Bestuurders mogen trams rechts inhalen. Vlak voor of op een rotonde mag je rechts inhalen in het kader van je plaats op de weg en het voorsorteren (zie vorig hoofdstuk). Bij file hoef je indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting niet de meest rechts gelegen rijstrook te volgen.
Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen. Bestuurders mogen trams rechts inhalen.
bestuurder die heeft voorgesorteerd om linksaf te gaan, mag rechts worden ingehaald. bestuurders mogen een tram rechts inhalen. bestuurders die zich rechts van de blokmarkering bevinden, mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden, rechts inhalen.
Inhalen geschiedt links. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald. Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
Als je een auto rechts inhaald betekent dit immers dat de linksrijdende auto onnodig links aan het rijden is.
Dan haal je langzaam de auto rechts in ( het is link maar goed ) zolang je op dat moment niet naar links gaat is er niks aan de hand je blijft gewoon op je eigen weg door rijden. Is er dan de politie in de buurt zal deze dan ingrijpen op de linker bestuurder die dus altijd rechts moet houden.
Door over je schouders te kijken zorgt ervoor dat je ook verkeer in een dode hoek waarneemt. In de buitenspiegels is dit vaak niet goed te zien. Deze kijktechniek gebruik je ook voordat je gaat invoegen. Je moet gezien hebben of er verkeer aankomt of niet en of je veilig kunt invoegen.
Een inhaalmanoeuvre moet niet langer duren dan noodzakelijk en je mag tijdens het inhalen niet sneller rijden dan de maximumsnelheid. Het inhalen mag geen gevaar of hinder voor andere weggebruikers veroorzaken. Kijk eerst of je veilig kunt inhalen en geef vervolgens tijdig richting aan.
Over een witte of een gele onderbroken streep mag je rijden om een voertuig links in te halen. Over een doorlopende witte of gele streep mag je niet rijden om links in te halen. Zijn een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken, dan mag je links inhalen, als de onderbroken langs jouw zijde is.
Tram in aantocht? Let dan goed op want trams hebben altijd voorrang op alle weggebruikers, tenzij het verkeer geregeld wordt door een bevoegd persoon. Zelfs wanneer je op een voorrangsweg rijdt, fietst of wandelt, moet je de tram voorrang verlenen.
Mag men nou wel of niet inhalen in een bocht of voor een bocht? Het is niet verboden om in een bocht in te halen maar meestal is dat niet verstandig. Het is wel verboden om in te halen voor een gevaarlijke bocht omdat je geen gevaarlijke situatie mag veroorzaken.
Vanaf vandaag gaat de boete voor onnodig links rijden van 150 euro naar 220 euro. Ook goed: de boete voor niet-handsfree een telefoon bedienen gaat van 250 naar 350 euro. Tegelijkertijd gaan de snelheidsboetes voor de eerste 10 km/u boven de toegestane snelheid omlaag met 15 procent.
Alle verkeersregels rondom trams op een rij
Trams hebben altijd voorrang: of je nu op de fiets, te voet of met de auto bent. Ook als een tram afslaat naar links of rechts, of van links of rechts komt, heeft deze voorrang. Uitzondering: als je op een voorrangsweg rijdt en de tram niet, dan heb jij voorrang.
Een tram stopt alleen voor, verkeerslichten, haaientanden en een zebrapad. Voor de rest heeft de tram wel degelijk voorrang, ook van links!
Trams hebben niet altijd voorrang. Trams hebben alleen altijd voorrang als het kruispunt niet wordt geregeld door verkeerslichten, verkeerstekens of verkeersborden. En dan hebben ze voorrang op alle weggebruikers, dus ook voetgangers. Het maakt niet uit of de tram van links of rechts komt.
Bij een inhaalactie kan je ook bekeurd worden. Immers, je rijdt over een 80 km-weg waar je harder reed. Je kenteken zal wel op de foto staan, tenzij je een wel erg scherpe bocht maakte bij wisselen van rijstrook, wat praktisch onmogelijk is.
Soorten strepen op de weg
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
GEEN MIDDENSTREEP EN ONDERBROKEN ZIJSTREPEN
Is er geen middenstreep en staat langs de weg een bord met 60 km/uur dan mag u maximaal 60 km/uur. Staat er geen snelheidsbord dan mag u 80 km/uur. Houd daarom goed de verkeersborden in de gaten, die blijven bepalend!
Wanner je wilt afslaan kijk je altijd eerst in de binnenspiegel voordat je iets gaat doen. Wil je afslaan naar links? Kijk dan in de linker spiegel en wanneer je naar rechts afslaat, kijk je in de rechter spiegel. Als de weg vrij is, kun je afslaan.
Kijk in de binnenspiegel en schat in wat het verkeer achter je gaat doen. Kijk in de linker zijspiegel als je een beweging naar links gaat maken of in de rechter zijspiegel als je een beweging naar rechts gaat maken. Je controleert in deze spiegel of er op dat moment geen voertuig wil inhalen.
' Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'Invoegen is een bijzondere verrichting, dus moet je als invoeger voorrang verlenen aan het doorgaand verkeer. Al is er natuurlijk niks op tegen als je de ander helpt door een strook op te schuiven of even snelheid terug te nemen als dat kan.
Om het 'rechts inhalen' te kunnen onthouden, heb ik een ezelsbruggetje bedacht, nl. het woord FRUIT. In bovengenoemde situaties mag er dus rechts worden ingehaald. Respecteer te allen tijde de aanwijzingen, de verkeerstekens en verkeersregels die ter plaatse gelden en van kracht zijn!
Dit is dus eigenlijk een soort van dubbel inhalen. Op een rijbaan met twee rijstroken (in jouw richting) mag je alleen een automobilist inhalen als deze een bromfiets of motorfiets aan het inhalen is. Je mag op een tweestrooks rijbaan dus geen auto inhalen die al een andere auto inhaalt.