Schiphol begon in 1916 op een drooggemalen stuk grond in Haarlemmermeer. Door lef en pioniersgeest is de nationale luchthaven van Nederland in ruim 100 jaar uitgegroeid tot een wereldspeler van formaat.
Albert Plesman, de eerste directeur van de in oktober 1919 opgerichte Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en de Koloniën, wilde eigenlijk een vliegveld bij Wassenaar.
Op 17 mei 1920 maakt KLM haar eerste vlucht naar Schiphol. De Britse piloot Jerry Shaw vliegt met een gehuurde De Havilland DH-16 van Londen naar Amsterdam. Aan boord van deze dubbeldekker zijn 2 Engelse journalisten die verslag doen van de reis.
In de afgelopen jaren is Schiphol nog meer gegroeid. Zo werd in 2003 voor het eerst de vijfde baan in gebruik genomen, de Polderbaan. Schiphol is op dit moment de vierde drukste luchthaven van Europa en voor dit jaar wordt weer een groei van het aantal passagiers verwacht.
Schiphol werd op 19 september 1916 in gebruik genomen als een militair vliegveld. Op die dag landde het eerste vliegtuig op het land dat eerder het bezit was geweest van boer Knibbe uit de Haarlemmermeer. Hij verkocht zijn grond voor een slordige 55.000 gulden, nu ongeveer 450.000 euro, aan officier Wallaardt Sacré.
Na de Nederlandse capitulatie op 15 mei 1940 herstellen de Duitsers de schade snel en gebruikt de Luftwaffe Schiphol als vliegbasis. Nieuwe naam: Fliegerhorst 561. De Fliegerhorst is in de oorlog het zwaarst verdedigde Duitse vliegveld in Europa.
In 1955 komen er meer dan een miljoen dagjesmensen op Schiphol. Dat zijn meer toeristen dan het Rijksmuseum in die tijd telt. Vliegtuigspotten wordt een serieuze hobby. Door de ontwikkelingen in technologie en betere fotocamera's kunnen spotters de vliegtuigbewegingen steeds beter bekijken.
Het was een woeste binnenzee waar veel zeeslagen plaatsvonden en vele schepen strandden. In het meer spookte het enorm. Daarom denkt men dat onze naam komt van Ships Hell of Scheepshol, waarbij het woord hol graf betekent. Schiphol zou dus een plek zijn waar schepen naar de bodem van het meer zonken.
Dat is vrijdag besloten in de ministerraad. Schiphol moet inkrimpen, omdat omwonenden kampen met geluidsoverlast en gezondheidsproblemen. Ook is het niet goed voor de omliggende natuur, vindt het kabinet.
Ingeval van een vlucht met een connected afhandeling bedraagt de verschuldigde basisvergoeding naar gewicht voor een landing dan wel een start: a. voor vliegtuigen met een gewicht tot en met 20.000 kg MTOW € 74,60; b. voor vliegtuigen met een gewicht van meer dan 20.000 kg € 3,73 per 1.000 kg (of gedeelte daarvan).
Op Schiphol kan je ook het grootste passagiersvliegtuig ter wereld twee keer per dag spotten. Dit is de Airbus A380, waar maar liefst 516 passagiers in passen!
Om te voorkomen dat je veel te vroeg in de rij staat, ben je pas vanaf 4 uur voordat je vlucht vertrekt welkom in de vertrekhal. Fijn als je hier rekening mee houdt, want zo help je mee de rijen voor de incheckbalies en de securitycontrole beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen.
Onze gateplanners houden 24 uur per dag het overzicht vanuit de verkeerstoren en zorgen ervoor dat alle vliegtuigen een plek toegewezen krijgen op Schiphol. Er zijn een groot aantal plekken die de gateplanners in kunnen zetten. Schiphol heeft namelijk acht pieren: de B-, C-, D-, E-, F-, G en H/M-pier.
12 september 1966. Oprichting van NLM (Nederlandse Luchtvaart Maatschappij), later omgedoopt tot NLM Cityhopper. Hiermee wordt het binnenlandse netwerk van KLM, na een korte naoorlogse opleving en sluiting van dit netwerk, opnieuw vormgegeven.
De onbetwiste leider is de King Fahd International in Saoedi-Arabië. Met een oppervlakte van meer dan 77.000 hectare is het meer dan vijf keer zo groot als de op één na grootste internationale luchthaven van Denver in de VS. Het is twee keer zo groot als de derde grootste luchthaven ter wereld, Dallas/Fort Worth.
Het kabinet wil het aantal toegestane vluchten op Schiphol fors verminderen. Minister Harbers (Infrastructuur & Waterstaat) werkt aan een voorstel dat leidt tot 10 procent minder vluchten. Bronnen bevestigen berichtgeving van De Telegraaf. Het maximumaantal is nu nog 500.000 vluchten per jaar.
Na tientallen jaren groei, moet Schiphol krimpen naar 440.000 starts en landingen per jaar. Naar verwachting beslist het kabinet dat vandaag. Zes vragen over dit besluit aan onderzoeksjournalist Jan Salden van EenVandaag, die het dossier al jaren volgt.
In 2020 vonden er 350 duizend vliegtuigbewegingen plaats van en naar de vijf Nederlandse nationale luchthavens (Amsterdam Schiphol, Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport, Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport). Ten opzichte van een jaar eerder daalde het aantal bewegingen met 46,6 procent.
Het eerste vliegtuig met een motor maakte zijn eerste vlucht op 17 december 1903. Het vliegtuig was gebouwd door de broers Wright en maakte op die dag een vlucht van 12 seconden over een afstand van bijna 37 meter. Nu, iets meer dan 100 jaar later, kunnen vliegtuigen wel duizenden kilometers ver vliegen.
Er is dan maar een startbaan en een landingsbaan in gebruik. Meestal zijn dit de Polderbaan en de Kaagbaan. Ook gelden er 's nachts andere vliegroutes, die minder overlast veroorzaken. Zo zijn de Aalsmeerbaan en de Schiphol-Oostbaan niet in gebruik.
Hoeveel terminals heeft Amsterdam Airport Schiphol? Schiphol bestaat uit een terminal met drie vertrekhallen (Departures 1, 2 en 3), vier aankomsthallen (Arrivals 1, 2, 3 en 4) en zeven pieren, te weten de B-, C-, D-, E-, F-, G- en H/M-pier.
Onderzoek wijst uit dat Schiphol zowel directe als indirecte positieve effecten heeft op onze economie. Ten eerste zorgt de luchthaven voor veel werkgelegenheid; tussen de 60.000 en 90.000 mensen werken op Schiphol. Bovendien levert de luchthaven tussen de 4 en 8 miljard euro aan geld op per jaar.
Er bestaan veel grote luchthavens die veel worden gebruikt door reizigers. Het drukste vliegveld van Europa is Londen Heathrow Airport, voor Parijs Charles de Gaulle Airport (#2) en Amsterdam Airport Schiphol (#3). Hieronder vindt u de top 50 grootste vliegvelden van Europa.
De grootste luchthaven van Europa is nu Istanboel Airport, gevolgd door Moskou Sheremetyevo en Moskou Domodedovo, op vier staat de tweede luchthaven van de grootste stad van Turkije, Istanbul Sabiha Gokçen.