In die zin is een gast ook een klant, omdat deze een dienst of product afneemt. Maar niet iedere klant is een gast. Een gast is gerelateerd aan een horecagerelateerde setting. Je bepaalt als eigenaar van een restaurant of gastenverblijf zelf hoeveel contact je hebt met je gasten.
In de horeca is het gebruikelijk dat je je klanten als 'gasten' aanspreekt en behandelt.
Wil je je gasten verrassen? Zorg dan voor een persoonlijk ontvangst en voorkom dat je gasten zich een nummer voelen. Denk hierbij aan het verwelkomen van je gasten door hen direct aan te spreken bij hun naam. Dit geeft de gast het gevoel dat hij of zij welkom is, verwacht wordt, en herkent wordt.
Een klant is iemand die een product of dienst afneemt bij een leverancier. Een gast is iemand die komt eten in een restaurant, lunchroom of komt overnachten in accomodatie als een hotel, Bed and Breakfast, pension, in vakantiehuizen of op een camping.
Ontvang gasten altijd met een glimlach én een open houding. Hoe druk je het ook hebt, de gast mag hier niks van merken! Vriendelijk overkomen doet je door te letten op je houding en lichaamstaal.
Regelmatig verlotingen doen. Gasten houden ervan de mogelijkheid om iets te winnen. Laat jouw restaurant zich onderscheiden van de concurrentie door bijvoorbeeld twee verlotingen per maand te doen voor een gratis lunch of diner voor twee personen.
Investeer dus in je zichtbaarheid op Google om meer mensen naar je zaak te lokken. Dat doe je door een gratis bedrijfsprofiel aan te maken via Google My Business. Google gebruikt alle informatie van dit bedrijfsprofiel om zoekresultaten aan potentiële gasten te tonen. Zoekt er iemand naar “Restaurant + jouw stad/dorp”?
Een klant of consument is de afnemer van bepaalde goederen of diensten.
Een kelner, ober of bedieningsmedewerk(st)er (een vrouwelijke kelner noemt men serveerster of kelnerin) is iemand die dranken en maaltijden serveert in een horecagelegenheid. Daarnaast verzorgt hij de mise-en-place en voert afsluitende werkzaamheden uit als opruimen en schoonmaken.
Definities van gastvrijheid
Gastvrijheid, ook wel hospitality genoemd, wordt in de encyclopedie als volgt beschreven: “gastvrijheid is het gebruik gastvrij te zijn, en ook het gastvrij handelen zelf, dat wil zeggen, en ontvangen en onderhouden van gasten, bezoekers of vreemdelingen, in vrijheid en goede wil.”
'Voor de hand liggend, maar niet minder belangrijk is glimlachen. In theorie is een glimlach een teken van onderdanigheid, maar het helpt zeker om gastvrij over te komen. Met een glimlach zeg je: 'Ik ben ok, ik ben geen bedreiging, ik ben vriendelijk naar jou.
Gastvrijheid in de horeca is alles wat jouw gasten het gevoel geeft dat ze met zorg en aandacht behandeld worden. Het draait om alle touchpoints en ervaringen die ervoor zorgen dat de gast zich gewaardeerd en op z'n gemak voelt.
Je zet alles op tafel, over de rechter schouder van de klant. En dan, natuurlijk, zeg je: - Eet smakelijk. - Dank u wel.
Meestal zijn vijf medewerkers op honderd gasten voldoende. Bij een diner heb je één à twee obers/serveersters nodig die een meergangendiner uitserveren per tien tot twaalf gasten. Bij een buffet heb je één medewerker nodig op 25 gasten.
De basis van bedienen. Het meest belangrijke en het basisprincipe van werken in de bediening is dat je je gasten tevreden moet houden. Tevreden gasten zijn makkelijker om mee te werken, geven meer fooi, zullen terugkomen voor meerdere etentjes, en zullen anderen vertellen over hun ervaring.
Het uitserveren van borden en glazen gaat altijd vanaf de rechterkant van de gast. Bij het uitserveren van drankjes serveer je altijd het drankje met het logo naar de gast toe en de borden altijd met het gerecht netjes in het midden.
Achter de bar werken is hard werken, maar vooral ook leuk. Maak praatjes met je gasten en sloof je een beetje uit, op een goeie manier dan. ð Wie weet kun je zelfs een beetje oefenen met flairtending! Flair bartending dus, drankjes bereiden met een hele show eromheen.