Meld een incident via het interne alarmnummer of 1-1-2. Laat bij voorkeur iemand anders de melding doen; blijf zelf op de plaats van het incident. De meldregels zijn: ⚫ wie: uw naam en telefoonnummer plus afdeling; waar: plaats van het incident; ⚫ wat: soort incident en aantal slachtoffers.
Hoe werkt het
Wij raden het aan om een verkort noodnummer (bijv. 777) te gebruiken voor het alarmeren naar het noodnummer. Wanneer iemand een alarm verstuurt via het (verkorte) noodnummer, wordt dus de oproep doorgezet naar het nummer waaraan het noodnummer gekoppeld is.
Bekende voorbeelden van intern alarmeren is een slow whoop of het bellen van een intern BHV-alarmnummer, maar ook om hulp roepen is een vorm van alarmeren.
Het alarmeren van BHV'ers is mogelijk via WhatsApp, een BHV app of een traditioneel oproepsysteem. Het is ook mogelijk om een combinatie van deze producten te gebruiken. Moderne oproepsystemen ondersteunen zowel traditionele pagers als apps. Op deze manier heeft u een combinatie van de beste producten.
BHV'ers kunnen worden gealarmeerd via een codeboodschap, via de omroepinstallatie of via een (stil) alarm op oproepontvangers, semafoons of piepers. Sommige bedrijven alarmeren via DECT- of GSM-telefoons of portofoons. DECT- en GSM-telefoons en porto- foons kunnen worden ingezet als alarmerings- én communicatiemiddel.
Het BHV-plan wordt ook wel het bedrijfsnoodplan genoemd en is een veiligheidshulpmiddel dat net zoals RI&E of VCA, bij veel organisaties aanwezig is. In dit plan staat schriftelijk vastgelegd hoe de bedrijfshulpverlening (BHV) is geregeld binnen een bedrijf en welke maatregelen er zijn genomen.
Hoe werkt personenalarmering? Na een druk op de rode knop op de pols- of halszender of op het apparaat zelf gaat een melding naar een zorgcentrale. De centralist krijgt meteen uw gegevens te zien. Via een luidspreker en microfoon in het apparaat legt de centralist contact met u.
De bekendste vorm is het personenalarm voor in en om het huis. Daarbij kunt u met een knop om de hals of pols direct een alarmsignaal sturen naar een meldkamer of zorgcentrale. Ook is het meestal mogelijk om zo'n systeem voor thuis uit te breiden, bijvoorbeeld met een alarmkoord voor in de badkamer of het toilet.
Bhv'ers zorgen er onder andere voor dat de ontruiming van het pand snel en soepel verloopt. Zo kunnen ze als cruciaal hulpmiddel een bhv ontruiming stappenplan opstellen. Daarnaast kunnen ze eerste hulp verlenen, weet iedereen wat te doen bij een brand en kunnen ze helpen bij het bestrijden van de brand.
Wat doet de bedrijfshulpverlener (bhv'er)?
Een BHV'er is opgeleid om in geval van nood de werknemers en klanten in veiligheid te brengen. Zo weet een BHV'er bijvoorbeeld hoe hij mensen uit een brandend gebouw moet krijgen en hoe hij bij een ongeval eerste hulp moet verlenen.
Bij de nazorg voor BHV'ers kan er worden ingegaan op het verwerkingsproces. Het is belangrijk daarbij voor een partij te kiezen die veel expertise heeft in traumaverwerking. En die zich kan inleven in de doelgroep om in kaart te brengen wat signalen zijn van mogelijke klachten.
Intern alarmnummer
Landelijk is het alarmnummer 112. Bij de Politie Twente is dat 4444. Als een mede werker op een van de locaties dat nummer belt, komt het direct binnen bij de centrale meldkamer in Hengelo en is het ook direct duidelijk dat er intern iets aan de hand is.
Alarmeringssystemen waarschuwen een zorgmedewerker dat een cliënt een acute zorgvraag heeft. Of het systeem signaleert een mogelijke noodsituatie, bijvoorbeeld bij cliënten die geen alarmknop meer kunnen bedienen.
Met het persoonlijke alarmering horloge of de SOS knop ouderen kunt u in iedere noodsituatie alarmeren. U staat direct in contact met één van uw conactpersonen, zoals partner, zoon of dochter. Lees op deze pagina meer over persoonlijk alarm ouderen.
Zodra de brandmeldinstallatie een alarm afgeeft wordt er van de BHV verwacht dat zij ter plaatse gaan kijken wat er aan de hand is. In eerste instantie is er sprake van een intern alarm, in sommige gevallen leidt het ook direct tot een doormelding naar de brandweer. Dit wordt extern alarm genoemd.
Het verschil tussen EHBO en BHV
Een BHV'er kan wel EHBO verlenen, maar alleen levensreddende eerste hulp. Een BHV'er is dus minder goed opgeleid in EHBO, want bij een EHBO-cursus leert u naast levensreddende eerste hulp, ook aanvullende eerste hulp en hoe u een AED moet bedienen.
Als de BHV wordt gealarmeerd om te gaan ontruimen handelt hij volgens de inzetprocedure voor een ontruiming. De BHV'er handelt eerst als werknemer: hij stelt zijn eigen werkplek veilig. De wijze waarop de BHV'er start met ontruimen, verschilt per bedrijf en de gemaakte afspraken.
Zorgen voor de veiligheid van anderen
Om zo weinig mogelijk slachtoffers bij brand te krijgen, is het zaak dat iedereen ervoor moet zorgen zo snel mogelijk buiten de gevarenzone te komen. Meestal gaat de BHV in geval van brand dan ook over tot het ontruimen van het gebouw, de afdeling of de etage.
Na de melding van een brand of ongeval moeten de bhv'ers snel kunnen optreden. De bhv-inzet duurt totdat de professionele hulpverleners er zijn en de hulpverlening overnemen. Een bhv'er moet binnen 2 tot 3 minuten nadat hij is gealarmeerd bij het incident zijn.
Met een BHV oproepsysteem kunt u uw BHV'ers snel en eenvoudig alarmeren in geval van brand of een ongeval. Weten uw BHV'ers waar ze moeten zijn in geval van een calamiteit of moeten ze zich eerst melden bij de receptie?
Het hebben van een bedrijfsnoodplan is voor de meeste bedrijven geen wettelijke verplichting.