inventief (bn) : creatief, fantasierijk, ingenieus, origineel, scheppend, vernuftig, vindingrijk. artistiek (bn) : creatief, kunstig, kunstvol, kunstzinnig, muzisch.
Een creatief persoon staat open voor nieuwe dingen en pikt in een willekeurige situatie signalen op die andere mensen niet oppikken. Creatieve mensen oordelen niet snel, maar staan open voor andere denkbeelden en proberen zich in te leven hoe de situatie door de ander wordt ervaren.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: creativiteit (zn) : artisticiteit, inventiviteit, oorspronkelijkheid, originaliteit, scheppingskracht, scheppingsvermogen, verbeeldingskracht, vindingrijkheid.
Creatieve denker (mentale creativiteit) Creatieve denkers maken iets in hun hoofd. Hun gedachten leiden tot een plan, idee, ontwerp of tot een visie. Creatieve denkers hebben een scheppend vermogen.
Hoe kun je jouw creatieve talenten ontdekken
Ga iets doen wat je echt leuk vindt. Geef het kind in je de ruimte en ga weer eens iets tekenen of knutselen. Stap eens buiten je comfortzone en ga iets nieuws doen. Bedenk bijvoorbeeld een paar goede grappen en overweeg om cabaretier te worden.
Wat is creatief gedrag? Mensen die open staan voor nieuwe perspectieven en ervaringen, bewust op zoek gaan naar tegengestelde ideeën, mensen die lef hebben en risico's durven te nemen. Maar ook samenwerken met anderen om zo tot nieuwe ideeën te komen.
Kernkwaliteit : creativiteit
Jouw kernkwaliteit is voor jou vaak zo vanzelfsprekend dat je er niet eens bewust van bent dat het een kwaliteit is. Voor jou is het 'niet meer dan normaal' dat je creatief denkt en continu ideeën hebt. Het is datgene wat jou 'echt jou' maakt.
Creatief begaafden zijn associatieve, creatieve denkers. Je hoeft dus niet goed zijn in dingen maken met je handen, om creatief begaafd te zijn. Het gaat erom hoe je denkt. Creatief begaafden vind je in alle IQ's: ze kunnen laag-, gemiddeld en hoogbegaafd zijn.
Artistieke mensen zijn impulsief en onafhankelijk
Hoewel ze creatief zijn, hoeft dit niet te betekenen dat dit door middel van verf en canvas geuit wordt. Creativiteit kan ook uitgedrukt worden in data en systemen. Deze types werken liever alleen en onafhankelijk dan in teams of met anderen.
Er zijn meerdere vormen van creativiteit, vijf om precies te zijn: individuele creativiteit, groepscreativiteit, persoonlijke creativiteit, historische creativiteit en commerciële creativiteit.
ongeëvenaard, onovertroffen, weergaloos. als synoniem van een ander trefwoord: bijzonder (bn) : afwijkend, afzonderlijk, apart, buitengewoon, eigenaardig, excentriek, exceptioneel, markant, ongewoon, opmerkelijk, origineel, raar, speciaal, specifiek, uniek, uitmuntend, vreemd, zeldzaam, zonderling.
accuraat, angstvallig, consciëntieus, gedetailleerd, minutieus, nauwgezet, nauwkeurig, net, oplettend, plichtsgetrouw, precies, scrupuleus, secuur, soigneus, stipt, voorzichtig.
sociaal (bn) : sociabel.
creatief = creatief bijv. naamw. Uitspraak: [kreaˈtif] 1) die nieuwe dingen kan maken Voorbeeld: `Hij is heel creatief met koken.
Creativiteit wordt gekenmerkt door vrijheid van denken, een niet te volgen logica, onverwacht, willekeurigheid, geestdrift. Bij structuur denk ik aan processen, kaders, wetmatigheden, logica en controle. Dit zijn tegengestelde krachten.
De 5 basisvaardigheden voor creatief denken zijn:
Kansdenken (oordeel uitstellen) Associëren (verbanden leggen) Beelddenken (verbeeldingskracht inzetten) Creatief waarnemen (perspectief wijzigen)
Creativiteit geeft waarde aan de mens. Creativiteit is een intellectuele bron. Een creatief persoon is flexibel, levendig een creëert nieuwe mogelijkheden. “Creativiteit kun je leren zoals leren lezen.”
Hoogintelligente kinderen hebben een IQ van 130 of hoger, zij zijn gericht op feiten en details, zij zijn analytisch sterk en goed in deductief redeneren maar het zijn geen creatieve denkers. Deze kinderen passen goed binnen ons onderwijssysteem, halen vaak hoge cijfers en ervaren over het algemeen weinig problemen.
Creativiteit is het vermogen om nieuwe dingen te bedenken en/of te creëren. Door creatief denken kun je originele oplossingen en vernieuwende werkwijzen uitdenken. Creativiteit kan betrekking hebben op het denken of op het doen.
Bij het herkennen van onderpresteren is het raadzaam om te denken in de groeperingen denklui, faalangstig en gedemotiveerd. De verschillende vormen van onderpresteren leiden tot verschillende uitingen in het gedrag. Het kenmerkende gedrag kan men zowel op cognitief, sociaal-emotioneel als fysiek gebied herkennen.
Sommige mensen lijken een aangeboren talent te hebben voor creativiteit. Misschien is dat ook wel echt zo. Toch kun je, ook als je jezelf totaal niet creatief vindt, leren om creatief te zijn. Je kunt het triggeren en trainen.
Typerend voor een valkuil is: Het gaat altijd over soms (soms of regelmatig stap je in je valkuil) Wat je als zwak ervaart van jezelf (als minpunt) Wat je bij jezelf door de vingers ziet, waar je aan voorbij zou kunnen gaan of waar je de neiging hebt om het goed te praten.