Wij definiëren talent als een eigenschap van een persoon die, in de juiste context, leidt tot plezier, voldoening én uitzonderlijke prestaties. En wat betreft die prestaties kunnen mensen weer verschillen, waarbij we zowel intra- als interpersoonlijke excellentie als opties zien.
Talenten zijn dus een complex samenspel van aangeboren factoren en omgevingsinvloeden. Dus in de vraag of een talent is aangeboren of aangeleerd kunnen we concluderen dat we bij de geboorte aanleg hebben voor bepaalde talenten, maar het is aan ons om ze te ontdekken, te ontwikkelen en te versterken.
Iedereen heeft talenten en mogelijkheden om verder te ontwikkelen, ook jij! Deze ontwikkeling wordt op allerlei manieren beïnvloed. Dit proces maakt dat talenten zichtbaar kunnen worden. Wanneer je dit wilt onderzoeken, ben je nieuwsgierig en wil je steeds blijven leren.
Talent is deels aangeboren en deels aangeleerd
dr. Danielle Posthuma van de Vrije Universiteit Amsterdam en VUmc heeft grootschalig tweelingonderzoek uitgevoerd. Hieruit blijkt dat erfelijkheid en omgevingsfactoren een nagenoeg even grote rol spelen bij menselijke eigenschappen: 49% versus 51%.
Ontwikkelingspunten zijn eigenlijk eigenschappen die wij nog niet compleet beheersen, je kunt je op deze punten nog verder ontwikkelen. Een synoniem hiervoor is bijvoorbeeld, een verbeterpunt.
Ieder van ons heeft natuurlijke kwaliteiten. Dit zijn kwaliteiten die je niet hebt moeten aanleren. Zoals een vis kan zwemmen en een vogel kan vliegen zonder dat hij ervoor naar school is moeten gaan. De natuurlijke kwaliteiten die ons uniek maken, anders dan anderen, noemen we onze talenten.
Vraag het aan anderen: Vraag aan mensen in jouw omgeving (die jou kennen en waar je je goed bij voelt) waar jij volgens hen goed in bent en blij van wordt. Vraag hen om daarbij concreet te benoemen wat ze jou dan zien doen én wat ze op zo'n moment met jou zien gebeuren.
Talent is het vermogen iets heel goed te kunnen, een bekwaamheid of begaafdheid ervoor hebben. Als je werk doet waarbij de tijd voorbij vliegt, omdat je het met plezier en zonder moeite doet… Dan gebruik je jouw talent. Je talenten kleuren jou als mens, het zegt iets over jouw potentieel, je sterktes.
Bijna iedereen gebruikt deze woorden door elkaar. Gagné maakt een onderscheid tussen beide begrippen. Een gave is iets natuurlijks, iets aangeboren terwijl talent een resultaat van ontwikkeling is door een lang proces van leren en oefenen.
Een verborgen talent kan een talent zijn dat je hebt ontwikkeld door tegenslagen in je leven[4]. Dit kunnen lessen zijn die je onbedoeld hebt meegekregen van je ouders. Als die bijvoorbeeld vaak werkten en jij veel alleen thuis was heb je het talent gevormd dat je voor jezelf kunt zorgen en jezelf kunt vermaken.
Vaardigheden kun je aanleren, over kwaliteiten (kernkwaliteiten) beschik je. Vaardigheden zijn te trainen en kernkwaliteiten kun je alleen ontwikkelen als je over de kernkwaliteit beschikt die je wilt ontwikkelen. Maar er is verbinding tussen jouw kernkwaliteiten en jouw vaardigheden.
Wat is dan het verschil tussen een talent en een kwaliteit? Eigenlijk is dat heel simpel: kwaliteiten zijn de bouwstenen van talenten. Even een voorbeeld: Om te kunnen zingen moet je goed kunnen luisteren, je stembanden kunnen beheersen, teksten en muziek kunnen onthouden, en een goed gevoel voor ritme hebben.
Werken aan je persoonlijke ontwikkeling is een proces en het gaat met vallen en opstaan. Het is belangrijk dat je eerst de tijd neemt om te bepalen waar je nu staat, wat je wil bereiken en waarom. Vervolgens kan je jouw persoonlijke doelen zo concreet mogelijk formuleren.
Een talent was bij de Grieken en Joden in de oudheid ook een gewicht aan goud of zilver en daarmee een valuta-eenheid. In het Nieuwe Testament van de Bijbel is deze gelijk aan 34,2 kilogram. In het oude Griekenland was een talent gelijk aan 60 mina of 6000 drachmen.
Een talent (begaafdheid) is een bijzonder goed ontwikkelde eigenschap van een bepaald persoon. Het woord wordt breed gebruikt. Iemand kan bijvoorbeeld talent hebben voor bepaalde schoolvakken of wetenschappen, werkzaamheden, creatieve uitingen, sociale interacties, sport et cetera.
Ieder kind heeft in aanleg ontwikkelingsmogelijkheden die – door ervaring – uit kunnen groeien tot talenten. Volgens het woordenboek is talent een 'exceptionele bekwaamheid of begaafdheid'. Een vergelijking met andere personen, dus. Maar je kunt talent ook zien als een relatief sterke kant van een persoon.