In België moet u het voertuig eerst fiscaal aangeven en technisch laten keuren, daarna laten verzekeren en – als u het voertuig in het verkeer brengt – inschrijven bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV).
Invoerrechten: Importeer je ene motor van buiten de eu dan betaal je bij het invoeren in Nederland 6% invoerrechten over de aankoopprijs + de kosten van verschepen. BTW: Over de aankoopprijs+kosten verschepen+invoerrechten betaal je 21% BTW.
U moet de motor laten onderzoeken bij een keuringsstation van de RDW. De motor heeft bijvoorbeeld een typegoedkeuring van de RDW nodig. U moet het buitenlands kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs meenemen. Op de website van de RDW leest u alles over het aanvragen van een Nederlands kenteken.
Je droomvoertuig aangekocht, maar niet in België? Dan moet je het voertuig nog invoeren in België om het op jouw naam in te schrijven. Je kan dit doen via de elektronische applicatie E705, of via een douanehulpkantoor naar keuze.
Meestal duurt dit een week of twee. Jouw kenteken kun je dan doorgeven aan je verzekeraar om ook dat goed te regelen. Nu rest alleen nog een kentekenplaat laten maken en je kunt genieten van je import-motor!
Hoe bereken je de BPM voor een motor
De basis BPM voor een motor is vrij eenvoudig te berekenen, het BPM bedrag voor een motor is namelijk exact 19.4% van de netto cataloguswaarde toen de motor nieuw geleverd werd.
Daarnaast worden invoerrechten geheven (het tarief wordt berekend op basis van de douanewaarde van het voertuig en de kosten verbonden aan het transport naar België). Gemiddeld bedraagt dat tarief 10% voor een auto. Ten slotte betaal je ook 21% btw.
Dit kan gedurende een periode van maximum één maand. In dat geval moet u in de wagen een schriftelijke toelating van de buitenlandse eigenaar bewaren. De eigenaar moet in dit document verklaren dat hij het voertuig gratis ter beschikking stelt, voor een vastgestelde periode, met einddatum.
Koop je via een garage of een particuliere verkoper een tweedehands auto, dan is de verkoper verplicht om je samen met de wagen het attest te overhandigen. We spreken tot nu toe over wagens, maar ook voor brommers of motorfietsen is het trouwens verplicht om een officieel gelijkvormigheidsattest te hebben.
Vanwege Corona zijn de RDW-keuringsstations een tijdje dicht geweest. Daarnaast hebben zij om het risico op corona te beperken, het klantcontact in de RDW-keuringshal en aan de balies geminimaliseerd. Hierdoor is de gemiddelde wachttijd voor een importkeuring circa 8 weken.
Dit kentekenbewijs sturen wij binnen 4 werkdagen naar het adres van de persoon die het voertuig op naam heeft. Heeft u nog een papieren kentekenbewijs? Dan ontvangt u van ons een kentekencard en tenaamstellingscode .
Even wachten op het kenteken
Nieuwe kentekens zijn meestal met een paar dagen al binnen. Koop je je auto op afbetaling of met een private-lease-regeling, dan kan het wat langer duren. De leasemaatschappij krijgt dan eerst het kentekenbewijs en de tenaamstellingscode, voordat jij het krijgt.
Deze gegevens staan vermeld in het kentekenregister en op www.rdw.nl. De registratie van de catalogusprijzen vindt plaats op verzoek van de Belastingdienst.
De netto catalogusprijs is de consumentenprijs zonder BTW en BPM. Om de netto catalogusprijs te berekenen haalt u eerst de BPM uit de consumentenprijs en daarna de BTW er uit. Over de BPM wordt namelijk geen BTW berekend.
bij motoren worden uit kleine atmosferische blokken enorme vermogens geperst. en dan moeten die blokken nog relatief lang heel blijven ook en dat kan alleen met exclusieve materialen en hoge precisie. ook dat kost geld. dat gecombineerd met lage verkoop aantallen maakt de motoren relatief duur.
voor alle types motorvoertuigen: personenwagen, bus, vrachtwagen, motorfiets, aanhangwagen met meer dan 750 kg laadvermogen, bromfiets, speedpedelec. en voor alle categorieën: nieuwe voertuigen, tweedehandsvoertuigen en ingevoerde voertuigen.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
U kunt gewoon uw auto, op Nederlands kenteken, meenemen naar Duitsland en achteraf uw Nederlandse kenteken ongeldig laten verklaren. Controleer wel van tevoren hoe lang uw verzekeraar u nog verzekert in het buitenland (meestal 6 weken). Na uw vestiging in Duitsland stelt u de procedure van invoer in werking.
Waarom zou u een auto gaan importeren uit Duitsland? Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
Als je in Nederland een auto wil kopen, ben je in Nederland behoorlijk duur uit. Je bent veel voordeliger uit als je een auto uit Duitsland importeert. Het aanbod in Duitsland is veel groter, de standaard uitvoering van de auto's is veel luxer en je krijgt bij import korting op de BPM-belasting.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Als u twijfelt of de BPM al betaald is kunt u dit opvragen bij de Belastingdienst. In de meeste gevallen moet u wel betalen. De eerste 4 jaar kan de BPM nog flink hoog zijn, zeker op nieuwe bussen is de BPM fors.
Bij XRAY kunnen we zowel de BPM berekenen voor je, als een compleet ingevuld BPM aangifteformulier verzorgen (eenmalige kosten: € 59,95 incl. btw). Deze aangifte kan je vervolgens zelf, nadat je bij de RDW de auto hebt gekeurd, indienen bij de Belastingdienst.
Bij de import van een auto wordt het bruto BPM bedrag waar volgens de BPM tabel op afgeschreven mag worden berekend aan de hand van de netto catalogusprijs en/of de CO2-uitstoot (zie ook: CO2-heffing BPM) die een vergelijkbare auto in Nederland gehad zou hebben ten tijde van de eerste ingebruikneming in het buitenland.