Een focusgroep (ook wel focusgroep-interview genoemd) is een kwalitatieve onderzoeksmethode waarbij een groep mensen wordt samengebracht om te discussiëren over een vooraf bepaald onderwerp. Een focusgroep is dus een soort interview waaraan meerdere respondenten tegelijkertijd deelnemen.
Een focusgroep is een vorm van kwalitatief onderzoek. Een interviewer, ook wel moderator genoemd, stelt vragen aan een groep rond de tien personen.
De mensen die aan medisch-wetenschappelijk onderzoek meedoen heten proefpersonen.
Een groepsinterview is vaak een goedkope, snelle manier om meerdere (individuele) interviews uit te voeren. Er is bij een groepsinterview minder sprake van interactie tussen geïnterviewden met als doel diepere inzichten te genereren. In plaats daarvan worden gewoon simultaan meerdere mensen ondervraagd.
Er zijn drie verschillende soorten interviews: een gestructureerd interview, een semigestructureerd interview en een ongestructureerd interview.
Een focusgroep is een kwalitatieve onderzoeksmethode waarbij een groep mensen gevraagd wordt naar hun percepties, ideeën en meningen over een product, service of concept.
Een groepsdiscussie is een dynamische vorm van kwalitatief onderzoek. Met een goede discussieleider zorgt de discussie tussen de deelnemers voor diepgaande kwalitatieve informatie. Dit biedt inzichten in complexe vraagstukken en stelt u in staat om concrete verbeteracties door te voeren.
Door de groepsdynamiek komt de nadruk vaak op de belangrijkste aspecten te liggen. Respondenten vinden focusgroepen vaak leuk, interessant en minder ongemakkelijk. Focusgroep-onderzoek is relatief goedkoop en flexibel. Taboe-onderwerpen worden vaak toegankelijker in een focusgroep.
Een controlegroep is bij wetenschappelijk onderzoek naar de werking of het effect van een bepaalde 'interventie' een groep met dezelfde kenmerken als de groep waarbij de interventie wordt verricht, maar waarbij de interventie niet wordt verricht.
Met controlegroepen waarborg je de interne validiteit van je onderzoek. Als je geen controlegroep hebt, is het heel lastig om vast te stellen of een verschil in de afhankelijke variabele wordt veroorzaakt door een manipulatie van de onafhankelijke variabele of door andere factoren.
De populatie bij een onderzoek of marktonderzoek is de gehele groep aan personen die centraal staat. Een ander woord om dit te omschrijven is de doelgroep of de onderzoekspopulatie. Het zijn die personen op wie de onderzoeksvragen betrekking hebben en dus ook de personen die deel moeten gaan nemen aan het onderzoek.
iemand die als beroep (wetenschappelijk) onderzoek doet
1) Analist 2) Beoefenaar van de wetten van de zeestromingen 3) Beroep 4) Detective 5) Examinator 6) Explorator 7) Geleerde 8) Hersenwerker 9) Navorser 10) Prospector 11) ...
Enquêteren. Enquêteren (kwantitatief onderzoek) is een goede methode om informatie te verzamelen voor het beschrijven van een studiepopulatie die groter is dan direct te observeren is. Hiervoor wordt een deel van de studiepopulatie benaderd die representatief is voor de gehele studiepopulatie.
In een interventiestudie doet de onderzoeker iets dat het leven van deelnemers beïnvloedt. De deelnemers nemen bijv. een geneesmiddel in (interventiegroep), en vervolgens worden de effecten van deze 'interventie' vergeleken met een andere groep deelnemers die het geneesmiddel niet innemen (controlegroep).
Een focusgroep (ook wel focusgroep-interview genoemd) is een kwalitatieve onderzoeksmethode waarbij een groep mensen wordt samengebracht om te discussiëren over een vooraf bepaald onderwerp. Een focusgroep is dus een soort interview waaraan meerdere respondenten tegelijkertijd deelnemen.
Een focusgroep duurt gemiddeld 60 minuten.
Bijna alle literatuur over focusgroeponderzoek gaat uit van een groepsgrootte van zo'n zes tot tien deelnemers. Aangezien het bij focusgroepen vaak voorkomt dat respondenten niet komen opdagen ('no-shows'), wordt soms aanbevolen om extra deelnemers te werven ('over-recruiting').
Een focusgroep (ook wel focusgroep-interview genoemd) is een kwalitatieve onderzoeksmethode waarbij een groep mensen wordt samengebracht om te discussiëren over een vooraf bepaald onderwerp.
Een aantal van 4 kan al voldoende zijn als dat bijvoorbeeld al je belangrijke klanten zijn. Maar voor een gemiddeld onderzoek gaan wij voor individuele interviews vaak uit van 16 interviews en voor focusgroepen voor minimaal 2 groepen van 6-8 mensen.
Een groepsdiscussie is een geschikte methode om diepgaande informatie te verzamelen. Het geeft inzicht in de mening van de respondenten, achterliggende motivaties, en redenen om een product of dienst wel of niet te gebruiken. Bij een groepsdiscussie wordt er één groep personen tegelijk geïnterviewd.
Bronnentriangulatie: het verzamelen van data uit verschillende bronnen en tijdvakken. Onderzoekstriangulatie: het verzamelen en analyseren van data door verschillende onderzoekers. Theoretische triangulatie: het gebruiken van verschillende theorieën of perspectieven om de data te interpreteren.
Onderzoeksmethoden zijn specifieke benaderingen om data te verzamelen en te analyseren (i.e., de dataverzamelingsmethoden en de data-analysemethoden), zodat je je onderzoeksvraag kunt beantwoorden.
Kwalitatieve onderzoekers gaan dieper in op het onderwerp om zo informatie te verzamelen over de beweegredenen, redeneringen en houdingen van mensen. Kwalitatieve benaderingen geven dieper inzicht in uw onderzoeksvragen, maar de resultaten zijn soms moeilijker te analyseren.