Banden en wielen worden geproduceerd met een bepaalde tolerantie.Hierdoor ontstaat na de montage een zekere hoogteslag in de band/velg combinatie. Door de afstelling van de auto zal dit tot gevolg hebben dat de banden gaan “cuppen” hetgeen een oncomfortabel, lawaaierig gedrag tot gevolg zal hebben.
Een slingering in hoogte of breedte kan ontstaan als de band niet goed gemonteerd is. Als dit niet het geval is zou ik de band vervangen. Banden die trillingen veroorzaken, ontwikkelen meer warmte en zijn belastend voor wiellagers, wielophanging en bestuurder.
Tarief. De kosten van trimmen zijn € 27,50 per band, inclusief btw en inclusief het balanceren.
Het cuppen van banden is een onregelmatige zaagtandslijtage rond de gehele band op één of beide schouders. Autobanden die cuppen geven daarbij een naar geluid dat vergelijkbaar is met een defecte wiellager. Het cuppen van banden kent verschillende oorzaken.
Een band met deze vorm van slijtage geeft een vervelend afrolgeluid dat te vergelijken is met het geluid van een defect wiellager. Een soort zoemen dus. De band kan zelfs gaan trillen. Zaagtandslijtage kun je voelen met de hand.
Lawaaibanden zijn vaak erg vervelend. De oorzaak kan liggen in de banden op zich of in de slijtage hiervan. Veel goedkope merken maken banden die als ze nieuw zijn al een behoorlijk afrolgeluid hebben. Hier is natuurlijk niets anders aan te doen dan het monteren van een paar goede nieuwe banden.
De oorzaak voor het cuppen van de banden is vaak een combinatie van auto en bandentype. In de meeste gevallen komt dit verschijnsel voor bij de op de achteras gemonteerde banden. Het heeft met name te maken met de achterasconstructie waardoor een achterband wat ontvankelijk wordt voor een wat ongelijkmatige slijtage.
De gemiddelde prijs zal ongeveer rond de € 25,- per band liggen. Voor runflat banden wordt meestal een toeslag gerekend. Dit aangepaste tarief heeft te maken met het feit dat er voor montage van Runflat banden specifieke technische kennis en/of apparaten voor nodig zijn.
Koopt u ook een extra set stalen velgen voor uw winterbanden (wat aanbeveling verdient; zie infra), dan bent u in totaal al snel 900 euro of meer kwijt. Anderzijds kunnen uw zomerbanden in de winter ergens warm liggen te rusten, waardoor ze niet verslijten. De uiteindelijke kostprijs valt daardoor best mee.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Een hoogteslag kun je op dezelfde manier uit je wiel halen als een zijslag. Dit doe je door de spaken waar de hoogteslag zit iets strakker te draaien. Aan de andere kant van het wiel draai je de spaken weer wat losser. Hiermee breng je de spanning weer in evenwicht en haal je de hoogteslag eenvoudig uit je wiel.
Meestal is een slag in je wiel eigenlijk een probleem met je band. Soms veroorzaakt het harde gedeelte van het ventiel rond je ventiel tussen je velg en band klem zit. Hierdoor vormt er een bobbel. Door je band leeg te laten lopen en het ventiel goed te plaatsen is dit probleem snel opgelost.
Volgens onze experts zijn stalen velgen voor uw winterbanden de beste keuze. Stalen velgen zijn minder duur, minder krasgevoelig en vooral ook zwaarder dan aluminium velgen. Dit is een voordeel omdat de band dan meer grip heeft in de sneeuw.
Winterbanden beginnen bij zo'n €70 per band. Gemiddeld betaal je voor een set winterbanden tussen de €300 en €600. Koop je een set (stalen) velgen bij je winterbanden? Dan lopen de kosten op tot gemiddeld €900.
Bridgestone Blizzak LM005 – beste winterband uit de test (kopen vanaf € 48,95). Michelin Alpin 6 – meest duurzame banden (kopen vanaf € 56,62). Dunlop Wintersport 5 – fijne allround winterband (kopen vanaf € 64,86). Hankook i*cept RS2 – korte remweg op droog wegdek (kopen vanaf € 36,58).
Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan 30.000 - 40.000 voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee. Vraag desnoods naar de profieldiepte. Bij minder dan 2,5 mm is vervanging wel aan te bevelen.
De levensduur van autobanden hangt namelijk af van een aantal factoren. Zo is het aantal gereden kilometers van belang, de rijstijl, de juiste bandenspanning en de weersomstandigheden. De gemiddelde levensduur van autobanden ligt tussen de vijf en tien jaar.
Cuppen tegen cellulite
Er bestaat geen remedie tegen cellulite, maar een vorm van diepe bindweefselmassage, zoals cuppen, is één van de methodes om het iets minder zichtbaar te maken. En hoewel je na ongeveer drie weken regelmatig cuppen op je benen en billen verschil zou kunnen merken, is het geen wondermiddel.
Een uitlijncontrole kost € 32,50. Een afspraak plan je eenvoudig online. De kosten van een uitlijning bedragen bij Euromaster € 85,- een afspraak hiervoor plan je eenvoudig online.
Zorg dat de banden altijd dezelfde draairichting hebben. Banden mogen alleen van voor naar achter verwisseld worden, nooit van links naar rechts of omgekeerd.
Van de geteste exemplaren in de meest nabije bandenmaat is de stilste de Yokohama BluEarth AE01. Dat gaat niet zonder concessies, want de Yokohama haalt een eindscore van drie van de haalbare vijf sterren. De band is afgewaardeerd wegens lichte tekortkomingen op nat wegdek en slijtvastheid.
We zullen je meteen uit je lijden verlossen: dat winterbanden meer herrie maken is een fabel. Wel een fabel die op waarheid berust overigens, want in het verleden maakten winterbanden wel degelijk meer lawaai dan zomerbanden. Dat had te maken met de noppenstructuur waar winterbanden destijds over beschikten.
Een set stalen velgen kost eenmalig ca € 180-250 euro. Door zelf te wisselen, heb je de velgen snel terugverdiend in ca 1.5 jaar. Bovendien is het in de winter rijden, met het pekel wat wordt gebruikt, niet verstandig om te rijden op dure lichtmetalen velgen.