Wettelijk gezien zijn er geen regels hoe oud autobanden mogen zijn.
Hoewel er wettelijk gezien geen regels zijn voor de maximale leeftijd van autobanden, wordt geadviseerd om autobanden die 6 jaar of ouder zijn te vervangen. Dit geldt ook als er niet veel wordt gereden, omdat banden ook door stilstaan kunnen verouderen.
Voor de APK geldt geen maximale leeftijd voor banden, maar ze moeten voldoen aan eisen zoals voldoende profieldiepte en geen ernstige schade of scheuren. Voor de veiligheid wordt geadviseerd om banden na 6 tot 10 jaar te vervangen, ook als het profiel nog goed lijkt.
Als een band wordt omschreven als “fabrieksnieuw”, mag deze dus niet ouder zijn dan drie jaar. De aanduiding “nieuw” is toegestaan tot een leeftijd van vijf jaar. De experts gaan ervan uit dat het gebruik van de banden ook na vijf jaar probleemloos zal zijn. Ze moeten echter uiterlijk na tien jaar worden vervangen.
Als vuistregel wordt aanbevolen om banden na zes tot tien jaar te vervangen, zelfs als ze er nog goed uitzien. Controleer altijd de DOT-code op de banden om de leeftijd te achterhalen en raadpleeg de lokale richtlijnen en aanbevelingen voor specifieke leeftijdslimieten.
In Duitsland is, evenals in Nederland, geen maximale leeftijd voor banden.
Volgens de DOT-bandenvoorschriften is de minimale profieldiepte voor stuurwielen of een band op het voorwiel 4/32 inch . De andere banden moeten een minimale profieldiepte van 2/32 inch hebben. De CVSA heeft ook een minimale profieldiepte, die minder streng is dan die van de DOT.
Er is geen definitieve leeftijdsgrens voor banden voor wanneer u uw banden moet vervangen, maar zodra uw banden 7-10 jaar oud zijn, moet u hun conditie nauwlettend in de gaten houden en overwegen ze te vervangen. Bandenveroudering wordt vaak herkend aan kleine scheurtjes, ook wel crazing genoemd, die in de zijwand van de band verschijnen.
Hoe oud mogen autobanden zijn bij de APK-keuring? Voor de APK-keuring is de leeftijd van een autoband niet belangrijk, maar er wordt wel gekeken naar de staat van je banden. Het is in ieder geval belangrijk dat de banden nog voldoende profiel hebben en geen beschadigingen hebben.
Droogtescheuren in banden zijn een gevolg van veroudering van het rubber. Veroudering van het rubber ontstaat door o.a. UV-licht, vocht, hoge temperaturen en zelfs langdurig stilstaan. Het rubber van de band verhardt en wordt minder flexibel, waardoor het rubber gaat scheuren.
Er zijn momenteel geen APK-regels voor de leeftijd van banden voor personenauto's , maar banden die op het moment van de keuring ouder zijn dan 10 jaar, worden afgekeurd als ze op een gestuurde vooras of op een achteras van een minibus met één wiel zitten.
U kunt een auto van 20 jaar oud overnemen waar de 1e banden nog onder zitten en vraagt of u met deze banden kunt blijven rijden. Er is wettelijk geen maximale leeftijd voor banden dus ook geen leeftijd waarop deze vervangen moeten worden.
Een gelaste lichtmetalen velg zal op zichzelf niet falen bij een APK-keuring, tenzij deze als een ontoereikende reparatie wordt beschouwd . Sectie 5.2.2 van de herziene APK-keuringsnormen voor voertuigen van klasse 3-7 stelt dat een gebroken velg een gevaarlijk defect is. Het is dus het beste om deze vóór uw APK-keuring te laten repareren om ervoor te zorgen dat deze niet wordt afgekeurd.
