Je blijft zelf rechtop zitten en drukt de motor onder je weg. Dat wordt afschuinen of doorkantelen genoemd, of; Je leunt met je motor mee: je volgt de hoek van je motor met je lichaam, of; Racers leunen verder de bocht in dan de motor en gaan daarbij vaak naast het zadel zitten.
Bochten rijden met de motor met countersteering
Je duwt met je hand naar de kant waar je naartoe wil. Dus stel, je wilt naar rechts, dan duw je naar rechts tegen het stuur. De motor zal dan heel even naar links bewegen. Dat komt door het gyroscopisch effect van de wielen dat in actie komt.
Dit doe je door naar rechts tegen het stuur te blijven duwen. Hierbij gebruik je je heupen en/of je eigen lichaamsgewicht ter ondersteuning. Duw je harder, dan zal de motor scherper sturen en 'platter' door de bocht gaan. Stop je met duwen, dan komt je motor vanzelf weer rechtop en zal je weer rechtdoor gaan rijden.
Als je gaat remmen op het moment dat je de bocht ingaat, kun je de controle verliezen, omdat de banden geen grip houden op de weg.
Touring motoren
Als je niet van de gebaande paden af wil maar wel de meest comfortabele rit wil kun je het best een touring motor kopen. Deze motoren zijn groot, zwaar, hebben een flink vermogen en zijn de meest comfortabele motoren die je maar kunt kopen.
Dit primitieve sensortje aan de voorkant van het voertuig zorgt ervoor dat hij weet wanneer hij een voorligger heeft. Daardoor wordt het mogelijk om, met een druk op de knop, de motor achter iemand aan te laten rijden. Omdat de motor altijd overeind blijft kan hij ook stapvoets achter een mens aan rijden.
Remmen als je door een bocht rijdt
Al je om meer grip vraagt dan beschikbaar is, kunnen zeer gevaarlijke situaties ontstaan. Daarom is het erg van belang om vóór de bocht al je snelheid aan te passen. Daarna kun je met de achterrem in de bocht nog kleine snelheidscorrecties uitvoeren.
Is motorrijden moeilijk? Nee, want het motorrijden op zichzelf is niet moeilijk als je de motor weet te hanteren. Dat leer je door motorrijles te nemen en te starten met het onderdeel voertuigbeheersing. Met het doen van oefeningen leer je in de praktijk snel motorrijden.
Zorg ervoor dat je altijd met een beetje trekkende motor de bocht ingaat. Je zult merken dat de motor daardoor veel makkelijker stuurt. Schat altijd in of er ook tegenliggers aan kunnen komen. Stuur vooral niet te vroeg in, zo creëer je meer ruimte om de bocht uit te sturen.
Een rotonde neem je bij voorkeur in de tweede of derde versnelling, met een snelheid van 20 tot 30 kilometer per uur.
Een bijkomend voordeel hiervan is dat je minder spanning op je stuur zet, waardoor je bij eventuele foutjes de motor meer de kans geeft om zichzelf te corrigeren. Wanneer je de motor omgooit, probeer dan je buitenste onderarm op de tank te leggen en de elleboog van de binnenste arm naar de grond toe te laten wijzen.
Zorg dat je met je lichaam niet buiten het zwaartepunt van je motor gaat hangen, maar houd je gewicht erboven. Doe je dat niet, dan kun je vallen. Denk maar aan een keukentrapje. Zolang je zelf in een rechte lijn met het trapje blijft, dan val je niet om.
Wat is de ideale snelheid in een bocht? Dat ligt per auto verschillend, maar de meeste auto's hebben een ideale snelheid van rond de 22-25 kilometer per uur in een (haakse) bocht naar rechts of links. Een grotere bocht naar links op een kruispunt met verkeerslichten neem je vaak met een hogere snelheid.
Wist je dat een motorrijder dertig keer meer kans heeft in het verkeer te overlijden dan een automobilist? Dat is geconstateerd vanaf het jaar 2010 tot 2014. Het rijden op een motorfiets is wat dat betreft dus gevaarlijker dan het rijden in een auto.
Als je lenig genoeg bent kun je je been over de motor zwaaien om op te stappen. Lukt dat niet, dan kun je het stepje gebruiken als opstapje. Doe dat wel voorzichtig en geef het aan zodat de bestuurder zich schrap kan zetten. Wacht ook totdat de bestuurder zegt dat het kan.
Motorrijders groeten elkaar altijd. Dit doen ze door hun linkerhand even op te steken. Vaak maken ze er ook een V-teken bij. Deze zogenaamde 'bikersgroet' werd bedacht door Barry Sheene, een bekende motorcoureur uit de jaren 70.
Voorbeelden van beginnersmotoren
Meer standaard is de Honda Nighthawk 250 cruiser, de Suzuki GZ 250 is een prima beginnersmotor en de Yamaha Virago 250 cruiser een van de mooiste, maar smaken verschillen gelukkig. In de 500-cc-klasse heb je o.a. de Kawasaki Vulcan 500 LTD, Suzuki GS500E en Yamaha Virago 535.
Dit zijn de beste adventure motoren voor beginners: BMW F650. Honda Transalp 700. Aprilia Pegaso 650.
Welke bocht kent de meeste risico's? Bocht naar rechts.
Bij het nemen van de bocht met de koppeling ingedrukt zal je snelheid veel lager zijn, terwijl je als je niet de koppeling indrukt de motor stationair de snelheid blijft aanhouden. Wat misschien ook is, is dat je stuurtechniek niet snel genoeg is om de bocht aan die snelheid te nemen.
1. Bij het naderen van de bocht zoveel mogelijk aan de rechterkant rijden. 2. Kijkpunt 1 is eerst zover mogelijk door de bocht kijken, tussen bomen, geparkeerde auto's en andere obstakels.
In de bocht: gasgeven
Je moet ervoor zorgen dat je gedurende de hele bocht gas kunt blijven geven. Wanneer de motor wordt aangedreven (dus wanneer je gasgeeft en je niet de koppeling hebt ingeknepen) is hij veel stabieler. Wanneer je de koppeling inknijpt valt de motor naar binnen.