Het is voor jou dan belangrijk aan wat voor soort kosten je kan denken bij de webshop die jij uiteindelijk laat bouwen. De kosten van een webshop variëren aan de hand van de complexiteit, zo kan één webshop €1.000 kosten en de andere webshop €5.000 of soms wel €10.000.
Voor velen is het een droom: een eigen webwinkel beginnen, lekker vanuit huis werken, flexibele werktijden, eigen baas zijn en ondertussen lekker verdienen. Een webshop starten is helemaal niet zo moeilijk. Maar wil je er een goed inkomen uit halen dan zal je flink aan de bak moeten.
Wil je een webshop maken, dan kun je ervoor kiezen om een kant-en-klaar gehoste website te huren of de webwinkel naar eigen wens samen te stellen en op te bouwen. Er zijn verschillende open source systemen die je hiervoor kunt gebruiken.
Ben je verplicht je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel als je een webshop gaat beginnen? In principe is het niet verplicht. Je kunt namelijk een webshop hobbymatig uitbaten, dat wil zeggen 'zonder de intentie om winst te maken'.
Dan is de gratis webwinkel van Starteenwinkel.nl de perfecte oplossing. Bij Starteenwinkel.nl kun je – zolang als je wilt – gebruikmaken van de gratis webwinkel. Deze gratis webwinkel heeft slechts enkele beperkingen. Bij de gratis webwinkel kun je maximaal 20 producten in je webwinkel plaatsen.
Je kunt ook verkopen via marktplaatsen of social media. En je kunt zelfs online geld verdienen via social media zonder dat je er producten voor nodig hebt. Als influencer kun je ook andere webshops helpen om meer te verkopen. Zo kun je reclame plaatsen op je social media-accounts, website of blog.
De producten voor je webwinkel kun je inkopen bij een groothandel, leverancier of bij het merk van je keuze. Een groothandel is een partij die levert aan ondernemers. Daarom eisen de meeste groothandels dat je bent ingeschreven bij KVK. Bij de verkoop van merkspullen moet je je vaak aan bepaalde voorwaarden houden.
80% van de webshops maakt geen of weinig winst.
4% van de webshops draait 85% van de omzet, waarvan het merendeel ook nog eens buitenlandse webshops zijn. Denk maar aan Bol, Coolblue, Amazon of Zalando. Elk jaar worden deze reuzen groter. Sommige shops hebben bovendien niet de bedoeling om direct winstgevend te zijn.
Twee trends die in 2022 groots zijn, zijn enorme planten en zelfgekweekte groenten. Producten zoals zaadjes en scheppen zijn al product trends sinds mensen meer gaan nadenken over hoe ze het milieu kunnen helpen. En volgens Google Trends zijn de zoekopdrachten naar 'moestuin' dit jaar enorm toegenomen.
Techniek, ICT en bouw en vooral zorg
De tekorten aan mensen in de zorg, techniek, ICT en bouw zijn de afgelopen tijd vaak onderwerp van gesprek en zijn ook duidelijk zichtbaar op deze lijst. In de zorg is vrijwel elke baan in het primaire proces veel gevraagd, bijvoorbeeld verzorgenden en verpleegkundigen.
Heb je een BTW nummer nodig? We spreken niet meer over een BTW nummer, maar wel over een Ondernemingsnummer. Iedereen die een zaak start (voor de webshop) heeft een ondernemingsnummer nodig. Ook moet iedereen zijn ondernemingsnummer laten activeren bij de BTW.
Voor een goede webshop is het belangrijk dat je:
levert wat je aanbiedt (dus geen vervangende producten) levert binnen de bezorgtermijn die je belooft (met eventuele voorbehoud van tijdige levering door de bezorgdiensten, met name rond feestdagen) duidelijk bent over de retourvoorwaarden en de portokosten hiervan.
Gemiddeld zou je met een investering van 25.000 euro een webwinkel kunnen starten als we rekening houden met een minimale voorraad en verdere professionalisering van de eerste inkomsten uit de webwinkel zelf.
Veel webshops zijn klaar met 15 tot 50 euro per maand, in een enkel geval 100 euro. Een grote, professionele webshop met een service level agreement (SLA) kan daarentegen jaarlijks wel 5000 euro kwijt zijn aan hosting en onderhoud.
Als je een webwinkel begint en je het bedrijf gaat inschrijven bij de Kamer van Koophandel vraagt deze je om je keuze voor de gewenste rechtsvorm. Als je de enige eigenaar bent, kun je kiezen voor een eenmanszaak of, als je samen begint, een vennootschap onder firma.
Door jouw producten in de webshop van Bol.com te plaatsen, spreek je direct een onwijs breed publiek aan. De kans is hierdoor groot dat je meer en meer naamsbekendheid weet te creëren én dat je meer verkopen weet te realiseren. Hierdoor groeit jouw omzet, groeit jouw winst en groeit dus ook jouw onderneming.
Als je kijkt naar de netto winst aan het einde van de keten kan je gemiddeld uitgaan van winstmarges van 1 tot 10%. Als je alles dus op orde hebt, er zijn talloze webshops met negatieve netto winstmarges. Zeer grote winsten zijn überhaupt lastig want er is altijd concurrentie en er is altijd een factor 'inkoop'.
Een webwinkel ziet er anders uit dan een echte winkel. Soms is het alleen maar een kantoortje. Hier komen de bestellingen binnen en de mensen die er werken sturen dit weer door naar andere bedrijven. Zij zorgen er dan voor dat jij krijgt wat je besteld.