Minder Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook en WhatsApp. Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
Met 37 procent noemen ouders YouTube het vaakst als favoriete medium van hun kind. Op de tweede en derde plaats staan TikTok (16 procent) en gamen (15 procent). Met circa 2 procent zijn boeken weinig populair onder 7- tot 12-jarigen.
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
De doelgroep van TikTok is generatie Z, dus de jongeren onder de 20 jaar. Vooral kinderen, soms zelfs zo jong als 6 jaar, zitten op dit sociale medium.
Instagram is het afgelopen jaar gegroeid met maar liefst 830.000 gebruikers. Dit is een percentage van 20. Net als vorig jaar zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar de grootste groep Instagramgebruikers.
TikTok is hét jongerenplatform van nu. Zo'n 80% van de gebruikers is tussen de 6 en 24 jaar. Een mooie kans dus als jouw doelgroep zich in die leeftijd bevindt. We schreven er al eerder over, niche kanalen zijn de toekomst.
TikTok vooral populair onder meisjes van 9 t/m 14 jaar
Nieuwkomer TikTok heeft momenteel 700.000 Nederlandse gebruikers van 15 jaar en ouder en 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar. TikTok wordt met name gebruikt door meisjes van 9 t/m 14 jaar om korte muziekvideo's te maken en te delen.
Jongeren besteden veel tijd aan social media. Meer dan de helft van de jongeren (n=34) zijn dagelijks minstens vier uur actief op deze social media, met name op WhatsApp, Instagram, Snapchat en TikTok, en in mindere mate aan Facebook, Discord en Telegram.
70% vindt bijvoorbeeld dat het stoort als jongens op straat naar meisjes fluiten. Voor 30% kan dat wel. Een holebikoppel dat op straat tongkust, kan voor 80%. 75% van de jongeren stoort zich er niet aan wanneer een meisje een hoofddoek draagt op straat of op het werk.
Wil je meer jongeren bereiken? Maak dan een Instagram account aan. Filmpjes, vlogs en andere video's op Instagram zijn populair onder jongeren. Jongeren kijken liever naar een korte en krachtige video, dan dat ze een lange tekst gaan lezen.
De meeste jongeren gebruiken internet om informatie te vinden. Ruim 79 procent zoekt naar informatie over goederen en diensten, bijvoorbeeld sportschoenen of een opleiding en bijna 63 procent leest nieuws online.
De schatting is dat het gaat om tussen 1,2 en 1,6 miljoen kinderen die in de afgelopen jaren van de app gebruik hebben gemaakt. TikTok groeit het snelst van alle sociale-mediaplatforms, zeker onder jongeren.
(Social Media Today)
75% van de mensen tussen 18 en 24 jaar is actief op Instagram. 57% van de mensen tussen 25 en 30 jaar is actief op Instagram. 47% van de mensen tussen 30 en 49 jaar is actief op Instagram. 23% van de mensen tussen 50 en 64 jaar is actief op Instagram.
Statistieken TikTok downloads 2021
Daar zijn 466 miljoen gebruikers op een bevolkingsgroep van ongeveer 1,38 miljard (2020). De meeste TikTokkers bevinden zich in de VS, Europa, Brazilië en Zuidoost-Azië (Tweakers.net). Wereldwijd blijft de app groeien. De app is vooral populair onder jeugd vanaf 15 jaar.
Leeftijd: Volgens Facebook zitten mensen van tussen de 18 tot hoogbejaard op Facebook. Hiervan is 22 procent tussen de 25 en 34 jaar oud, 18 procent is tussen de 35 en 44 jaar oud, 18 procent is tussen de 45 en 54 jaar oud en 14 procent is tussen de 55 en 64 jaar oud. De rest is ouder of jonger dan 64 of 25 jaar.
Het aantal mensen dat Twitter dagelijks gebruikt is in een jaar tijd gestegen met 33 miljoen mensen. In het eerste kwartaal van 2021 kende het platform nog 199 miljoen van deze dagelijks actieve gebruikers.
TikTok-gebruikers willen vermaakt en betrokken worden. Daarom zijn video's die mensen motiveren om video na te maken of om aan deel te nemen, zoals hashtag challenges, erg populair. Tegelijkertijd is TikTok geen verkoopgerichte app.
De constante vergelijking tussen jezelf en wat je van anderen leest of ziet, pakt lang niet altijd in het voordeel van de gebruiker uit. Volgens een ander onderzoek uit 2018 blijkt dat mensen die hun social-mediagebruik beperkten tot 30 minuten per dag, minder gevoelens van depressie en eenzaamheid ervaarden.
Instagram blokkeert het account als je aangeeft dat je jonger bent dan 16 jaar. De ouders moeten dan toestemming geven door een kopie (of foto) van het ID-bewijs op te sturen of eenmalig een creditcardbetaling doen van €0,50. Doen ze dat niet, dan krijgen de kinderen een 'light version' van instagram.
In totaal besteden we gemiddeld zo'n 107 minuten per dag aan sociale media, dat is 10 minuten meer dan vorig jaar. Als we inzoomen op de platforms en het dagelijks gebruik hiervan zien we dat elke platform stijgt behalve Whatsapp (-100.000) en Facebook (-421.000).