Intensief lezenJe gaat de tekst helemaal lezen en zo nodig zoek je de betekenis van moeilijke woorden op. Je kijkt hoe alinea's met elkaar samenhangen en doorziet zo de structuur van de tekst. Na het lezen van de tekst weet je wat het onderwerp en wat de hoofdgedachte van de tekst is.
Intensieve leesactiviteiten bestaan onder andere uit het scannen van een tekst op zoek naar specifieke informatie om waar of onwaar-stellingen te beantwoorden of om hiaten in een samenvatting op te vullen, het scannen van een tekst om koppen aan paragrafen te koppelen en het scannen van rommelige paragrafen en deze vervolgens zorgvuldig te lezen om ze in de juiste volgorde te zetten.
De leerlingen herkennen de leesmanieren: ontspannend, zoekend, scannend, grondig en kritisch lezen. Ze bekijken de leesstrategie voorspellend lezen (in filmpje waarin iemand de strategie 'modelt' of doordat de docent die zelf modelt).
Bij grondig lezen (ook wel 'intensief lezen') ga je niet volledig uitzoeken hoe sterk de argumenten van de auteur wel of niet zijn.Wel lees je elke zin van de tekst door. De betekenis van intensief lezen is dan ook dat je geen enkel tekstonderdeel overslaat en niet te vluchtig over de tekst heen gaat.
Lees de tekst snel door .
Als je niet alles begrijpt, lees dan verder. Als je helemaal niets begrijpt, lees dan verder. Je krijgt later meer dan één kans om terug te keren naar de tekst. Als je een boek leest, pas deze strategie dan toe op bijvoorbeeld één hoofdstuk per keer.
Onderzoek van het Boston Children's Hospital toonde aan dat lezen je hersenen kan herprogrammeren, nieuwe neurale netwerken kan creëren en de witte stof in het corpus callosum kan versterken, wat de communicatie tussen de twee hersenhelften verbetert . Hierdoor kun je informatie efficiënter verwerken, waardoor je sneller leert.
Genietend lezen
Zoek een eigen plek op waar je rustig bent en je kunt afsluiten van de buitenwereld. Lees op je eigen tempo en zorg voor voldoende tijd. Ontspan en … laat je meeslepen met wat je leest.
Leerlingen kunnen hun leesvaardigheid verbeteren door te lezen op een comfortabele plek zonder afleidingen, door de stof te overzien voordat ze gaan lezen, door aantekeningen te maken, door de stof in stukken te verdelen, door pauzes te nemen, door belangrijke stukken hardop te lezen en door te kijken en samen te vatten wat ze hebben gelezen.
Enkele voorbeelden van intensief lezen zijn:
Artikelen of redactionele artikelen in tijdschriften zoals The Economic and Political Weekly. Blogposts over verschillende onderwerpen, variërend van wetenschap en technologie tot kunst en cultuur. Korte verhalen of poëzie met lagen van betekenis. Bedrijfsrapporten vol met belangrijke informatie, cijfers en data.
Veel lezen en TV-kijken is slecht voor de ogen. nieuws Steeds meer mensen kampen met bijziendheid. Recent onderzoek onder kinderen laat een forse toename zien. Ook een derde van de sterk bijziende volwassenen krijgt nog voor het pensioen met ernstig slecht zien of zelfs blindheid te maken.
De beste manieren om leesvaardigheden te onderwijzen met behulp van de intensieve aanpak zijn onder andere gerichte fonetische instructie, herhaalde leesoefeningen, begeleide begrijpend lezen activiteiten en gerichte woordenschatontwikkeling . Daarnaast biedt één-op-één of kleine groepsinstructie persoonlijke aandacht en feedback.
Problemen met leesbegrip doen zich voor wanneer leerlingen moeite hebben met het begrijpen van de betekenis achter woorden, zinnen en andere teksten . Tekenen die kunnen duiden op een leesbegripsprobleem zijn onder andere: moeite met het herkennen van letters en woorden. moeite met het begrijpen van woorden en ideeën. langzame leessnelheid en vloeiendheid.
Leesproblemen/-klachten kunnen het gevolg zijn van uiteenlopende oorzaken, zoals een slechte leesinstructie, gehoorproblemen, gedragsproblemen, een algemeen leerprobleem of neurologische problematiek. Ook oogheelkundige en/of orthoptische afwijkingen kunnen slechter lezen tot gevolg hebben.
Personen met dyslexie hebben een normale intelligentie, maar lezen op een niveau dat aanzienlijk lager ligt dan verwacht. Hoewel de stoornis per persoon verschilt, zijn er gemeenschappelijke kenmerken: Mensen met dyslexie hebben vaak moeite met het uitspreken van woorden, het begrijpen van geschreven woorden en het snel benoemen van objecten.
Lezen is brandstof voor het brein
Lezen is een bijzonder krachtig middel om het brein te prikkelen. Voor het lezen zijn vele hersenfuncties nodig: de waarneming, de taal, het geheugen, het redeneren en het voorstellingsvermogen, de aandacht, en het vermogen om te selecteren tussen hoofd- en bijzaken.
Uit onderzoek is gebleken dat cognitief stimulerende of intellectuele activiteiten, zoals lezen, tv kijken, naar de radio luisteren, spelletjes spelen, puzzelen of gokken, verband houden met een lager risico op cognitieve achteruitgang op latere leeftijd (Gallucci et al., 2009; Lee et al., 2018; Leung et al., 2011; Litwin et al., 2017; ...
Door het vergroten van de woordenschat en algemene kennis , kan lezen alleen de verbale aspecten van intelligentie verbeteren, terwijl non-verbale aspecten van intelligentie onveranderd blijven. De associatie die in de bovenstaande analyse is aangetoond, kan dus volledig worden aangestuurd door associaties tussen lezen en verbale intelligentie.
De vier belangrijkste leestechnieken – scannen, scannen, intensief lezen en uitgebreid lezen – kunnen uw leesvaardigheid aanzienlijk verbeteren, waardoor u informatie effectiever kunt absorberen en analyseren.
Dyslexie is een leerstoornis die gepaard gaat met moeite met lezen vanwege problemen met het identificeren van spraakklanken en het leren hoe ze zich verhouden tot letters en woorden (decoderen). Dyslexie, ook wel leesstoornis genoemd, is het resultaat van individuele verschillen in hersengebieden die taal verwerken.