Open het klepje van de auto (soms doe je dit via een hendeltje van binnenuit, maar soms druk je aan een kant van het klepje), draai dan de dop los (naar links). In het klepje van de tankdop staat vaak nog eens welke brandstof je nodig hebt (diesel / euro 965 etc), bekijk dit nog even voor je gaat tanken.
Voordat je gaat tanken bij zo'n losstaande pomp, moet je eerst je pincode intoetsen. Het systeem trekt dan de gegevens van je pinpas na en vraagt goedkeuring van de bank om geld van je rekening af te schrijven.
Brandstof afrekenen met de tankpas:
Een tankpas werkt altijd met een magneetstrip dus je dient de tankpas bij de betaalautomaat te 'swipen'. Bij een onbemand tankstation biedt je de tankpas zo aan dat de magneetstrip zich aan de onderzijde van de pas bevindt.
Het afrekenen van brandstof met de tankpas is bijna hetzelfde als het afrekenen met een bankpas. De magneetstrip haalt u door de betaalautomaat en u voert uw pincode in. De tankbeurt wordt niet direct van uw rekening afgeschreven, maar dit wordt verzameld en ontvangt u op een wekelijkse factuur.
Een van de grootste voordelen van het gebruik van een tankpas is dat u hiermee kunt bepalen welk bedrag uw werknemers aan brandstof kunnen besteden. U kunt op de tankpassen een limiet instellen, zodat uw berijders alleen goedkope brandstof kunnen aankopen en/of niet meer kunnen uitgeven dan de door u ingestelde limiet.
De belangrijkste reden om je tank altijd voor minimaal een kwart gevuld te houden, is dat vuil en vettigheid uit de brandstof zich verzamelt op de bodem van de tank. ,,Je moet van leeg rijden daarom geen gewoonte maken”, zegt Tom Huyskens van de Bovag.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Voorheen was de belangrijkste aanduiding het octaangetal (ook wel bekend als de klopvastheid van benzine). In Nederland was dit Euro 95 of Euro 98. Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Voor sommige automobilisten is die 125 euro niet meer genoeg om de tank vol te krijgen. Ze moeten dan twee keer tanken. Bij de meeste tankstations is de limiet daarom de afgelopen weken verhoogd naar 150 euro en er wordt overlegd over een verhoging naar 200 euro.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
De grootste vernieuwing is de optie om bij de tankautomaat met cash geld te betalen. Tankautomaten zijn nu alleen geschikt voor passen. Klanten kunnen straks bankbiljetten invoeren voordat ze gaan tanken. Als ze minder tanken dan het ingevoerde bedrag, krijgen zij een voucher waar het resterende bedrag op staat.
Een methode om betaling te garanderen. Bij het bereiken van het limietbedrag slaat de pomp af, maar door de hoge brandstofprijzen gebeurt dat soms al voor de tank vol zit en moeten mensen daarom twee keer tanken. "Vroeger was 125 euro ruim voldoende", zegt Schoenmakers. Inmiddels moet die limiet dus omhoog.
Indien het saldo lager is, dan wordt een deel van het restsaldo gereserveerd voor de tankbeurt. Dat heet een pre-autorisatie. Uw bank blokkeert dit bedrag tijdelijk op uw eigen rekening. Normaal gesproken geeft de bank dit bedrag direct na het beëindigen van de tankbeurt weer vrij.
Goed om te weten: maandag is de slechtste tankdag. Op deze dag geven tankstations meestal geen korting. Zaterdag is juist wel een goede dag om de tank te vullen, want dan stunten veel tankstation met hun prijzen. Let ook eens op of de prijzen in de ochtend, middag en avond verschillen.
Bij twijfel kun je ook altijd even de merkdealer bellen om het na te vragen. Is je auto geschikt voor het rijden op E10 maar staat er in de tankklep dat er minimaal Ron98 benzine getankt moet worden? Houdt dit dan wel aan en tank de euro98 E5 benzine. Het octaangetal is namelijk belangrijker de E5 of de E10 code.
Als jouw auto geschikt is voor de brandstof met 10 procent ethanol, kun je dat gerust tanken. Maar er zijn gevallen waarin je soms beter Euro 98 (E5) kunt tanken in plaats van Euro 95 (E10), ook als je auto voor beide brandstoffen geschikt is.
Belangrijker: het ontluchtingssysteem van de brandstoftank kan beschadigd raken als de auto te ver wordt volgegooid. En dat zou een dure reparatie zijn. Overtollige brandstof die niet de tank bereikt, zou ook gewoon verdampen.
Volgens onderzoek van Travelcard verlaagden stations die de prijzen een of meerdere malen aanpassen in de vroege ochtend (tussen 03.00 en 06.00 uur) de prijzen om ze in de spitsuren weer hoger te stellen. Echter, 's ochtends tanken kan aantrekkelijker zijn dan in de avond.
Naast het verspillen van de brandstof is er een andere reden waarom je beter kunt stoppen met tanken na de klik. Het kan namelijk op de lange termijn ook zorgen voor schade aan je auto. De benzine kan terechtkomen op plekken waar het niet hoort, zoals bijvoorbeeld in het ontluchtingssysteem.
Want een tankpas voor particulieren levert in principe korting op per tankbeurt. Een korting van gemiddeld €2,50 per tankbeurt is reëel al lijkt het niet veel. Maar het kan zo maar oplopen tot tientallen euro's op jaarbasis als je wekelijks tankt.
Verschillende tankpasaanbieders brengen transactiekosten in rekening, op al je tankbeurten en/of op aanvullende diensten zoals de wasstraat, elektrisch laden of parkeren. Vaak gaat het om een klein bedrag (€ 0,20 bijvoorbeeld) per keer, maar als je je pas vaak gebruikt kan dat natuurlijk aardig oplopen.
Wat is een tankpas? Een tankpas is een zakelijke betaalkaart die je gebruikt om brandstof af te rekenen. De betaling wordt door een externe partij afgehandeld en de gemaakte kosten betaal je in de meeste gevallen via een maandelijkse factuur.