Hoe versterk je intrinsieke motivatie? Je kunt intrinsieke motivatie stimuleren door pedagogische afstemming. Dat betekent dat je als leraar afstemt op de behoefte aan relatie, competentie en autonomie. Je moet dus zorgen voor een goede relatie met de leerlingen.
De meest motiverende factoren situeren zich in de medewerker zelf, zoals: Het gevoel gewaardeerd te worden op het werk. Fier zijn op je werk, het graag doen. Erkenning van de prestaties.
Erkenning, waardering, afwisselend en uitdagend werk, zinvol bezig zijn, het sociale aspect van werken, verantwoordelijkheid hebben, leermogelijkheden, loopbaanmogelijkheden, ... Een goed loon? Dit blijkt vooral een belangrijke motivator om te blijven werken maar werkt op zichzelf niet motiverend.
Intrinsieke motivatie wil zeggen dat je iets uit jezelf wilt bereiken. Een leerling maakt dan opdrachten omdat ze het zelf leuk vindt om iets nieuws te leren over geometrie. De drijfveer is hier oprechte nieuwsgierigheid. Intrinsieke motivatie is iets wat je niet bij iemand af kunt dwingen.
Volgens de theorie van Deci & Ryan kun je de intrinsieke motivatie verhogen door te voldoen aan drie behoeften: (sociale) verbondenheid, autonomie en competentie. Autonomie: de leerling heeft de vrijheid om een activiteit naar eigen inzicht uit te voeren en heeft invloed op wat hij doet.
Een hoge mate aan ervaren self-determination beïnvloedt de tevredenheid over de relatie en leidt in geval van conflicten tot meer begrip voor de ander en minder defensief gedrag. Daarnaast is het een belangrijke voorspeller voor algehele kwaliteit van de relatie en de mate waarin deze duurzaam is.
Het gaat dus niet om het doel van de activiteit, maar om de activiteit zelf. In het onderwijs zou een leerling de leerstof in zo'n geval interessant vinden of leuk om te doen. Intrinsieke motivatie zorgt vaak voor meer creativiteit, een verhoogd concentratieniveau en meer gevoelens van trots of zelfcompetentie.
Het gevoel hebben nuttig te zijn is een van de grootste factoren voor werkgeluk. Medewerkers die betekenisvol werk doen en anderen kunnen helpen, ervaren hun werk meestal als positief en hebben meer werkplezier. Vaak helpt het al als het werk dat ze doen een duidelijk doel dient.
Uitdagend werk is de belangrijkste factor in het werkgeluk van werknemers. Als manager kun je hieraan bijdragen door regelmatig functioneringsgesprekken te voeren met je team. Sta samen stil bij de huidige taken, en overleg hoe je deze uit zou kunnen breiden.
Men kan een onderscheid maken tussen twee soorten motivatie: intrinsieke en extrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie is een motivatie die van binnenuit, uit jezelf, komt. Je bent intrinsiek gemotiveerd voor een activiteit omdat je de activiteit op zich graag doet.
Wat is beter intrinsieke of extrinsieke motivatie?
Het zal geen verrassing zijn dat je beter intrinsiek dan extrinsiek gemotiveerd kunt worden. Bovendien kan extrinsieke motivatie intrinsiek gemotiveerde mensen niet of nauwelijks in beweging zetten. Iets willen werkt namelijk veel krachtiger dan iets moeten.