Het meest gebruikte tarief is het tarief per uur. Hierbij betaalt de klant een vaste prijs per uur voor de zoekmachine optimalisatie. Deze prijs varieert bij de meeste bedrijven vaak tussen de 75 en 200 euro exclusief BTW.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2022 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
Conclusie: SEO is hard werk.
Indien je bovenaan de zoekresultaten wil staan zal je een serieuze commitment moeten aangaan. Én volhouden.
SEO is voor een beginner gemakkelijk te verwarren met SEA – Search Engine Advertising. SEA speelt zich ook af in de zoekresultaten, maar zijn de betaalde advertenties die bijvoorbeeld boven de organische resultaten getoond worden.
Gebruik rond de 3% aantal keer het zoekwoord per pagina.
Je kunt dus niet zeggen, gebruik het keyword 6x in je tekst, maar kijk naar de hoeveelheid tekst en gebruik met mate (rond de 3%).
Werk aan een duidelijke structuur
Voor de technische SEO is een goede URL structuur erg belangrijk. De manier waarop deze zijn opgebouwd, de manier waarop de navigatie is ingedeeld en de pagina's zijn onderverdeeld draagt bij aan de gebruikersvriendelijkheid van de bezoeker.
SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO staat voor het verbeteren van een website, met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger een website scoort op belangrijke zoekwoorden, des te groter is de kans dat gebruikers die website bezoeken.
De meeste online marketing projecten worden per uur berekend. Een zzp'er of freelancer vraagt gemiddeld 50 tot 100 euro per uur (excl. btw) en een online marketing bureau gemiddeld 80 tot 150 euro per uur (excl. btw).
De minimale kosten voor een klik bedragen € 0,05. De kosten die je uiteindelijk per klik betaalt zijn sterk afhankelijk van je concurrentie. De ervaring leert dat de gemiddelde kost per klik op € 0,80 cent ligt. Dat betekent dat je met een budget van € 200,- per maand via SEA dus 250 bezoekers kunt werven.
In de meeste situaties komt dat neer op: SEO of SEA: van € 100 – € 250 per maand. SEO en SEA: van € 150 – € 300 per maand. Website: van € 100 – € 300 per maand.
SEO is het optimaliseren van je website om zo organisch zoekverkeer te genereren (gratis, als je je tijd niet rekent). SEA is een vorm van betaalde reclame waarbij je advertentieruimte koopt binnen zoekmachines (sowieso betalend).
Wat is technische SEO? Met technische SEO verbeter jij je website zodat je website pagina's eerder opvallen bij Google. Met de hulp van technische tools kun je ervoor zorgen dat je website makkelijker te scannen is voor de zoekmachine, waardoor Google jouw website een betere beoordeling geeft.
Wat levert SEO op? Bij SEO zet in op organische groei. Je creëert dus waarde voor de lange lange termijn. Deze waarde kun je uitdrukken in klikprijzen of conversies.
Zoekmachines zijn slim: natuurlijk taalgebruik
Maar is je zoekwoord dichtheid te laag, dan weet Google weer niet wat nu precies je boodschap is en ben je niet relevant genoeg voor degene die op zoek is naar informatie.
Bij het bepalen van goede keywords is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat de zoektermen relevant moeten zijn voor de informatie waar de doelgroep naar zoekt. Door je in te leven in de doelgroep kun je bedenken welke termen zij zouden gebruiken om bepaalde producten te vinden.
De SEO-test kijkt naar hoe het staat met de techniek, content en linkbuilding. De test ziet wat verbeterd kan worden en waar de eventuele kansen liggen. Aan de hand van deze informatie kun je jouw website optimaliseren voor zoekmachines als Google, Yahoo en Bing. De SEO-test duurt slechts een aantal seconden.
SEA is een afkorting die staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands wordt dit zoekmachine adverteren genoemd. Het betreft een vorm van online marketing waarbij zoekmachines ingezet worden om de beoogde doelgroep te bereiken.
Ga naar de website en scroll naar de knop 'Keyword Position'. Vervolgens krijg je het volgende scherm te zien: Hier kun je jouw belangrijkste zoekwoorden invoeren. Zo zie je hoe je voor deze specifieke woorden scoort.