CNG tanken is compleet vergelijkbaar met een klassieke wagen.Er is een vulzuil, een slang en een pistool. Die zien er iets anders uit dan een gewone tankopstelling, maar de werking is vergelijkbaar. Aan- en afkoppelen van het vulpistool is schoon en eenvoudig.
CNG kost gemiddeld €1,64 per kilo, terwijl de huidige benzineprijs (februari 2022) €2,16 per liter is. Daar komt bij dat je met een kilo CNG meer kilometers kunt maken dan met een liter benzine. Grofweg ligt de prijs per kilometer voor CNG zo'n 50-75% lager dan bij benzine.
1 kg CNG-H = 1,3 l diesel.
Waar je bij een auto op benzine of diesel rond de 40 euro betaalt voor een volle tank, betaal je bij een CNG wagen 15 euro bij een tankbeurt. Dit is een aanzienlijk verschil dat je absoluut zult merken in je portemonnee! Bovendien is een CNG wagen tot de helft stiller als een voertuig op diesel of benzine.
Verder hebben CNG auto's, net als LPG auto's ook een benzinetank en dus ook een benzineverbruik. Voor een CNG tank is zo rond de 15 kg tankinhoud gangbaar en dan in de regel een gemiddeld praktijkverbruik van ergens tussen de 6 en 7 kg / 100 km.
Eind 2021 bereikte CNG de grens van 2 euro per kilogram aan de pomp en ondertussen betaal je bijna overal in België meer dan 3 euro (voor laagcalorisch gas) of meer dan 3,5 euro (voor hoogcalorisch gas) per kilogram. Alle CNG-wagens kunnen rijden op zowel laag- als hoogcalorisch gas.
De oorzaken zijn voor de hand liggend. CNG is in feite aardgas dat in het tankstation gecomprimeerd wordt. Aardgas is fors duurder geworden door geopolitieke spanningen, en de elektriciteit die nodig is voor het comprimeren is ook flink duurder geworden.
Meestal beschikken deze over een 'dual fuel tank'. Hierdoor kunnen ze overschakelen op benzine als de CNG-tank leeg is. Afhankelijk van het model, kan u 300 à 800 kilometer op aardgas rijden. De totale actieradius van CNG-wagens met 'dual fuel tanks' bedraagt soms meer dan 1000 km.
Het gas is schadelijk wanneer een deel weglekt, en dat gebeurt bij verwerken en transporteren altijd. Door de hoge uitstoot tijdens de productie komen auto's op CNG onder aan de lijst van meest klimaatonvriendelijke auto's.
Na 150.000 km was de motor aan gort. Je kan ook met CNG verbrande kleppen hebben op 100.000 km maar voor hetzelfde geld bol je probleemloos 500.000 km. Het is en blijft een stuk techniek. Ondertussen rij je wel goedkoop en minder mileubelastend.
Omschakelen naar een gastank kan de moeite lonen, want gas is veel goedkoper dan benzine. Met aardgas besparen automobilisten ongeveer de helft; LPG is daarentegen ongeveer 35 procent duurder dan aardgas.
Je kan CNG ook thuis tanken met een “slow fill”-compressor. Die koppel je aan je aardgasaansluiting en kan in een paar uur je tank vullen (bijvoorbeeld 's nachts).
LPG en CNG zijn ten opzichte van elkaar wezenlijk andere stoffen: LPG is een mengsel van gassen dat als restproduct ontstaat bij olieraffinage, terwijl CNG puur aardgas is dat onder druk is gebracht. Een auto geschikt voor LPG kan dus geen CNG tanken of andersom.
Het gasverbruik bij douchen tijdens een gemiddelde douchebeurt van vijf minuten bedraagt 0,2 m³. Er is voor een douchebeurt van vijf minuten namelijk vijftig liter warm water nodig. Heb je een gezin en stapt iedereen dagelijks onder de douche dan loopt het gasverbruik al snel op.
Volgens gegevens van de Household Energy Price Index had Nederland in augustus te maken met de hoogste tarieven voor gas. Verschillen in de hoogte van de energierekening tussen landen hebben onder meer te maken met de energiemix, overheidsmaatregelen en het soort contracten dat energieleveranciers aanbieden.
Hoeveel gas verbruik je per dag? Een Nederlands huishouden verbruikt volgens Milieu Centraal elk jaar gemiddeld 1.239 kuub (m3) gas. Deel je dat door 365 dagen, dan verbruik je gemiddeld 3,39 m3 gas per dag. Een groot deel van je gasverbruik heeft te maken met verwarmen.
De druk van aardgas wordt tijdens het tanken verhoogd tot circa 200 bar. Dit zogehete gecomprimeerde aardgas (Compressed Natural Gas ofwel afgekort CNG) wordt in het voertuig opgeslagen in cilinders (aardgastanks), die volledig weggewerkt zijn in de carosserie.
De motorrijtuigenbelasting is voor LPG- en CNG-auto's hetzelfde en is hoger dan de belasting op benzinevoertuigen. Dat is een compensatie voor de lagere brandstofaccijns. Er zit echter een andere kant aan aardgas, en dat is dat de overheid gebruik daarvan zoveel mogelijk ontmoedigt.
Wat met de tankstations voor CNG? De verkoop en productie van CNG-modellen loopt gewoon door, maar er zal dus niet meer worden geïnvesteerd in nieuwe CNG-technologie en research. "Voor CNG zitten we met een aflopend verhaal", bevestigt Sebastian Verhelst van UGent. "Er zit geen vernieuwing meer in dit verhaal.
Gemiddeld verbruik is 6,5 liter
In 2017 verbruikte de gemiddelde kleine benzinewagen 6,5 liter per 100 kilometer, tegenover 7,7 liter in 2010.
Na enig onderzoek is mijn conclusie dat het mogelijk moet zijn een CNG installatie op LPG te laten lopen, mist het release ventiel aangepast wordt, evenals de mengverhouding lucht/ brandstof. Er schijnen kits te zijn die zowel voor CNG als LPG gebruikt kunnen worden.
Zoals het bedrijf meldt, kost Bio-CNG 99,9 ct / kg voor de L-gaskwaliteit en 112,9 ct / kg voor het H-type op alle OG-locaties in Duitsland.
CNG staat voor 'compressed natural gas'. Het is in de basis hetzelfde soort gas als dat uit een gasfornuis komt, maar dan samengeperst onder zeer hoge druk. Daardoor kunnen de tanks relatief klein blijven, al moeten ze wel zeer sterk en zwaar uitgevoerd worden om de hoge druk te weerstaan.