Bijnamen. In Frankrijk heeft de 2CV de bijnaam "La Deuche", in België is het "de Geit" of "het wippertje", in Nederland "Eend" of "Lelijke Eend"', in Friesland de "Pyk" of Einepyk , in Duitsland werd het "Ente", in Engeland "Tin Snail" (blikken slak) en in Tsjechië "Kachna" (eend).
In 1948 werd de Citroën op een autosalon in Parijs voorgesteld aan pers en publiek. Een journalist benoemde hem meteen “lelijk eendje”. Sindsdien zeggen ze in Nederland tegen de Citroën 2CV “Het lelijk eendje”.
Er is groot aanbod rond 7-8000 euro. Dit zijn technisch goede 2CV's, die vaak al een (gedeeltelijke) restauratie achter de rug hebben en goed onderhouden zijn. Vanaf 8000 euro kom je in de categorie 'als nieuw', oplopend tot 20.000 euro.
Versnellingsbak van de Citroën 2CV
De 2CV had als eerste auto van Citroën een versnellingsbak met 4 versnellingen.
Zo ontstond de lichte, extreem soepel geveerde vierdeurs 2CV met luchtgekoelde tweecilinder boxermotor. En met een volledig uit elkaar te schroeven carrosserie en een stoffen roldak. Ondanks zijn bijnaam 'Lelijke Eend' wist de 2CV in 42 jaar tijd vele miljoenen harten te veroveren.
Kwakers die kwaken echt bijna altijd. Ook als er geen onrust is of schrik. Bij schrik veranderd de toonhoogte en de intensiteit van het geluid. Een wilde eend kwaakt niet snel in het donker omdat zij zich dan verraad.
De afkorting staat voor 'Deux Chevaux Vapeur', dat twee paardenkracht betekent, een maat die het resultaat is van de ingewikkelde berekening van de Franse wegenbelasting. De serieproductie van de 2CV liep van 11 juli 1949 tot en met 27 juli 1990.
De 2CV ('deux chevaux' – 'twee paarden' of '2 pk') werd gebouwd tussen 1948 en 1990 – inderdaad, 42 jaar lang. Van oorsprong was het een taai, nuttig en goedkoop autootje.
Superbenzine (98) voor je 2CV
Het advies van Citroën is daarom om benzine met minimaal RON97 te gebruiken voor 2CV's en andere A-typen. RON97 is alleen nergens te koop, dus dan zit je op benzine met '98', ook wel 'Super'-benzine genoemd. Het is dus wijs om met een superbenzine met RON98 te rijden.
Checklist voor het kopen van een 2CV:
Inspecteer het chassis van voor naar achter op schade en roest. Kijk ónder de auto naar de voetenbak en bodemplaten. Kijk ín de auto onder de onder de matten naar de bodemplaten en voetenbak. Inspecteer de dorpels en aansluiting deurstijlen op roest.
Anno 2019 staan er nog 11.615 exemplaren in Nederland geregistreerd. Dit is inclusief besteleenden. Dit zijn niet alleen de Eenden die je op de straat ziet rijden, maar kunnen ook voertuigen betreffen die geschorst zijn.
De 2CV zou tot 27 juli 1990 in productie blijven. Uiteindelijk zouden er ruim 5 miljoen 2CV's geproduceerd worden: 3.898.631 2CV en 1.246.335 2CV besteleenden. Anno 2019 staan er volgens de RAI (bron) nog 7094 exemplaren in Nederland geregistreerd.
Een standaard 2CV weegt 540 kilogram en deze vierwielaangedreven terreinwagen weegt slechts 200 kilogram meer.
2CV staat voor Deux Chevaux Vapeur, de leterlijke vertaling is 2 paardenkracht. Waarom de Citroën 2CV de lelijke eend wordt genoemd, komen we hieronder op terug. André Citroën overleed op 3 juli 1935. Citroën werd overgenomen door bandenfabrikant Michelin.
In het begin van de vorige eeuw werden brandstofmotoren steeds krachtiger. Bij verhoging van de compressie bleek dat het brandstofmengsel te vroeg ontbrandde. Om dit te voorkomen en zo het vermogen van auto's verder op te kunnen schroeven, voegde men lood aan de benzine toe (tetraethyllood, om precies te zijn).
Het beste antwoord. Hij werd door de pers als extreem lelijk bevonden. En hij lijkt een klein beetje op een eend, vanwege het uiteinde van de 'koets' (carrosserie) dat op een eendenstaartje lijkt. In Duitsland heet het gewoon een 'ente' en in Belgie is het een 'Geit'.
Wanneer we het over de Eend hebben, dan hebben we het over de Citroën met de officiële naam '2CV'. Een schattig autootje met ronde vormen, grappige ronde koplampjes en een linnen dakje, dat gemaakt is van 1948 tot 1990.
Tijdens de balts (de dans) tonen zij hun mooiste kleuren om het vrouwtje te verleiden. De eenden vrouwtjes zoeken namelijk hun partner uit op uiterlijk, maar ook op gedrag. Het eenden vrouwtje toont door haar gedrag al aan wie haar eigenlijke partner is, ook al zwemmen er meer mannetjes om haar heen.
Een mannetjeseend noem je een woerd. Het vrouwtje heet gewoon een eend. Jonge eendjes hebben verschillende namen, ze worden pijltjes, pieltjes, pullekes of pulletjes genoemd. Een mannetjeseend (rechts) noem je een woerd.
Maar vast staat dat veel brood eten niet gezond is voor eenden. Het is te eenzijdig, waardoor ze voedingsstoffen missen en dat is slecht voor hun immuunsysteem: ze worden dus eerder ziek. Beschimmeld brood is zelfs giftig voor ze.
In het geval van een Eend mag je dus een geremde aanhanger met een leeg gewicht van 100kg en een laadvermogen van 640kg trekken met een rijbewijs B, mits je de aanhanger niet zwaarder belaadt dan 400kg in totaal.
De toeter zou links vooraan aan de koplampsteun moeten hangen.
Reacties. Frankrijk heeft de 2CV de bijnaam "La Deuche", in België is het "de Geit" of "het wippertje", in Nederland "Eend" of "Lelijke Eend"', in Friesland de "Pyk" of Einepyk , in Duitsland werd het "Ente" en in Engeland "Tin Snail" (blikken slak).