Je schrijft op wat je observeert of signaleert, welke zorg je met welk doel verleent, en hoe die zorg verloopt. Hierdoor weten je collega's wat er aan de hand is en wat zij moeten doen.
Een rapport is een verslaglegging van een activiteit, gebeurtenis of toestand. Dit verslag wordt, al dan niet na voorafgaand onderzoek, door één of meer rapporteur(s) gedaan aan een doelgroep, die daartoe doorgaans, maar niet noodzakelijkerwijs, de opdracht heeft gegeven of de wens uitgesproken.
Een rapportage bevat bevindingen en/of resultaten van onderzoek. En het verschil tussen rapportage en rapport? Oorspronkelijk was een rapportage het uitbrengen van een rapport, dus de verslaglégging. Maar de verslaglegging heeft nu ook zelf de betekenis van 'verslag'.
In de inhoudsopgave moeten alle hoofdstukken van het verslag vermeld worden. Dat betekent dus dat ook het voorwoord, de inhoudsopgave zelf, de samenvatting, de literatuurlijst en de bijlagen in deze inhoudsopgave staan.
Het moet voor de lezer duidelijk zijn wat de conclusies en de resultaten zijn. Eenduidig formuleren is key: zonder eenduidige formuleringen kunnen conclusies vraagtekens oproepen bij de lezer. Een rapport moet op een dergelijke manier worden geschreven dat het meteen duidelijk is voor de lezer.
Er zijn standaards opgesteld voor het schrijven van een rapport of verslag. Zo krijgt elk verslag of rapport dezelfde volgorde van hoofdstukken. Voorwoord, inleiding, samenvatting, conclusies, allemaal bekende termen in de wereld van rapportagetechnieken. Hier is te lezen hoe deze opbouw er uit ziet.
Een rapport zonder een scherp afgebakend onderwerp en helder doel laat lezers direct verdwalen. Jouw lezers hebben dan namelijk geen idee wat ze precies kunnen verwachten. Zorg dus altijd voor een duidelijke richtingaanwijzer in je inleidende tekst.
Je leert de situatie nauwkeurig te beschrijven, zodat jij en je collega's in één oogopslag snappen wat er aan de hand is en wat er verwacht wordt. Ook zie je eerder waar het fout gaat. En als je weet waar het fout gaat, kun je ook kijken welke oplossing past en of die oplossing daadwerkelijk helpt.
SOEP staat voor Subjectief, Objectief, Evaluatie & Plan. Het is een methode voor het maken van een rapportage in een medisch dossier die vaak gebruikt wordt door professionele zorgmedewerkers.
Zorg dat er geen direct kwetsende of verwijtende zaken in je rapportage staan. Liever geen 'cliënt was irritant', maar een objectiever 'cliënt luisterde niet'. Meer praktische tips om zo eenduidig mogelijk te schrijven.
Het doel bepalen
Denk na over het doel van je rapport: wat wil je bereiken? Wil je de lezer informeren over bijvoorbeeld alternatieve mogelijkheden van een bepaald plan? Of heb je al besloten wat de beste aanpak is en wil je de lezer van jouw keuze overtuigen?
' In artikel 8.1.1.6 staat ook dat de verzekerde recht heeft op zo'n gesprek tweemaal per jaar. De wet zegt dus dat zorgverlener en cliënt wel met elkaar moeten afspreken hoe vaak ze evalueren en dat twee keer per jaar wel een goede frequentie is. Het is echter geen plicht, in overleg kun je hier ook vanaf zien.
Inleiding. De inleiding is de eerste echte onderdeel van je verslag. In je inleiding ga je het onderwerp dat je hebt onderzocht introduceren aan de lezer. Een inleiding schrijven kan lastig zijn.
Bij een verslag begin je met de voorkant. Hierop staat de titel van je verslag, je naam en een leuk plaatje dat bij de inhoud van het verslag past.
Een rapport maken met de wizard Rapport
Klik op het tabblad Maken in de groep Rapporten op Wizard Rapport. Volg de aanwijzingen op de pagina's van de wizard Rapport. Klik op de laatste pagina op Voltooien. Als u een afdrukvoorbeeld van het rapport weergeeft, ziet u hoe het rapport zal worden afgedrukt.
Het voorwoord van een scriptie komt na de samenvatting, maar vóór de inhoudsopgave. De inleiding is het eerste hoofdstuk van je scriptie en komt meteen na de inhoudsopgave.
In de eerste alinea van de inleiding introduceer je het onderwerp waarover de rest van het document gaat. Je kunt dat heel sobertjes doen: Mijn onderzoek gaat over de effectiviteit van het financiële stelsel. Maar dan is het maar zeer de vraag of je daar de lezer mee pakt.
Periodieke rapportages geven inzicht in hoe het met het bedrijf gaat en hoe het ervoor staat. Deze rapportages kunnen vervolgens belangrijke informatie geven over de financiële status, begrotingen en beslissingen.
Een verslag begint met een voorblad. Hierop staat de titel van het verslag, je eigen naam, de klas waar je in zit, eventueel de naam van jouw docent en de datum van inlevering. Zorg ervoor dat in de titel duidelijk naar voren komt waar het verslag over gaat. Kies het liefst voor een korte en pakkende titel.
Slot: meestal is dit de conclusie of samenvatting. Het kan ook zo zijn dat je je eigen mening over het onderwerp moet geven of dat je terugblikt op het schrijven van het verslag. Wat heb je er van geleerd?