Bij het motorrijden in de regen, moet je het remmen en acceleren zo “smooth” mogelijk doen. Wegrijden met een minder snelle acceleratie dan je met met droog weer doet, zodat de band niet gaat slippen/spinnen. Voor remmen geldt, remmen met een mindere vertraging dan je normaal zou doen, zodat de band niet blokkeert.
Bij motorrijden in de regen is het vooral belangrijk dat je je bewust bent van het wegdek waar je op rijdt. Klinkers en kinderkopjes zijn in de regen een stuk gladder dan asfalt; en zelfs op asfalt kom je de nodige valkuilen tegen. Wegmarkeringen, reparatieplekken en putdeksels zijn erg verraderlijk.
Draag goede regenkleding of waterdichte kleding zodat je droog blijft; Zorg voor goede zichtbaarheid, draag een opvallende kleur – zoals fluorgeel; Zorg voor goed zicht met een schoon vizier, bij voorkeur voorzien van een Pinlock lens.
Motorrijders zijn één grote familie. De gedeelde passie voor de motor verbindt mensen. Overal ter wereld begroeten motorrijders elkaar en zoeken ze elkaar op. Of je nu staat te tanken, ergens parkeert of voor een stoplicht stilstaat, motorrijders lachen elkaar altijd toe.
In een studie, gefinancierd door Harley-Davidson, is de Amerikaanse UCLA universiteit tot de conclusie gekomen dat motorrijden gezond en stressverlagend is. Dat concludeerde de universiteit door EEG's en nieuwe manieren van meten en monitoren van de hersenactiviteit tijdens het motorrijden.
Iedereen kan motor leren rijden. Iedereen heeft in principe de mogelijkheid om motor te leren rijden, motorrijden is niet heel moeilijk. De ene persoon heeft het sneller onder de knie dan een ander. Het scheelt natuurlijk al een stuk als je ervaring hebt met het rijden op een schakelbrommer of scooter.
1.2 Warm op de motor door handvatverwarming
Voor het beste effect combineer je de handkappen samen met handvatverwarming, zo blijven je handen namelijk uit de wind en regen en worden ze ook nog eens opgewarmd. Het monteren van handvatverwarming is gelukkig geen hogere wiskunde.
Het motorblok of cilinderblok is het huis van de motor. Hierin zijn de cilinder, zuigers, drijfstangen, krukas en soms ook het kleppenmechanisme aangebracht. Het motorblok is gemaakt van gietijzer of lichtmetaal (een aluminiumlegering). Er zijn twee soorten motoren: luchtgekoelde- en vloeistof gekoelde motoren.
Bij normaal gebruik en onderhoud zijn er wat dat betreft geen onderlinge verschillen tussen 3 of 4 cilinders. Op basis van uw gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan, óók wanneer er op de kogel twee fietsen mee moeten. Let wel van de betreffende auto op de toegestane kogeldruk volgens opgave autofabrikant.
Een van de belangrijkste dingen tijdens het rijden op een motor is misschien wel het schakelen. Dit lijkt voor veel mensen vaak lastig, maar dit is het totaal niet. Er zijn eigenlijk twee manieren waarop je kunt schakelen. Zo kun je schakelen door middel van de koppelingshendel en schakelen op een halfautomaat.
Als je eenmaal wegrijdt en snelheid begint te maken door meer gas te geven, gaan de toeren omhoog. Om snel en zuinig te kunnen rijden is het noodzakelijk om tijdig naar een hogere versnelling te schakelen. Schakel daarom zo vroeg mogelijk naar een hogere versnelling het liefst tussen de 2.000 en 2.500 toeren.
Bij hoge snelheid voelt een temperatuur van 5 graden al aan als strenge vorst en word je snel te koud op de motor. Dat komt doordat de wind met hoge snelheid tegen je kleding aanblaast. Maar de wind is niet de enige oorzaak van te koud op de motor rijden. Als er vocht in je kleding komt word je ook te koud op de motor.
We begrijpen het ergens verdraaid goed, want motorkleding is over het algemeen behoorlijk warm – in een leren motorpak in de volle zon rijden, kun je vergelijken met in je Adams of Eva's kostuum in de zon gaan staan; dat is heet.
Textiele motorkleding (zonder voering) – bij gebruik tussen de 15 en 24 graden. Lederen motorkleding (zonder voering) – bij gebruik tussen de 15 en 24 graden. Doorwaai textiele kleding – bij gebruik boven de 20 graden. Geperforeerde lederen kleding – bij gebruik boven de 20 graden.
Kosten van een motorrijles
Aangezien de meeste rijscholen een lestijd van 120 minuten hanteren (twee losse lessen) ben je per keer dus tussen de €70 en €110 kwijt. Als we uitgaan van het gemiddelde, zijn er ongeveer 20 lessen nodig om klaar te zijn voor de praktijkexamens.
De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast. Heb respect voor de mechanische delen en hun werking en je kunt gerust van z'n twee naar z'n vier en andersom.
Vanaf 2.000 toeren kun je al naar de volgende versnelling schakelen. Te vroeg opschakelen, als de motor nog niet 'trekt', is niet handig. Dat kan de motor vervuilen en zo schade veroorzaken.
Optrekken zonder koppeling is bijzonder eenvoudig. Zorg dat de motor niet draait en zet de bak in z'n eerste versnelling. Kijk of de weg vóór je vrij is en start de motor (de koppeling hoef je dus niet in te drukken). De auto zal op de startmotor in beweging komen en de verbrandingsmotor zal de beweging overnemen.
"Motorrijden is niet gevaarlijk, maar je kunt wel gevaarlijk motorrijden." De vijf motorrijders kwamen om bij verschillende ongelukken in het land. Heel vorig jaar kwamen in totaal 52 mensen bij motorongelukken om het leven. Dat zijn er een stuk meer dan de 44 in 2020, blijkt uit cijfers van het CBS.
De snelheid van het halen van je motorrijbewijs is voor een groot deel afhankelijk van de tijd die je er voor vrij kunt maken. Als je een "gemiddelde" leerling bent dan kost het ongeveer 24 uur. Als je elke week 2 uur rijdt en je examens goed indeelt, dan kun je dus met ongeveer 12 weken klaar zijn.
Motor theorie moeilijker dan auto? Je motortheorie is niet echt lastiger dan dat van de auto. Het is wat uitgebreider omdat er een hoop zaken zijn waar je op moet letten op de motor die in de auto helemaal niets uitmaken.
Hoeveel fouten mag je hebben? Het theorie-examen voor de motor bestaat uit 50 vragen en 2 testvragen, hiervan moet je 44 of meer vragen goed beantwoorden.
U mag rijexamen op een zware motor doen als u 21 bent. U behaalt dan een rijbewijs A met de aantekening code 80. U mag dan de eerste 2 jaar alleen op zware motoren met 3 wielen rijden. Na 2 jaar vervalt de aantekening code 80 en mag u op alle zware motoren rijden.