Omdat zelfs langdurig rubber uiteindelijk veroudert, raden we u aan geen banden te gebruiken die ouder zijn dan 10 jaar . U kunt meer te weten komen over hoe vaak u nieuwe banden moet kopen. Dit betekent dat het essentieel is om de leeftijd van opgeslagen banden te bepalen door de datumcode op de zijwand te lezen.
All season banden gemiddeld tussen de 50.000 en 70.000 kilometer mee. Deze schatting kan variëren afhankelijk van diverse factoren zoals rijgedrag, onderhoud en de kwaliteit van de banden. Je snapt natuurlijk wel dat wanneer je rijstijl erg sportief is, de slijtage sneller en groter is.
U vraagt wat de maximale leeftijd is van autobanden/camperbanden is België en Frankrijk. Er bestaat in België en Frankrijk (net als in Nederland) geen maximum leeftijd voor autobanden. Wij adviseren om de banden na 6 jaar elk jaar goed te controleren op slijtage, beschadigingen, scheurvorming en uitdroging.
Als richtlijn geldt: u rijdt met vier identieke banden, elk met een profieldiepte van ten minste 1.6 mm. en een maximumleeftijd van tien jaar. Als u zich aan deze richtlijnen houdt, rijdt u aan de veilige kant. Tegelijkertijd hebt u voldoende tijd om de banden te vervangen wanneer de grenswaarden dichterbij komen.
Vanaf 1 december 2024 worden de regels rond symmetrie van banden versoepeld. Banden aan dezelfde as hoeven voortaan alleen nog dezelfde **structuur** (radiaal of diagonaal) en **maat** te hebben. Dat maakt het makkelijker om te voldoen aan de eisen.
Om de leeftijd van uw banden te bepalen , kijkt u gewoon naar de DOT-stempel op de zijwand.Aan het einde van de DOT-stempel staat een 4-cijferig nummer.Dit is de datumcode.De eerste twee nummers zijn de week en de laatste twee zijn het jaar .
Veel autofabrikanten, waaronder Ford, Nissan en Mercedes-Benz, vertellen eigenaren om banden zes jaar na de productiedatum te vervangen, ongeacht de levensduur van het loopvlak. Bandenfabrikanten zoals Continental en Michelin adviseren klanten om ze uiterlijk na 10 jaar te vervangen en moedigen jaarlijkse inspecties aan na het vijfde jaar.
Zomerband: je steekt het 1 euro muntstuk in de minst diepe groef van je autoband. Als je de gouden rand blijft zien dan heeft je zomerband niet voldoende profiel en wordt het tijd voor vervanging. Winterband: je steekt het 2 euro muntstuk in de minst diepe groef van je autoband.
Levensduur van de band
Banden moeten worden verwijderd zodra ze tien jaar oud zijn , ongeacht het uiterlijk, de kilometerstand of de werkelijke slijtage. De meeste banden moeten echter worden vervangen voordat ze de tien jaar bereiken. Daarom is het belangrijk om de staat van uw banden nauwlettend in de gaten te houden.
Er zijn geen DOT-bandenleeftijdsvoorschriften en er is geen leeftijdsgrens voor commerciële vrachtwagenbanden. In tegenstelling tot personenauto's, die na zes jaar een vervanging van de banden nodig hebben, ongeacht de profieldiepte of het gebruik, zijn er voor vrachtwagens geen dergelijke voorschriften.
Elke autoband is voorzien van een zogenaamd DOT codering. DOT is de afkorting van US Department of Transport; het Amerikaanse ministerie van Verkeer en Waterstaat. Dit departement heeft een aantal eisen vastgelegd waaraan een autoband moet voldoen.
De eerste twee cijfers van deze groepering geven de week van het jaar aan waarin uw band is geproduceerd.De laatste twee cijfers geven het jaar aan waarin uw band is geproduceerd . Als uw laatste vier DOT-nummers bijvoorbeeld 3020 zijn, is uw band geproduceerd in de 30e week van 2020.