Laptops en tablets hebben dikke circuit boards (printplaten) die de X-ray machines moeilijk kunnen doorzien. Daarom is het slim en nodig om grote elektronische apparatuur (alles groter dan een A5 of waarvan de dimensie groter is dan 20 cm) uit je tas te halen.
Nooit meer in je ruimbagage doen:
Sieraden en horloges; Camera('s); Elektronische apparaten, waaronder je laptop of iPad; Opladers (dus ook je powerbank niet);
In Economy Class mag u altijd meenemen: 1 stuk handbagage van maximaal 55 x 35 x 25 cm inclusief handgrepen en wielen; 1 accessoire (zoals een kleine handtas of laptoptas) van maximaal 40 x 30 x 15 cm.
Bij de douane moet de laptop altijd uit de tas gehaald worden. Houd deze continu in het oog, zodat dieven er niet mee aan de haal kunnen of er gevaarlijke software op kunnen zetten. Ook in het vliegtuig kan je de laptop beter onder de stoel voor je leggen.
Spontaan ontbranden. Daar komt bij dat weer een heel nieuw risico ontstaat als laptops verplicht in de ruimbagage moeten worden gestopt: brandgevaar. "Lithiumbatterijen, zeker de oudere types, zijn heel gevaarlijk", zegt Van Doesburg tegen RTL Nieuws. "Ze kunnen spontaan ontbranden."
Met een normaal ticket mag je alleen een kleine tas van 40 x 20 x 25 cm mee als handbagage meenemen. Deze moet onder je stoel passen. Wil je een rolkoffer of (grote) rugzak meenemen, dan moet dat tegen betaling. Het maximale formaat is dan 55 cm + 40 cm + 20 cm en het gewicht maximaal 10 kilo.
Vooraf. Check hoeveel kilo's je mee mag in je handbagage. Dit kan je vaak op de site van de airline waarmee je vliegt vinden. Meestal is dit 10 tot 15 kilo, maar het kan ook 5 kilo zijn.
Vloeistoffen en gels mag u alleen in uw handbagage meenemen onder de volgende voorwaarden: Vloeistoffen en gels moeten in een verpakking zitten van maximaal 100 milliliter. De verpakte vloeistoffen en gels moeten zitten in een doorzichtig en hersluitbaar plastic zakje. Het zakje mag maximaal 1 liter zijn.
In de accu van een powerbank zit het brandbare materiaal lithium. Lithium is een brand- en explosiegevaarlijke stof. Het is vaak maar een hele kleine hoeveelheid, maar toch is dit risicovol. Mocht een accu om een of andere reden oververhit raken, kan dit zorgen voor kortsluiting in de batterij met brand als gevolg.
Een algemene regel voor powerbanks in het vliegtuig is dat je maximaal 100 wh oftewel 27 000 mAh in totaal aan powerbanks mee mag nemen in je handbagage. Maximaal 2 powerbanks, het aantal mAh mag niet hoger zijn.
Om te voorkomen dat je veel te vroeg in de rij staat, ben je pas vanaf 4 uur voordat je vlucht vertrekt welkom in de vertrekhal. Fijn als je hier rekening mee houdt, want zo help je mee de rijen voor de incheckbalies en de securitycontrole beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen.
Plaats niet alleen de spullen uit je zakken, maar álle voorwerpen met metaal op de band. Dus ook je riem, horloge en andere sieraden. En uit voorzorg ook maar vast je schoenen en je jas. Verder moeten ook je laptop en andere elektronica uit de tas worden gehaald.
Powerbanks bevatten het brandbare materiaal lithium, waardoor vliegvaartmaatschappijen regels hebben opgesteld omtrent het meenemen van powerbanks in het vliegtuig. De algemene regel luidt dat het niet is toegestaan meer dan 100 Wh (Watt uren) te vervoeren. Dit komt overeen met 27.000 mAh.
Elektronica en batterijen
Als u een lithiumbatterij tot 160 Wh in uw handbagage wilt meenemen, in een apparaat of als losse batterij, moet u hiervoor toestemming vragen. Batterijen groter dan 160 Wh zijn nooit toegestaan.
Mueslirepen, chips, nootjes, fruit, snoep, koekjes; het mag allemaal mee in je handbagage. Je mag zelfs een 1-minute noodles meenemen zodat je met heet water in het vliegtuig lekker je eigen soepje kan maken. Eten dat echt sterk ruikt kan wel geweigerd worden.
Een spuitbus deodorant mag mee in de handbagage tot maximaal 100 millimeter per verpakking. Totaal mag er 1 liter aan vloeistoffen mee. Houd er rekening mee dat de douane altijd het laatste woord heeft. In de ruimbagage is het ook toegestaan om deodorant mee te nemen.
Deze medicijnen kunt u meestal zonder problemen meenemen. Let er wel op dat ze alleen voor eigen gebruik zijn. Als u tien doosjes paracetamol bij u heeft, wekt u natuurlijk de indruk dat u de medicatie meeneemt voor andere doeleinden.
Vloeistoffen zoals drank, tandpasta, cosmetische crèmes of gels mogen alleen met uw handbagage mee in een transparante plastic zak met een maximale inhoud van 1 liter. De verpakkingen mogen niet groter zijn dan 100 ml. Grotere verpakkingen moeten met de ingecheckte bagage in het laadruim mee.
U mag vloeistoffen, spuitbussen en gels in uw handbagage hebben zolang zij niet meer dan een maximum volume van 100 ml overschrijden per artikel, meegenomen in een hersluitbare, doorzichtige plastic tas van niet meer dan 1 liter capaciteit per passagier.
Volgens de IATA is de algemene regel voor het reizen met handbagage dat het formaat niet groter mag zijn dan 56 cm hoog, 45 cm breed en 25 cm diep. Alle vermelde afmetingen per luchtvaartmaatschappij zijn de buitenafmetingen in cm, inclusief handvatten, wielen, zijvakken en andere externe onderdelen.
Make-up in je handbagage wordt bijna altijd gezien als een vloeistof, of het nu een bodymist is, handcrème, foundation, lipgloss, mascara, nagellak of deodorant. Deze vloeistoffen mogen bij de meeste vliegtuigmaatschappijen maximaal 100ml per stuk zijn.
De regels voor handbagage zijn streng: er wordt slechts één tas toegestaan van 45 x 40 x 25 centimeter, met een maximum van 10 kilo. Als je koffer daar niet aan voldoet, wordt de bagage als ruimbagage ingecheckt, en dat kost 40 euro.
Elke passagier die reist met TUI mag één stuk handbagage van maximaal tien kilo meenemen in de cabine van het vliegtuig. Dit is ongeacht in welke klasse je vliegt. Wil je een extra handtas of laptoptas meenemen in de cabine? Zorg er dan wel voor dat deze extra tas in je handbagage koffer past en niet los mee reist.
Je kan wifi in het vliegtuig op twee manieren leveren: via de grond, en via satelliet. Vooral laagvliegende vliegtuigen hebben iets aan de eerste vorm. Een antenne aan de onderkant van het vliegtuig zoekt contact met nabije telefoonmasten.