De gemiddelde leeftijd van een personenauto in de Europese Unie lag in 2021 op 12,0 jaar en daar blijft Nederland dus net boven. Volgens ACEA telde het Nederlandse wagenpark in 2021 bijna 4,5 miljoen auto's die tien jaar of ouder waren. Lichte bedrijfswagens waren in 2021 in Nederland gemiddeld 9,9 jaar oud.
Er is geen officiële definitie die bepaalt of een auto een youngtimer is. Sommige verzekeraars behandelen een 10 jaar oude auto al als youngtimer, 'jonge oldtimer' of hobbytimer. Maar meestal moet de leeftijd tussen de 15 en 25 jaar liggen.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat de Toyota Land Cruiser gemiddeld het langst meegaat. Althans, hij maakt gemiddeld de meeste kilometers voordat hij op de sloop eindigt.
Meestal gaan auto's minstens 300.000 km mee als ze goed onderhouden zijn, maar wanneer ze deze limiet bereiken. Maar sommige auto's gaan veel langer mee als ze goed worden onderhouden. In dergelijke gevallen kunt u overwegen een gebruikte auto te kopen.
Nederland heeft het oudste wagenpark van West-Europa, want bij ons is de gemiddeld leeftijd 11,4 jaar, zo blijkt uit cijfers van ACEA, de Associatie van Autofabrikanten in Europa. In de landen om ons heen is het wagenpark dus doorgaans flink wat jonger.
Een auto ouder dan 12 jaar is nog niet afgeschreven. De gemiddelde leeftijd van auto's in Nederland is inmiddels opgelopen tot ongeveer 11 jaar. Auto's kunnen in veel gevallen 15 tot 20 jaar worden. Het gaat goed met de oude auto's in Nederland.
Van de 29 onderzochte landen voert Luxemburg het aantal auto's per 1.000 inwoners aan met 681 voertuigen. Dit is vrij gemakkelijk te verklaren door de rijkdom van het Groothertogdom, dat kan bogen op een van de hoogste inkomens per hoofd van de bevolking ter wereld.
Levensduur van een auto
Uit onderzoek van ACEA blijkt dat een auto in Nederland gemiddeld 10,6 jaar oud is. Ter vergelijking: in Luxemburg is de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar.
De kilometerstand is belangrijk
De staat van de meeste onderdelen kan hier namelijk van afgeleid worden. Een auto slijt immers vooral wanneer deze veel gebruikt wordt. Kritieke onderdelen, zoals de motor, de transmissie, de koppeling en alles hieromheen gaan langzaam maar zeker kapot.
Wat is een hoge kilometerstand voor een tweedehands auto? Een hoge kilometerstand van over de 200.000 kilometer is hoog. Zeker wanneer het om een tweedehands auto met benzinemotor gaat. Historisch gezien gaat zo'n motor 250.000 kilometer mee.
De grens van 200.000 km wordt soms ten onrechte beschouwd als het einde van de levensduur van het voertuig, vooral voor dieselmotoren. In werkelijkheid kan je een goede zaak doen met een tweedehandsauto met 200.000 km, als die goed werd onderhouden.
“Diverse deskundigen en autosportfanaten hebben modellen als de Ford Model T, de Volkswagen Kever, de Ford Mustang, de Porsche 911, de Ferrari F40 en de Toyota Corolla genoemd als de beste auto's aller tijden. Alles hangt af van de parameters waarmee rekening wordt gehouden bij deze beoordeling.”
Na 40 jaar vervalt de wegenbelasting plicht dus. Vroeger was dit na 25 jaar al, maar dat hebben ze in 2014 wettelijk veranderd. Tegenwoordig vallen auto's van 25 jaar of ouder in de overgangsregeling, dit houdt in dat ze nog wel wegenbelasting betalen, maar met flinke korting.
Youngtimers zijn auto's die ouder zijn dan 15 jaar, met een maximum van 25 jaar. Dit geldt niet alleen voor auto's uit Nederland, maar ook voor geïmporteerde auto's. De RDW begint met tellen bij de eerste tenaamstelling. De zogenaamde youngtimers hebben een relatief lage dagwaarde.
Als een auto ouder is dan 15 jaar, geldt vanaf dat moment de waarde in het economische verkeer. Dat is de prijs die u normaal zou krijgen als u de auto verkoopt. Bij deze oude auto's is de catalogusprijs dus niet van belang.
Voertuigen zijn van nature aan slijtage onderhevig. Oudere auto's hebben meer onderhoud nodig en na een tijdje stijgen de kosten zo snel dat de auto 'op' is en dus rijp voor de sloop. Daarnaast speelt het natuurlijk mee dat de doorverkoopwaarde van oudere auto's later ook voor de nieuwe koper een stuk minder is.
15.000 km per jaar
15.000 kilometer per jaar is een geschikte bundel voor veel Nederlanders. Een Nederlandse auto rijdt namelijk gemiddeld per jaar ongeveer 13.000 privé kilometers.
Het gemiddeld jaarkilometrage nam toe van 10,7 duizend kilometer in 2020 naar 11,0 duizend in 2020. Het aantal auto's dat gedurende het jaar op de weg was, was in 2021 1,5 procent hoger dan een jaar eerder. In 2021 legden personenauto's bijna 17 miljard kilometer minder af dan in 2019, voor de coronapandemie.
De sloopleeftijd loopt maar op en ligt nu op gemiddeld 19 jaar. Dat is enorm hoog. Vuistregels dat je weg moest blijven bij een benzineauto met meer dan 100.000 kilometer en diesels met 200.000 kilometer behoren tot het verre verleden.”
Auto in Nederland gaat gemiddeld 18 jaar mee
Dat blijkt uit cijfers van ACEA, de vereniging van Europese autofabrikanten. De gemiddelde leeftijd van auto's in de EU ligt volgens hen inmiddels op 9,73 jaar. Ter vergelijking: tien jaar geleden was dat nog 8,4 jaar.
Autokenners hebben de Benz Patent-Motorwagen altijd de oudste auto genoemd. Het is een soort koets, met grote wielen en een motor onder het zitgedeelte in plaats van paarden ervoor. Hij is gebouwd in Duitsland vanaf 1886, meer dan 130 jaar geleden dus.
Nederlandse automobilisten scoren samen een 7,9 op een schaal van 10. Volgens het onderzoek doen we het in Nederland onder meer zo goed dankzij de vele voorlichting rondom verkeersveiligheid en de uitgebreide aandacht voor fietsers. Letland en de Verenigde Staten completeren de top drie van beste chauffeurs.
VDL Nedcar, gevestigd in Born, is de enige grote autofabrikant in Nederland. Het gehele productieproces vindt in eigen huis plaats. De productiecapaciteit is circa 200.000 auto's per jaar op basis van tweeploegendiensten.