Beginnende coureurs mogen al vanaf hun 15e jaar toetreden tot de autosport, mits ze in dat jaar 16 worden. Wij geven je alvast wat meer inzicht in wat het coureur worden met zich meebrengt en waar je op moet letten.
Er geldt een standaard bedrag van €10.400.
Wie deelnemen aan een Grand Prix moet in het bezit zijn van een superlicentie, ook wel bekend als FIA Super License. Je kunt het zien als een rijbewijs, waarmee je kunt aantonen dat je je sporen verdiend hebt en (in theorie) goed genoeg bent om een F1-auto bij de lurven te pakken.
Andere records die Max Verstappen in handen heeft:
Jongste coureur (23 jaar, 277 dagen) met een grand slam - Oostenrijk 2021. Eerste Nederlander met een pole-position - Hongarije 2019. Eerste Nederlander aan de leiding van het WK - Monaco 2021. Eerste Nederlander met een F1-wereldtitel - Abu Dhabi 2021.
De meeste Formule 1-coureurs zijn ongeveer 175 centimeter lang, maar enkele coureurs steken ver boven de 180 centimeter uit. Esteban Ocon en Alexander Albon zijn de langste F1-coureurs op de grid. Beiden zijn 1.86 meter lang.
In de Formule 1 mag niet meer gereden worden met startnummer 17. Met dit getal reed Jules Bianchi op het moment van zijn zware ongeval op Suzuka in 2014. Later bezweek hij aan de verwondingen van die crash. Als eerbetoon besloot de F1-organisatie dit startnummer terug te trekken.
Het Formule 1-seizoen van 2024 gratis kijken? Dat kan. Hoewel de uitzendrechten in Nederland in handen zijn van Viaplay, betekent dat niet dat je zonder abonnement bij deze streamingsdienst niets van de verrichtingen van Max Verstappen en consorten kunt volgen.
Een coureur staan dan op de drempel van de Formule 1, maar om daadwerkelijk te kunnen debuteren heeft hij nog eens zo'n drie miljoen euro nodig. In totaal kom je daarmee uit op zo'n zeven à acht miljoen euro.
Nederland staat in de top drie van duurste landen om het rijbewijs te halen. Op nummer één prijkt Noorwegen. Het theorie- en praktijkexamen voor rijbewijs B kostte hier in 2020 samen 179 euro, daarna kwam Nederland met 147 euro en op de derde plek Zwitserland met 136 euro.
Max Verstappen mag eindelijk legaal op de openbare weg rijden. De formule 1-coureur heeft woensdag op zijn achttiende verjaardag zijn rijbewijs gehaald, meldde hij op Twitter. De coureur van Toro Rosso gebruikte zijn vakantie in juli om wat rijlessen te nemen.
'Genoeg aan zes à zeven uur rijles'
Max Verstappen mag eindelijk legaal op de openbare weg rijden. De Formule 1-coureur heeft woensdag op zijn achttiende verjaardag zijn rijbewijs gehaald, meldde hij op Twitter.
Van de 798 kilogram dient minimaal tachtig kilo worden bijgedragen door de coureur, zijn outfit en zijn stoeltje. Coureurs die minder wegen dan tachtig kilo, nemen extra ballast (gewicht) mee in de cockpit om aan het minimum gewicht te voldoen. In de racerij levert het besparen op iedere gram snelheidsvoordeel op.
Coureur worden: eerst de racelicentie
Hiervoor moet je met goed gevolg een theorie- en praktijkexamen afleggen. Dit theorie- en praktijkexamen kun je afleggen bij verschillende racescholen in Nederland. Beginnende coureurs mogen al vanaf hun 15e jaar toetreden tot de autosport, mits ze in dat jaar 16 worden.
In het online magazine van Red Bull lezen we dat je voor een complete raceauto moet rekenen op een prijs van rond de $15,9 miljoen. Heb je het over een 'tweedehandsje', dan moet je volgens datzelfde magazine $5 miljoen neertellen.
Voorlopig kijken Nederlanders in 2024 dus nog Formule 1 op Viaplay. Overigens kunnen Nederlanders naast Viaplay ook nog altijd kiezen voor F1 TV Pro, waar je voor 64.99 euro het hele jaar naar de koningsklasse kunt kijken.
Formule 1-fans die alle actie het gehele jaar live willen volgen, zullen een abonnement bij Viaplay of F1TV Pro nodig hebben. Viaplay heeft tot eind 2024 de uitzendrechten van de Formule 1 in Nederland in handen. Alle sessies worden live uitgezonden, met Nederlands commentaar van Nelson Valkenburg en Melroy Heemskerk.
Klanten betalen bij Ziggo de reguliere prijs van 15,99 euro per maand. Net als bij KPN kijk je bij Ziggo Viaplay gewoon via je televisie, computer of laptop en natuurlijk middels de Viaplay-app op je telefoon of tablet. Op deze manier kun je makkelijk Formule 1 kijken.
Dubbel geluk
Dat getal was dus niet mogelijk, maar het nummer 33 was nog wel vrij. En zo koos Max Verstappen startnummer 33 - verwijzend naar het potentieel van dubbel geluk. Op Twitter toonde hij een plaatje van een trapauto uit zijn jeugd dat ook al startnummer 33 op de zijkant had staan.
Waarom rijdt Max Verstappen met nummer 33? Als kind had Max Verstappen het geluksgetal 3. In de Formule 1 was dit getal al bezet door Daniel Ricciardo, waarna Verstappen koos voor 33. “Voor dubbel geluk”, grapte hij bij de bekendmaking van zijn startnummer.
Zo kon Fernando Alonso na zijn afwezigheid van twee seizoenen terugkeren en opnieuw kiezen voor #14, en daarom rijdt Alexander Albon weer met #23, Kevin Magnussen met #20 en Nico Hülkenberg met #27.
Heeft F1 of IndyCar de hoogste topsnelheid? De topsnelheid van een IndyCar-bolide ligt ongeveer op 390 kilometer per uur met een 2.2 liter V6-motor. De Formule 1 haalt een topsnelheid van zo'n 360 kilometer per uur uit de 1.6 liter V6 hybride turbomotor.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Bij de wat minder intensieve races is dit niet altijd een direct probleem, maar op sommige circuits kan het echt een nadeel of zelfs gevaarlijk zijn. Formule 1-coureurs drinken daarom voorafgaand aan een race vaak anderhalve liter water. Dan begrijp je ook ineens een stuk beter waarom ze soms in hun stoeltje plassen.