Bij een kapot vliegwiel, is een soepel pedaal niet wat u voelt.U kunt trillingen verwachten zodra u uw voet op de koppeling plaatst of wanneer u de koppeling indrukt. De trillingen worden meestal sterker wanneer u het koppelingspedaal indrukt.
Wanneer het vliegwiel defect is of slecht functioneert, kunnen de volgende symptomen optreden: De auto schokt bij het optrekken. Een trillende auto of schuddende auto bij stationair toerental. Een trillend koppelingspedaal.
Als uw vliegwiel beschadigd is of oppervlakteverontreiniging heeft, kan uw koppeling mogelijk geen stevige grip op het wiel krijgen . Soms gaan koppelingen naar het andere uiterste en blijven ze plakken aan kromgetrokken of beschadigde vliegwielen. Of ze hebben last van trillingsproblemen waarbij ze op en van hun wielen springen in plaats van eraan vast te zitten.
Kenmerken DSG vliegwiel problemen
Rammelend geluid met stationair draaiende motor. Trillingen tijdens het accelereren/rijden. Een na-schokje na abrupt gas los laten.
U kunt de radiale speling met een meetklok controleren. Monteer de meetklokhouder op het motorblok. Gebruik de transmissieschroef (en eventueel de bus) op dezelfde manier als het blokkeergereedschap. Voor de meting beweegt u het secundaire vliegwiel met een kracht van ongeveer 100 Nm radiaal op het primaire vliegwiel.
Een van de meest voorkomende tekenen dat uw performance vliegwiel vervangen moet worden, is dat de tandwielen slippen bij het schakelen van de koppeling . Versnellingsslip treedt op wanneer de bestuurder naar een nieuwe versnelling schakelt, maar de RPM's sneller toenemen dan de rijsnelheid, alsof de tandwielen vastzitten.
Een vliegwiel dat los komt of uiteenvalt tijdens het rijden is heel gevaarlijk, aangezien er een grote hoeveelheid energie in zit opgeslagen. Het is een uiterst zwaar onderdeel dat de auto behoorlijk kan doen schudden wanneer het niet goed in balans is of niet naar behoren is gemonteerd.
Dit geluid klinkt als een ratelend of jankend geluid uit de versnellingsbak , en wordt vaak "gear rollover noise" of "gear rattle" genoemd. Hoewel het misschien tegenstrijdig lijkt, is dit geluid geen symptoom van een probleem. Het geluid is een natuurlijk gevolg van het ontwerp van het voertuig.
Het vervangen van een vliegwiel kost tussen de 500 en 1000 euro. Even afhankelijk van het model, type en motorvermogen kost een los vliegwiel ongeveer 400 euro.
Het vliegwiel zorgt voor massa voor rotatietraagheid om de motor van uw auto draaiende te houden. Zonder vliegwiel zou de motor afslaan als u het gaspedaal loslaat. Het brengt de motor in evenwicht.
Moeilijkheden bij het schakelen : Een ander waarschuwingssignaal van een los vliegwiel is moeite met het schakelen. Als u moeite hebt met het schakelen of als uw auto schokt bij het schakelen, dan kan er een probleem zijn met het vliegwiel.
Een DMF die een luid ratelend geluid maakt of piept, is een teken dat het defect is en vervangen moet worden . Na verloop van tijd kunnen de veren en vliegwielen ernstig versleten raken door de rijstijl, het onderhoudsniveau en hoe lang ze al in gebruik zijn. Bezoek uw vertrouwde lokale garage om te zien hoe zij u kunnen helpen.
Controleer altijd op schade door het vliegwiel te verwijderen om de sleutel en de sleutelgleuf, de gleuf van de sleutel op de krukas, te inspecteren . De zachte metalen sleutel moet speling tussen het vliegwiel en de krukas elimineren. Let op: als een grasmaaierblad een onbeweeglijk object raakt, moeten het blad en de krukas ook op rechtheid worden gecontroleerd.
Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam.
Wat zijn de kosten voor het vervangen van het vliegwiel
Check ook meteen de conditie van de koppeling en het druklager van de auto. De kosten voor het vervangen van het massa vliegwiel zijn tussen € 150,- en € 400,-. Deze prijs wordt bepaald door het vermogen van de motor en het automodel.
Pak een lange stevige schroevendraaier, haak deze vast achter een spoel of de grondplaat, en duw de schroevendraaier van je af (naar de brommer toe). De rand van je vliegwiel gaat als een soort van hefboom werken, je zet je vliegwiel nu onder spanning. Nu kan je met een kunststof hamer op het vliegwiel tikken.
Trek de handrem stevig aan, zet hem in zijn derde versnelling en laat rustig de koppeling opkomen. Met een goede koppelingsplaat zou de auto vrij snel af moeten slaan wanneer het koppelingspedaal omhoog beweegt. Bij auto's met een versleten koppeling zal de motor pas heel laat of niet afslaan.
Hoe lang duurt het om een koppeling te vervangen? Het vervangen van een versleten koppeling kost gemiddeld al snel zo'n 3 tot 5 uur. Dit is wellicht langer dan je verwacht. Een koppeling vervangen is namelijk geen moeilijke klus, maar het is wel tijd- en arbeidsintensief.
Het vliegwiel bevindt zich aan de aangedreven zijde van de krukas. Het brengt de verbinding tussen motor en koppeling tot stand. Het vliegwiel zorgt voor hogere stabiliteit van de motor. Door de draaiende beweging van de krukas kan het vliegwiel kinetische energie opslaan.
Trillingen, rammels en geluiden zijn de sleutel tot het detecteren van mogelijke defecten in het dual-mass vliegwiel, waarvan de slechte staat, afgezien van het feit dat het vervelend is voor de bestuurder, kan leiden tot grote storingen. Een defect of overmatig versleten dual-mass vliegwiel kan erg vervelend zijn voor de bestuurder.
Een ratelende motor komt vaak voor bij problemen met de distributieketting. Vaak is de distributieketting uitgerekt bij hogere kilometerstanden, waardoor het ratelende geluid te horen is. De spanner van de distributieketting kan echter ook versleten zijn, zodat hij niet meer goed gespannen is.
Vliegwielen hoeven niet altijd samen met een koppeling vervangen te worden , maar er zijn gevallen waarin een vliegwiel vervangen moet worden zonder koppeling. Een professionele monteur kan u vertellen of uw vliegwiel vervangen moet worden.
Een vliegwiel is nodig voor het schakelen en de koppeling in een handgeschakeld voertuig. Wanneer u de koppeling gebruikt om de auto vanuit stilstand te laten rijden zonder vliegwiel, zal het voertuig hoogstwaarschijnlijk afslaan . Dit komt omdat zonder het hoekmoment dat door het vliegwiel wordt geleverd, het motortoerental te snel zou dalen.
Hitte - Overmatige hitte is een belangrijke oorzaak van de meeste defecten aan dubbelmassavliegwielen.