Er geldt vrijstelling voor: - Kampeerwagens (campers), echter alleen in de milieuzone waarin de eigenaar woonachtig is. - Voertuigen van 40 jaar en ouder (klassiekers of oldtimers).
Campers zijn vrijwel altijd voorzien van een dieselmotor. Dat is prima voor het gebruik van de voertuigen. Waar u wel rekening mee moet houden is de milieuklasse waarin de auto valt. Dit kan er voor zorgen dat er bepaalde stedelijke gebieden een beperking geldt.
Een dieselmotor haalt het wel tot 300000km. Pech kun je uiteraard altijd hebben. Even een voorbeeld. Over het algemeen wordt particulier met een kampeerauto maximaal rond de 10.000km per per jaar gereden.
Personenauto's met een dieselmotor mogen alleen de milieuzone in als ze emissieklasse 4 of hoger hebben. Met een dieselcamper die op jouw naam is geregistreerd met SA (kampeerauto), kan je een ontheffing aanvragen voor een bezoek aan camping Zeeburg of camping Vliegenbos.
Gelukkig kun je deze informatie online wel eenvoudig opvragen. Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook, al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.
Half-integraal en integraal campers zijn iets zuiniger en rijden normaliter tussen de 8 en 11 kilometer per liter. De vaak kleinere en lichtere buscampers rijden het zuinigst; hiermee kunt u tussen de 1:9 en 1:13 halen.
Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Een Duits bedrijf heeft een systeem ontwikkeld dat de uitstoot van een oude diesel (Euro 4) kan verlagen tot het niveau van een Euro 5- of zelfs een Euro 6-voertuig. Het systeem werkt met AdBlue, de vloeistof die ook gebruikt wordt bij nieuwe types vrachtwagens en auto's.
Vanaf 2022 wordt het verbod uitgebreid naar euro 4-voertuigen en vanaf 2025 naar euro 5-voertuigen.
Euro 6d-TEMP (euro 6dt in de tabel) en euro 6d zijn voertuigen die in het labo én op de baan worden getest. Een euro 6dt mag op de baan meer uitstoten dan een euro 6d. Vanaf 1 september 2027 zijn enkel dieselvoertuigen met euro 6d nog toegelaten.
Klassieke campers bijvoorbeeld, hebben eigenlijk geen waardevermindering en kunnen in sommige gevallen zelfs meer waard worden in de loop van tijd. Bij nieuwere campers is de afschrijving (naast de brandstofkosten) een van de hoogste jaarlijkse kostenposten.
Voorbeeld kosten van een caravan per jaar
Een caravan van 10 jaar oud kost geen 40.000 maar eerder iets van 15.000 euro - en dan heb je echt een hele luxe.
Gemiddeld genomen blijkt dat de jaarlijkse kosten ongeveer tussen de € 300,- en € 700,- zijn. Daarnaast kun je misschien zelf wat onderhoudskosten voor je rekening nemen, zodat de kosten van een onderhoudsbeurt weer meevallen.
Of het dus verstandig is om een oudere camper te kopen hangt er van af. Als u met de camper alle binnensteden in wilt is het niet verstandig. Als u er vanuit gaat dat in binnensteden toch weinig parkeerruimte is en u vindt het geen probleem om met de fiets of openbaar vervoer te gaan dan kan het verstandig zijn.
In de eerste helft van 2021 hadden meer Nederlanders dan ooit een camper of caravan in bezit: zo'n 570.000, aldus branchevereniging BOVAG. Die groei is grotendeels te danken aan corona, want op pad gaan met je eigen (sleur)hut betekent immers een relatief veilige manier van overnachten.
Laag verbruik
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Benschop: "Het is daarom het overwegen waard om een jonge diesel te kopen. De aanschafprijs is ten opzichte van andere auto's relatief laag en zeker als je lang met een auto doet, is de jaarlijkse afschrijving acceptabel. Zo kun je betaalbaar in een goede gebruikte auto rijden."
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
De motor kan op diesel draaien zoals voorheen, maar kan omschakelen naar waterstof. Als de motor op waterstof loopt, is er nog ongeveer 5 procent diesel nodig. Momenteel hebben twee schepen al de converteerde V12 aan boord en volgens MAN is de diesel-waterstofmotor klaar voor productie.
Vanaf 2019 zijn de regels voor steden in Duitsland aangescherpt. Steden als Berlijn, Bonn, Darmstadt en Essen hebben allen een Dieselverbod ingesteld. Waar het in sommige gevallen om enkele straten in het stadscentrum gaat geldt in Stuttgart een algeheel Dieselverbod. Het lastige is dat de regels per stad anders zijn.
Voor auto's die op diesel rijden en jonger zijn dan 40 jaar gelden de nieuwe verkeersregels voor milieuzones. Afhankelijk van de hoeveelheid schadelijke uitstoot van het voertuig (de emissieklasse) mogen zij wel of niet een milieuzone inrijden. U checkt de emissieklasse van uw voertuig via de Milieuzonecheck.
Tegenwoordig wordt vooral het verschil in accijns op diesel (34% van de literprijs) en benzine (45%) gecompenseerd met de Motorrijtuigenbelasting. Dit is vooral om het beroepsvervoer tegemoet te komen.
Milieuzones ingevoerd
Toegang alleen voor dieselauto's met emissieklasse 4 en hoger. Sinds 1 maart 2021 worden weer boetes uitgeschreven na een gewenningsperiode vanwege invoering van de milieuzone voor personenauto's op 1 november 2020.
Een kalender aangepast aan elke voertuigcategorie
In 2025 moeten diesels minstens Euro 5 zijn; in 2028 Euro 6d-TEMP en in 2030 Euro 6d. Tegelijkertijd zal de LEZ zorgen voor meer flexibiliteit. Het aantal jaarlijkse dagpassenopent een nieuw venster stijgt van 8 naar 24 vanaf 15 juli.