Pak je spuitfles degreaser of APC en spray een deel van de onderkant onder met een ruimte hoeveelheid product. Werk het product goed in met een borstel of washmitt en ga uitgebreid over alle oppervlaktes. Spoel de boel nu uitgebreid af met de hoge druk reiniger. Je zult zien dat er al een hoop meer vuil wegspoelt.
Hoe vaak je precies je auto moet wassen om slijtage te voorkomen is sterk afhankelijk van de gebruiker. Het gemiddelde advies is eenmaal per week.
In bijna alle gevallen maakt ook bodemreiniging deel uit van deze duurste programma's, maar die kun je rustig overslaan. Sterker nog: bodemreiniging kan volgens de Adac, de Duitse evenknie van de ANWB, zelfs schade veroorzaken aan je auto.
Bodemsanering is het proces om een stuk grond vrij van bodemverontreiniging te maken. Om de verontreiniging in kaart te brengen en de saneringstechniek te bepalen, worden eerst een aantal onderzoeken uitgevoerd. De sanering zelf kan gebeuren door diverse technieken.
Wij raden dus aan de lak van uw auto niet te wassen met Dreft. Wat kunt u wel met Dreft of een ander afwasmiddel reinigen? De ruiten. Door de ontvettende werking en de eigenschap streeploos schoon te maken is Dreft een goed middel om de ramen mee schoon te maken.
De beste methode om kleine krasjes uit de autolak te halen is tandpasta. Doe een beetje tandpasta op een doekje en wrijf licht over de kras. Poets het daarna uit en herhaal de methode. Let op, dit werkt alleen bij oppervlakkige krassen, niet als de kras door de lak is gegaan.
Autowasstraat is beter voor het milieu
Het sop en vuil dat van je auto afkomt, glijdt namelijk zo het grondwater in. En dat is slecht voor het milieu. Een belangrijke reden om hup, naar de autowasstraat of een wasbox te rijden.
Opmerking. Polestar raadt het af om een nieuwe auto de eerste maanden in een automatische wasstraat te reinigen (omdat de lak dan nog niet helemaal is uitgehard).
Lava intensief wassen
Bij Lava intensief wordt een dikke schuimdeken over uw auto gelegd. Met een inweektijd van bijna één minuut wordt hardnekkig vuil van de auto losgeweekt. Dit zorgt voor een grondig schone auto.
Wasprogramma's met bodemreiniging – dat zijn vaak de dure – kunnen zorgen voor schade aan je auto, zo meldt het AD. Volgens de ADAC, het Duitse equivalent van de ANWB, is bodemreiniging vaak niet nodig en kan dat zelfs tot problemen leiden.
Of je je auto op straat mag wassen, hangt af van de gemeente waarin je woont. Een eventueel verbod kun je meestal vinden in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente in kwestie. Bij twijfel kun je het best contact opnemen met de gemeente waarin je woont.
Er zijn verschillende redenen waarom sommige, meestal ouderwetse, wasstraten krassen in je lak kunnen veroorzaken. Veel mensen denken dat dit alleen door stugge borstels komt, maar het is eigenlijk een combinatie van factoren. Het wasmiddel dat de wasstraat gebruikt telt namelijk ook mee in het veroorzaken van krassen.
Helemaal nooit de auto wassen is op de langere termijn schadelijk. Dat is niet bevorderlijk voor de levensduur en restwaarde. Het gaat ten 1e ten koste van de laklaag. Die heeft onder invloed van onder andere vogelpoep, insecten, regen, boomharsen en pekel veel te verduren.
Je zet het niet nat in de kast. Nadat je je auto afgesopt hebt spoel je het sop van je auto af. Hierna liggen er allemaal waterdruppels op je lak, deze verwijder je simpelweg door een droogdoek te pakken en je auto af te drogen.
Water droogt als een speer, wat sporen van kalk en andere mineralen achterlaat op uw auto. Ook zorgt de warmte ervoor dat andere restsporen, zoals zeep of oliën, sneller opdrogen en zich hechten aan uw lak. Deze restsporen zijn hierna moeilijk te verwijderen.
Echter moeten we bij een matte lak toch adviseren om de automatische carwash links te laten liggen. Een matte laklaag is van nature uit gevoeliger aan krassen en daarom is een hand wasbeurt aanbevolen omdat hier de druk op de washandschoen aangepast kan worden in functie van de gevoeligheid van de lak.
Wanneer is de wasstraat verantwoordelijk voor de schade? Eigenlijk is het heel eenvoudig. Als je geen invloed hebt op de situatie, dan is de wasstraathouder aansprakelijk voor de autoschade.
Je kunt met een auto met matte lak in principe gewoon door een goede wasstraat.
De motor moet stationair draaien en de handrem niet aangetrokken of ingeschakeld. Als de auto wel in de versnelling staat én op de handrem belemmert u de beweging van de loopband. Er zit vast een beveiliging op om schade aan auto of loopband te voorkomen, maar het zorgt wel voor vertraging voor u en andere klanten.
Je auto in de wasbox wassen
In principe was je je auto niet heel erg anders dan je thuis zou doen: eerst spoel je de auto zoveel mogelijk af, daarna was je de auto met je 2 emmers, shampoo en washmitt, vervolgens spoel je de auto weer af. Daarna kun je de auto uitgebreid droog maken.
In een doe-het-zelfwasbox verbruikt men per wasbeurt ongeveer 75 liter water. In een wasstraat met een roll-over-installatie waarin de stilstaande auto wordt gewassen door een machine is het een een stuk hoger: gemiddeld 200-220 liter per wasbeurt.
Een kras in de lak van een auto gaat niet weg als je die behandelt met tandpasta of WD40. Daarvoor waarschuwt Focwa. De brancheorganisatie Focwa reageert op het eerder deze week verschenen artikel 'Met deze huis- tuin- en keukenmiddeltjes verwijder je snel krassen in autolak' in het Algemeen Dagblad.
In tandpasta zit namelijk een soort schuurmiddel wat je nodig hebt om de krassen te verwijderen. Je gebruikt hiervoor een doek met een beetje water en tandpasta.Door op de kras te wrijven met de doek zorg je ervoor dat de hoekjes van de kras wat worden weggewerkt.