Het Verdrag inzake de rechten van het kind omschrijft kinderen als 'iedereen onder de 18 jaar' (vaak overeenkomend met het begrip minderjarige en/of persoon die geen volwassene is). In het alledaagse spraakgebruik spreekt men tot een leeftijd van 12 à 14 jaar van 'kinderen' en daarna van 'jongere', 'tiener' of 'puber'.
Kinderen Tijdens je kindertijd zit je van groep 3 t/m groep 8 op de basisschool. Kinderen van 6 tot 12 jaar oud noemen we schoolkinderen. Je leert lezen, schrijven, rekenen en nog veel meer. Aan het einde van de basisschool lijkt een schoolkind absoluut niet meer op een kind uit groep 3.
Peuters leren dat ze er anders uitzien dan andere kinderen en volwassenen. Ze beginnen hun identiteit te vormen. Ze leren ook al een beetje wat 'wel en niet mag' (sociale normen). Peuters merken al verschillen op tussen meisjes en jongens en ze hebben nog steeds veel behoefte aan lichamelijk contact.
Tussen kleuter en tiener zit 'schoolkind'.
In het schema ontwikkelingsaspecten en om- gevingsinteractie worden de volgende ontwik- kelingsgebieden onderscheiden: lichamelijke ontwikkeling, motorische ontwikkeling, cogni- tieve ontwikkeling, seksuele ontwikkeling, per- soonlijke ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Een tiener is een persoon die, strikt genomen, een leeftijd heeft tussen de tien en negentien jaar. Doorgaans wordt hiermee een puber bedoeld.
Wanneer is iemand een kind? In Nederland ben je wettelijk tot je 18 jaar wordt officieel een kind. Dat staat vast. Bij de benamingen voor kinderen in verschillende leeftijdscategorieën die we hieronder beschrijven, zetten we leeftijden.
De peutertijd duurt tot de leeftijd van 4 jaar. Daarna wordt je kindje een kleuter en mag hij naar de basisschool. In de periode tussen 1 en 2 jaar wordt je kind vaak een dreumes genoemd. De term 'peuter' wordt ook weleens breder gebruikt, voor kinderen tussen de 1,5 en 4 jaar.
Als dreumes (dus in zijn tweede levensjaar) groeit hij nog ongeveer 12 centimeter. Qua gewicht komt er nog ongeveer 3 kilo bij in dit jaar. Dat komt meestal omdat je kind als dreumes een stuk minder gaat eten en veel actiever is dan een baby.
Cognitieve ontwikkeling
Tussen 6 jaar en 7 jaar maakt je kind een grote sprong in zijn cognitieve ontwikkeling, omdat hij concreet leert denken. Hij denkt nog wel in plaatjes: wat hij leert, moet hij voor zich kunnen zien. kan getallen herkennen en schrijven en heeft begrip voor 'erbij' en 'eraf'.
De meeste kinderen starten met het herkennen en benoemen van kleuren als ze twee, drie jaar zijn. Aan het begin van groep 1 kennen de meeste kinderen de primaire kleuren rood, geel en blauw. Veel kleuters hebben ook al een lievelingskleur. Bij kleine meisjes is dat vaak roze.
steeds beter rekenen met geld en snapt hij ook bedragen achter de komma een beetje. lengtematen begrijpen. redelijk omgaan met maal- en deelsommen. klokkijken op een analoge klok en leert hij inmiddels ook om digitaal klok te kijken.
Je kind van 9 jaar: kan rekenen tot tienduizend en maakt de eerste berekeningen tot honderdduizend. kan de tafels van 1 t/m 10 foutloos en snel uit het hoofd. heeft begrip voor hoeveel een 'miljoen' is en weet dat dit een getal is met zes nullen.
7-10 jaar. Voor kinderen in deze leeftijd zijn vriendschappen erg belangrijk. Ze spelen vooral met kinderen van de eigen sekse en gaan met hen vriendschappen aan. Doordat ze uitzoeken met wie ze het best kunnen opschieten, wisselen de combinaties nog wel eens.
Een kind van zeven kent zo'n 20.000 woorden en kan ongeveer 200 woorden lezen. Dit jaar zal je kind nóg meer woorden leren lezen én schrijven. Hij zal hele zinnen op papier zetten, inclusief punten en komma's. Wat taalontwikkeling betreft lopen jongens trouwens gemiddeld anderhalf jaar achter op meisjes.
Je kind van 4 jaar kan:
tellen tot 10. de cijfers 1 t/m 5 herkennen.
13 jaar. Als je 13 bent mag je betaalde klusjes doen buiten schooltijden en een baantje hebben op zaterdag en in de schoolvakanties. Je kunt lid worden van de medezeggenschapsraad op school. Je kunt een eigen account aanmaken op Facebook.
Een kind mag vanaf zijn 12e verjaardag dus niet zelf kiezen waar hij/zij gaat wonen of hoe vaak hij/zij naar de andere ouder gaat. Pas vanaf het moment dat een kind volwassen is, vanaf zijn/haar 18e verjaardag, mag een kind zelf keuzes maken.
Baby, dreumes, peuter, kleuter, schoolkind, puber, adolescent, volwassene en oudere, zijn de levensfases van de mens die ik op meerder plekken tegen kwam.
en van oorzaak en gevolg (waar blijft de roltrap als hij wegglijdt?) Vaak legt een kleuter verbanden die niet kloppen. Het hoogtepunt van deze magische periode ligt tussen vier en vijf jaar. Pas als kinderen zes à zeven jaar zijn, kunnen ze het verschil beter maken tussen werkelijkheid en fantasie.
Volgens de 2000 mannen en vrouwen die aan het onderzoek meededen, heeft de gemiddelde vrouw op haar 31ste de beste mix van die factoren. 70% van de ondervraagden vindt een vrouw mooi als ze zelfvertrouwen heeft. 67% noemt een mooi uiterlijk als belangrijke factor en 47% vindt stijlgevoel belangrijk in een vrouw.
In het alledaagse spraakgebruik spreekt men tot een leeftijd van 12 à 14 jaar van 'kinderen' en daarna van 'jongere', 'tiener' of 'puber'.
Tevredenheid. Op je 23e mag je dan wel het gelukkigst zijn, maar op je 69e ben je het meest tevreden. Je kijkt op deze leeftijd het mooist op je leven terug, wat ook een vorm van geluk is. Daarnaast blijkt uit Duits onderzoek dat veel vijftigers niet hadden verwacht dat ze zo gelukkig zouden zijn op hun 60e.