Oncollegiaal gedrag staat met stip op nummer 1. ,,Collega's die alleen op hun eigen ambities zijn gericht en te weinig oog voor samenwerken hebben, daar houden we niet van.'' Scoren, dat vinden we zelf uiteraard helemaal niet belangrijk. Nee, zelf hebben we oog voor onze naaste collega's.
De pallet van normen en waarden van jouw medewerker is een geheel andere dan gangbaar is binnen de cultuur van jouw bedrijf. Je komt voortdurend in discussies terecht terwijl het bij andere medewerkers vanzelf gaat. Jouw medewerker heeft een geheel ander arbeidsethos dan je gewend bent.
Zo kan je relatie verder verslechteren. Om diepere verbinding te voelen moet je echt tijd en ruimte maken voor elkaar. Neem regelmatig samen een middag vrij, of praat met elkaar, elke dag. Vertraag even, laat de boel de boel, en geef elkaar de volle aandacht.
Vanuit de verbinding met jezelf maak je makkelijker verbinding met collega's. De kans is groot dat je vanuit de verbinding met jezelf ook makkelijker benaderbaar bent en zelf ook meer openstaat voor feedback. 2. Frequent contact Het is de kunst om zicht te houden op wat er in je team leeft.
Wanneer er vertrouwen is in het team durven teamleden elkaar om hulp te vragen, fouten en valkuilen te bespreken en hulp te accepteren. Men heeft meer begrip voor elkaar en gaat sneller uit van iemands positieve intentie.
Bespreek iemands gedrag, niet zijn houding of eigenaardigheden. Beschrijf alleen concrete waarnemingen van en ervaringen met zijn gedrag. Plak hem geen label op, stop hem niet in een hokje. Geef rustig en duidelijk aan hoe jij de situatie beleeft, wat je voelt en wat je wilt.
Wees duidelijk en specifiek: Wanneer je de medewerker confronteert, wees dan duidelijk en specifiek over het gedrag in kwestie. Vermijd aannames of generalisaties over hun bedoelingen. Concentreer je in plaats daarvan op de specifieke acties of woorden die problematisch waren.
Wees duidelijk in je boodschap: geef aan wat je wel en wat je niet wilt én wees duidelijk over je grenzen. Spreek kort en kernachtig: dominante types hebben een hekel aan lange gesprekken en willen snel to the point komen. Behoud oogcontact. Bied een beperkt aantal keuzes; beperk je tot twee mogelijke opties.