Dus het is belangrijk om de auto niet op de handrem te zetten. En de automatische rol-beveiliging uitzetten. Welke stand automaat in wasstraat? Als je met je auto door onze wasstraat komt, zet een automaat dan in 'N'.
Zet je auto in neutraal (of in “N” op een automaat), trek je handrem niet aan, mik je wiel in de transportketting en laat de machines hun werk doen.
In steeds meer wasstraten wordt de auto door middel van een soort loopband met rol aan het linker voorwiel vooruit wordt getrokken. De auto moet dan vrij kunnen rollen, de wielen moeten vrij kunnen draaien, dus de versnellingsbak moet in vrij of N staan.
Automaat rijden uitleg
Om de auto te kunnen starten moet het rempedaal worden ingedrukt, vervolgens kan de bedieningshendel van de parkeerstand (P) in de rijden stand (D) worden gezet. Wanneer je achteruit moet rijden zet je de bedieningshendel in de achteruit stand (R).
De automaat schakelt wanneer je gas geeft automatisch door naar een volgende versnelling. Des te rustiger jij gas geeft des te geleidelijker dit gaat. Kom je auto tot stilstand dan schakelt deze automatisch naar de 1e versnelling. Kies je voor een auto met automaat dan hoef je zelf dus niet te schakelen.
Dus het is belangrijk om de auto niet op de handrem te zetten. En de automatische rol-beveiliging uitzetten. Welke stand automaat in wasstraat? Als je met je auto door onze wasstraat komt, zet een automaat dan in 'N'.
Moderne auto's met automaat zijn voorzien van een start/stop inrichting en zullen dus bij een verkeerslicht afslaan. De selectiehendel kan dan gewoon in de D stand blijven staan. Zonder start/stop inrichting is het advies om de auto gewoon in de D te laten staan bij een kortstondige stop zoals bij een verkeerslicht.
Je automaat parkeren
Parkeren met een automaat doe je met behulp van het rempedaal, dat je voorzichtig loslaat en, zodra je tevreden bent over je parkeerpositie, vervolgens volledig indrukt zodat de auto tot stilstand komt. Nu zet je de pook in de P-stand en schakel je de motor uit.
Standaard vind je de N, P, D en R, daarnaast zijn er nog een aantal standen optioneel. Lees hier onze 'Automaat rijden - Mini handleiding': N voor Neutraal - Deze stand gebruik je wanneer je kort stil staat en de auto stationair moet blijven draaien.
Stand voor handmatig schakelen - M
Stand M kiest u door de keuzehendel vanuit stand D naar achteren te bewegen. Duw de keuzehendel naar rechts in de richting van de "+" (plus) om op te schakelen naar de eerstvolgende hogere versnelling en laat de hendel weer los.
N-stand: nooit tijdens het rijden!
De N-stand heeft bij auto's met automatische transmissie dezelfde functie als bij handmatige versnellingsbakken. Je gebruikt hem dus nooit wanneer je onderweg bent, maar alleen als je ergens stilstaat en je de motor wil laten draaien – bijvoorbeeld tijdens een file.
Schakel niet in P tijdens het rijden
De 'P'-stand (voor 'Parkeren') is handig om de auto op zijn plaats te houden wanneer deze geparkeerd staat. Aan de andere kant, wanneer je aan het rijden bent, moet je de 'P' -modus niet inschakelen. Dit de versnellingsbak zou blokkeren en daarom zou beschadigen.
De machine draait normaliter zo'n 15 tot 25 minuten met het reinigingsmiddel. Dit is afhankelijk van de mate van vervuiling.
In de kettingwasstraat kan dit ertoe leiden dat de rem de wielen blokkeert en de auto uit het transportmechanisme kan springen. Dit leidt tot dure beschadiging van het voertuig en de wasstraat zelf – in het ergste geval blokkeert de auto de gehele kettingwasstraat en worden de navolgende auto's tegen elkaar geschoven.
Ook de heen-en-weerbewegingen op een veerboot zijn slecht voor de borgpen en de automaatbak, wanneer de handrem niet is aangetrokken. Daarnaast heeft een automaat die geparkeerd staat zonder handrem meer kans op schade aan de versnellingsbak, wanneer iemand aan de voor- of achterkant tegen de auto aanrijdt.
Ondanks zijn voordelen heeft de automaat ook enkele nadelen: hij is duurder in aanschaf dan een handgeschakelde versnellingsbak. Immers: hij heeft complexere mechanische en elektronische elementen. Moet hij gerepareerd worden, dan kan de automatische versnellingsbak ook meer kosten.
Rijd je automaat? Kies dan, zowel bergop als bergaf voor handmatige bediening en schakel tijdig terug. Zo kan de motor wat meer toeren maken en kan er ook bij afdalen afgeremd worden op de motor.
Zo is er de "L"-stand, met de nummers 1 of 2. Dit staat voor “low” en beperkt de aandrijving tot de eerste, of de eerste en tweede, versnelling. “S” staat voor sport. In deze stand schakelt het automatische systeem sneller omlaag en later omhoog.
Als je de automaat in de parkeerstand zet, dan zet een borgpen de versnellingsbak vast. Er komen dus krachten op deze borgpen te staan.
Stand B biedt de mogelijkheid om handmatig te schakelen. Er wordt afgeremd op de elektromotor, wanneer u het gaspedaal loslaat tijdens het opladen van de hybride-accu. Stand B kiest u door de keuzehendel vanuit stand D naar achteren te bewegen.
P = park (parkeren) – Vervangt de handrem, je zet de auto in P als je geparkeerd staat. D = drive (rijden) – Wanneer je je rem rustig loslaat begint de auto met rijden. R = reverse (achteruit) – Wanneer je je rem rustig loslaat gaat de auto achteruit.
Tips voor automaten
Rij altijd in de eco-, winter- of de normaalstand, dat zorgt voor een zo vroeg mogelijk opschakelen naar hogere versnellingen. Gebruik de sportstand zo weinig mogelijk. Laat het gaspedaal even iets 'opkomen' als je op snelheid bent. De automaat schakelt dan direct naar een hogere versnelling.