Voorbeelden daarvan zijn achterblijvende conceptuele vaardigheden, zoals kunnen lezen, schrijven en rekenen, achterblijvende sociale vaardigheden zoals communicatieve vaardigheden en het oplossen van sociale problemen en achterblijvende praktische vaardigheden zoals persoonlijke verzorging, omgaan met geld en gebruik ...
Iemand met zwakbegaafdheid heeft een IQ tussen de 70 en 85. aanpassingsvermogen die zijn ontstaan gedurende de ontwikkelingsperiode. Hoewel het IQ een belangrijk aspect is van de classificatie ZB en LVB, moet er met name aandacht zijn voor de (beperkingen in) het adaptieve functioneren.
Tips voor de omgang met mensen met LVB
gebruik korte zinnen en vermijd moeilijke woorden. blijf concreet en geef voorbeelden om te verduidelijken. bespreek in een zin maar 1 onderwerp, stel maar 1 vraag. In het geval van een kind of jongere; laat de ander de vraag of de boodschap in eigen herhalen.
Ook in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking spelen individuele begeleiding en behandeling van stoornissen een belangrijke rol, bijvoorbeeld met speltherapie, cognitieve gedragstherapie en EMDR. De diversiteit in zorgvragen vraagt steeds opnieuw om maatwerk in het toepassen van deze behandelvormen.
Triple-C in het kort
Triple-C is een behandelmodel voor mensen met een verstandelijke beperking en gedragsproblemen. De drie C's staan voor Cliënt, Coach en Competentie. Triple-C neemt niet het probleemgedrag, maar de menselijke behoeften als uitgangspunt.
Voorbeelden daarvan zijn achterblijvende conceptuele vaardigheden, zoals kunnen lezen, schrijven en rekenen, achterblijvende sociale vaardigheden zoals communicatieve vaardigheden en het oplossen van sociale problemen en achterblijvende praktische vaardigheden.
Moeilijk verstaanbaar gedrag (MVG) is gedrag dat we niet meteen begrijpen. Het gedrag is bijvoorbeeld onverwacht of past in jouw ogen niet in de context. Soms kunnen mensen agressief zijn naar anderen of naar zichzelf.
Bijvoorbeeld 'verstandelijke handicap, 'geestelijke handicap' of 'zwakzinnigheid'. Let op: een licht verstandelijke beperking is niet hetzelfde als 'zwakbegaafd'. 'Zwakbegaafd' wordt gebruikt voor mensen met een IQ tussen de 70 en 85. Een verstandelijke beperking kan licht, matig, ernstig of zeer ernstig zijn.
Bij mensen met een LVB is het belangrijk een rustige en gelijkwaardige houding aan te nemen. Pas de communicatie aan op het niveau van de persoon met een LVB en gebruik korte zinnen zonder moeilijke woorden. Dit is belangrijk, omdat de boodschap anders niet wordt begrepen of verkeerd overkomt.
Ongeveer 15 procent van de Nederlandse bevolking heeft een IQ lager dan 85. Het ging in 2008 om ongeveer 55.000 mensen met een IQ tussen 50 en 70 (lichte verstandelijke beperking) en ongeveer 2,2 miljoen mensen met een IQ tussen 70 en 85 (zwakbegaafdheid).
Bij studenten op een universiteit is het gemiddelde IQ 115. Ook voor deze groep geldt dat er studenten zijn die lager scoren dan het gemiddelde. In de normaalverdeling is heel goed zichtbaar dat er qua IQ een grote overlap is tussen studenten op een universiteit en het middelbaar onderwijs.
Je IQ ligt minder vast dan gedacht. Veranderingen in het volume van bepaalde hersengebiedjes tijdens je pubertijd kunnen je intelligentiescore flink omhoog krikken – of juist omlaag. Je intelligentie, uitgedrukt in IQ, verandert gedurende je leven nauwelijks.
Je bent zwakbegaafd als je een IQ score tussen de 70 en 85 hebt. Volgens een schatting van het sociaal en cultureel planbureau heeft ongeveer 13% van de Nederlandse bevolking het niveau van een zwakbegaafd persoon of minder. Als je een IQ score van lager dan 85 hebt, betekent dit dat je een relatief laag IQ hebt.
Zwakbegaafdheid is een ander woord voor laagbegaafdheid. Iemand die zwakbegaafd is heeft moeite met leren en loopt qua ontwikkeling achter op zijn medemensen. Het tegenovergestelde is hoogbegaafd zijn.
Als mensen een laag IQ hebben, noemen we dit een verstandelijke beperking. Veel mensen met een laag IQ redden zich goed zelf, we noemen dit dan een lichte verstandelijke beperking (LVB). Mensen met een lichte verstandelijke beperking vinden een aantal dingen wél vaak moeilijk. Het oplossen van problemen is moeilijk.
Mensen met een LVB hebben in hun leven vaak te maken met kwetsbaarheden en tegenslagen. Zo kunnen ze zichzelf minder goed staande houden in de complexe maatschappij, kost het aangaan van sociale relaties veel moeite, hebben ze moeite met omgaan met stress en missen ze vaak sociale steun.
Te denken valt aan de acht-stappen-dans: positieve benaderingswijze, focussen op de mogelijkheden van de cliënt, complimenten geven, schaalvragen stellen, toekomstgerichtheid etc. Door deze vaardigheden actief in te zetten is De-Bruggen van mening dat dit de samenwerking met de cliënt ten goede komt.
Active Support is een stimulerende werkwijze die aansluit op de behoefte en mogelijkheden van de individuele persoon. Een werkwijze waarbij je voortdurend met de persoon bezig bent en zoveel mogelijk kansen schept om de cliënt stap voor stap meer greep te geven op zijn of haar eigen bestaan.
De methodiek
Geef me de 5 is een unieke methodiek die antwoord geeft op al jouw vragen rondom autisme en je echt verder helpt! Het is ontwikkeld door autisme-deskundige Colette de Bruin. Door haar ervaring als pleegouder en professional, heeft zij alle facetten van autisme gezien.
Zingevende behoeften: Wat ik doe, doet er toe én vind ik leuk om te doen. De cliënt heeft een programma dat zinvol is. Er wordt hierbij gekeken naar de mogelijkheden van de cliënt.
VIC Workhome
VIC staat voor Very Intensive Care. Work-home staat voor de combinatie van wonen en werken/dagbesteding. Op de woning en op het werk worden cliënten door dezelfde begeleiders ondersteund vanuit een onvoorwaardelijke ondersteuningsrelatie.