Voor auto's die op diesel rijden en jonger zijn dan 40 jaar gelden de nieuwe verkeersregels voor milieuzones. Afhankelijk van de hoeveelheid schadelijke uitstoot van het voertuig (de emissieklasse) mogen zij wel of niet een milieuzone inrijden. U checkt de emissieklasse van uw voertuig via de Milieuzonecheck.
Een gele milieuzone: Rijdt u in een personen- of bestelauto die op diesel rijdt? Dan mag u alleen in deze milieuzone komen als uw auto emissieklasse 3 of hoger heeft. Heeft uw auto een emissieklasse van 0, 1 of 2, dan is een gele milieuzone voor uw voertuig verboden.
Dit wordt voor het eerst voorzien per 2025. Vanaf dat jaar kunnen steden ervoor kiezen om een groene of blauwe zone in te voeren. Laatstgenoemde gaat daarbij gelden voor diesels die voldoen aan euronorm 5 of hoger. Dat zijn personenauto's gebouwd vanaf september 2009 en bestelwagens vanaf september 2010.
Milieuzone Amsterdam: de regels
De milieuzone in Amsterdam geldt voor dieselbestelauto's met een bouwjaar van voor 1 januari 2000. Brommers en scooters van voor 2011 worden geweerd in de gehele bebouwde kom. Dieseltaxi's (van 2008 en ouder) en dieselautobussen (van 2004 en ouder) worden in de stad geweerd.
06 december 2019 De milieuzone voor personenauto's in Rotterdam wordt opgeheven. Dat gebeurt in twee stappen. Sinds 1 juli 2018 worden benzineauto's van vóór 1 januari 1992 weer toegelaten en per 1 januari 2020 worden dieselauto's van vóór 1 januari 2001 weer toegelaten.
Rijdt u een milieuzone in waar u niet in mag met uw voertuig, dan volgt er een boete. Voor personen- en bestelauto's en autobussen is deze boete €100,-. Daar komen nog administratiekosten bij. Vrachtauto's betalen €250,-.
Boete milieuzone personenauto's
Rijd je toch met een vervuilende auto in een milieuzone en heb je geen ontheffing? Dan betaal je een boete van 109 euro (100 euro plus 9 euro administratiekosten).
Voor auto's die op diesel rijden en jonger zijn dan 40 jaar gelden de nieuwe verkeersregels voor milieuzones. Afhankelijk van de hoeveelheid schadelijke uitstoot van het voertuig (de emissieklasse) mogen zij wel of niet een milieuzone inrijden.
Uw dieselauto heeft een datum van eerste toelating (DET) van 40 jaar of ouder. Deze vrijstelling geldt ook in andere gemeenten met milieuzones. U hebt een rolstoeltoegankelijk voertuig. Deze vrijstelling geldt ook in andere gemeenten met milieuzones.
Oude dieselauto's mogen met ingang van vandaag Amsterdam niet meer in. Er geldt een nieuwe milieuzone in het gebied binnen de ring A10. Het verbod geldt voor vervuilende personen- en bestelauto's die vóór 2006 zijn gemaakt. Op de ringweg zelf mogen de oude diesels nog wel rijden.
Heb je geen milieusticker, heb je een oude rode sticker of rijdt je met een gele sticker in een Umweltzone waar de groene sticker verplicht is? Dan riskeer je een boete van €100.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Dieselvoertuigen die meer dan 10 jaar oud zijn, zullen uiteindelijk verdwijnen. Meer dan het einde van de diesel, betekenen deze lage-emissiezones vooral dat je niet langer tientallen jaren met hetzelfde voertuig zal kunnen blijven rijden.
De Milieuzonecheck toont de emissieklasse van uw voertuig op basis van uw kenteken. En vertelt u welke zones u in mag met uw dieselvoertuig op basis van deze emissieklasse. Vul uw kenteken in in de Milieuzonecheck op deze pagina en controleer of uw voertuig wel of geen toegang heeft tot de milieuzones.
Milieuzones ingevoerd
Toegang alleen voor dieselauto's met emissieklasse 4 en hoger. Sinds 1 maart 2021 worden weer boetes uitgeschreven na een gewenningsperiode vanwege invoering van de milieuzone voor personenauto's op 1 november 2020.
De moderne dieselmotor is zo zuiver, dat je - zolang de spelregels niet veranderen - ook na 2028 nog binnen mag in de meeste lage emissiezones. OPGELET: Euro 6- of Euro 6Dt-motoren zijn vanaf 2028 NIET meer welkom.
De wegenbelasting op oude diesels wordt steeds hoger
Dat geldt de komende jaren alleen voor dieselauto's zonder roetfilter. Voor deze dieselauto's stijgt de motorrijtuigenbelasting (mrb) in 2019 met 15%. Dit is inclusief het deel van de mrb dat naar de provincies gaat (provinciale opcenten).
De Euro 6d standaard wordt pas in januari 2020 verplicht wordt voor nieuw gehomologeerde dieselvoertuigen en pas vanaf januari 2021 moet elke nieuw ingeschreven diesel eraan voldoen. Met andere woorden: een diesel die je in december 2020 koopt, riskeert zes jaar later, in december 2026 z'n functie te verliezen.
Het dieselvoertuigen verbod in Frankfurt is ingevoerd op 1 Februari 2019. Voertuigen met een dieselmotor met de emissienorm Euro 1 t/m Euro 4, en benzinevoertuigen met de euronorm 1 en 2 hebben een rijverbod binnen de zone. Het dieselverbod zal gelden over de gehele milieuzone van Frankfurt.
Een Duits bedrijf heeft een systeem ontwikkeld dat de uitstoot van een oude diesel (Euro 4) kan verlagen tot het niveau van een Euro 5- of zelfs een Euro 6-voertuig. Het systeem werkt met AdBlue, de vloeistof die ook gebruikt wordt bij nieuwe types vrachtwagens en auto's.
Aangezien de gezondheidscrisis het verkeer – en dus het aantal afgelegde kilometers – heeft doen afnemen, was de uitstoot in 2020 in werkelijkheid echter nog veel beperkter. Vanaf 1 januari 2022 zullen dieselauto's, -bussen en -bestelwagens met EURO 4-norm in Brussel worden verboden.
Heeft u geen milieusticker voor Frankrijk en rijdt u toch een Franse milieuzone binnen, dan riskeert u een boete van €68,- . De boete voor vrachtwagens en bussen bedraagt €135,-.
UTRECHT - Veel meer oude diesels mogen straks de stad Utrecht niet meer in, de eisen voor de milieuzone worden aangescherpt. Tot nu mogen alleen diesels van na 2001 het centrum van de stad in rijden. Vanaf 2020 geldt niet langer het productiejaar van de auto, maar is de milieuklasse leidend.
De toegang tot de milieuzone wordt gecontroleerd met behulp van vaste (de huidige milieuzone camera's) en mobiele/flexibele camera's in de stad die aan de hand van het kenteken registreren of een voertuig wel of niet de milieuzone in mag. Daarnaast wordt op straat gehandhaafd op geparkeerde brom- en snorfietsen.