanje en Italië zijn winterbanden in bepaalde regio's alleen verplicht bij signalisatie.
Winterbanden beginnen bij zo'n €70 per band. Gemiddeld betaal je voor een set winterbanden tussen de €300 en €600. Koop je een set (stalen) velgen bij je winterbanden? Dan lopen de kosten op tot gemiddeld €900.