De kwaliteit van zorg kan worden gemeten met meetinstrumenten. In de jaren negentig richtten meetinstrumenten in de zorg zich voornamelijk op patiënttevredenheid. Tevredenheid wordt gebaseerd op voorkeuren, eerdere ervaringen en verwachtingen vooraf, waardoor deze onderzoeken een subjectief karakter hebben.
Kwaliteit van zorg is de mate waarin de zorg geleverd voor personen en patiëntengroepen de gewenste zorgresultaten verbetert.
de Wet BIG; de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen; de Wet toelating zorginstellingen.
Een kwaliteitsindicator is een meting van een welbepaald, goed omschreven onderdeel van kwaliteit, uitgedrukt in een cijfer. Die kwaliteitsindicatoren worden allereerst opgezet voor interne kwaliteitsopvolging en verbetering binnen zorgvoorzieningen, vanuit het principe 'meten is weten'.
Er zijn verschillende soorten indicatoren: procesindicatoren, structuurindicatoren en uitkomstindicatoren. Indicatoren geven inzicht in hoe je er als samenwerkingsverband voor staat. Ze maken het mogelijk om eigen kwaliteit te spiegelen aan andere samenwerkingsverbanden.
Een indicator is een meetbaar begrip dat een signalerende functie heeft en een aanwijzing geeft over de mate van kwaliteit. Wijkt een indicator af van een afgesproken norm dan is bijsturing mogelijk. Het is dus belangrijk om goede indicatoren te kiezen en geen afgeleide indicatoren te gebruiken.
Met een bewezen goede kwaliteit van zorg heeft de zorgverlener de beste marketing in huis om klanten te vinden, te binden en te behouden. Tot slot kan een goede kwaliteit bijdragen aan een verlaging van kosten, door inrichting en beheersing van het (optimale) proces, waardoor de productiviteit toeneemt.
Met de inzet van meetinstrumenten kunnen gegevens worden verzameld om daarmee de kwaliteit rond specifieke zorg (bijvoorbeeld een operatie) te meten en om sturing te geven vanuit de instelling of inspectie.
Hulpmiddel om metingen of waarnemingen te doen, bijvoorbeeld thermometer of vragenlijst.
Het treffen van maatregelen die de (ongewenste) variatie in een proces – bijvoorbeeld zorg – of een product – bijvoorbeeld infuusvloeistof – binnen zo smal mogelijke marges houden.
Het kwaliteitssysteem is een sturingsmechanisme, waarmee u geleverde zorg kunt toetsen en uw werkwijze kunt aanscherpen. Uw rapportages, intern en voor contractpartijen, geven zicht op kwaliteit en verbeterpunten in uw processen en bedrijfsvoering.
Kwaliteitszorg is een complex van activiteiten dat gericht is op het systematisch expliciteren (normen stellen), evalueren (toetsen) en bijsturen (verbeteren) van het handelen. Kwaliteitszorg is zeggen wat je doet, doen wat je zegt, laten zien dat je goed doet wat je zegt, en wat je doet steeds beter proberen te doen.
De Lastmeter is een korte vragenlijst. U geeft aan hoe het met u gaat en welke problemen u mogelijk heeft op lichamelijk, emotioneel, sociaal, praktisch en spiritueel gebied.
Een meetinstrument kan helpen bij het signaleren, vervolgen en gericht verkennen van behoeften, symptomen en problemen van patiënten en hun naasten. In de praktijk is het nog lang niet altijd zo dat patiënten in de palliatieve fase deze symptomen spontaan uiten.
'Officiele' nederlandse vragenlijsten, zoals bedoeld voor diagnostiek zijn (vaak slechts met betaling) beschikbaar bij de COTAN die tevens de psychometrische informatie weergeeft in de handleidingen van de toetsen.
(Rijksoverheid, 2018a). De term Kwaliteit van Zorg gaat dus over de concrete zorg en de kenmerken daarvan. Alles wat we moeten doen om die kwaliteit op peil te houden of te laten voldoen aan de normen is kwaliteitszorg.
Kwaliteit is het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften.
Een kwaliteitssysteem is een managementinstrument om de kwaliteit van je bedrijfsvoering te waarborgen en te verbeteren. Het systeem maakt zichtbaar wat de kritieke processen in de organisatie zijn, of klantaanvragen juist en tijdig verwerkt worden en of je klanten tevreden zijn.
Een indicator is een stof waarmee men kan aantonen dat een bepaalde andere stof aanwezig is. Een voorbeeld hiervan is jodium, wanneer jodium in aanraking komt met zetmeel zal de oplossing donkerpaars verkleuren.
Een indicator is een stof die de aanwezigheid, afwezigheid of de concentratie van een of andere stof kan aantonen. Dit gebeurt meestal door een karakteristieke verandering, meestal in kleur. Voorbeelden van indicatoren zijn zuur-base indicatoren.
'JKJ' of jodium ( wordt ook wel een jood-oplossing genoemd) is een indicator voor zetmeel. Zetmeel is een koolhydraat. Als er in een monster* voedselbrij zetmeel zit, toont de indicator 'JKJ' dit aan door een verdunning van dit monster blauw/zwart te kleuren.