Er zijn verschillende meetinstrumenten waarmee zorginstellingen hun kwaliteit in kaart brengen. Bijvoorbeeld vragenlijsten die onder cliënten en hun naasten worden afgenomen. Dit doen de instellingen zelf. Of het wordt gedaan door onafhankelijke meetbureaus.
De kwaliteit van zorg kan worden gemeten met meetinstrumenten. In de jaren negentig richtten meetinstrumenten in de zorg zich voornamelijk op patiënttevredenheid. Tevredenheid wordt gebaseerd op voorkeuren, eerdere ervaringen en verwachtingen vooraf, waardoor deze onderzoeken een subjectief karakter hebben.
Kwalitatief goede zorg is zorg die voldoet aan professionele standaarden en richtlijnen. Veilige zorg betekent dat zorgverleners ernaar streven vermijdbare schade bij cliënten te voorkomen. Dit rapport beschrijft hoe zorgverleners de kwaliteit en veiligheid van hun zorg ervaren.
Kwaliteitszorg houdt in: het in kaart brengen en beheersen van werkprocessen en het verbeteren en bijsturen hiervan. Wij hebben kwaliteitseisen geformuleerd, werkprocessen in kaart gebracht, we meten kwaliteit, stellen verbeterpunten vast en plannen verbeteracties.
Met kwaliteitsindicatoren kan de kwaliteit van zorg gecontroleerd en verbeterd worden. Interne indicatoren zijn bedoeld voor het beoordelen van de eigen zorgprocessen. Externe indicatoren zijn bedoeld om verantwoording af te leggen over de kwaliteit van de zorg aan patiënten, zorgverzekeraars, en de Inspectie.
Kwaliteitszorg is een complex van activiteiten dat gericht is op het systematisch expliciteren (normen stellen), evalueren (toetsen) en bijsturen (verbeteren) van het handelen. Kwaliteitszorg is zeggen wat je doet, doen wat je zegt, laten zien dat je goed doet wat je zegt, en wat je doet steeds beter proberen te doen.
Alle zorginstellingen moeten zorg leveren die voldoet aan bepaalde kwaliteitseisen. Ze moeten bijvoorbeeld het zorgplan met cliënten bespreken, medezeggenschap regelen en een klachtenregeling hebben. Dit staat in de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz).
Moraal zijn de waarden en normen die richting geven aan jouw doen en laten, ze sturen de keuzes die je maakt. Ethiek is daarover nadenken. Het is nadenken over de vraag of jouw handelen leidt tot goede zorg. Dat kan echt over van alles gaan: van grote levensvragen tot kleine, dagelijkse keuzes.
Met een bewezen goede kwaliteit van zorg heeft de zorgverlener de beste marketing in huis om klanten te vinden, te binden en te behouden. Tot slot kan een goede kwaliteit bijdragen aan een verlaging van kosten, door inrichting en beheersing van het (optimale) proces, waardoor de productiviteit toeneemt.
Met de inzet van meetinstrumenten kunnen gegevens worden verzameld om daarmee de kwaliteit rond specifieke zorg (bijvoorbeeld een operatie) te meten en om sturing te geven vanuit de instelling of inspectie.
Geheel van richtlijnen, protocollen en standaarden dat ingezet kan worden om het kwaliteitsbeleid uit te voeren.
Patiëntervaring meten: PROMs en PREMs
Maar patiëntervaringen zijn alleen bruikbaar als ze gemeten zijn met valide en betrouwbare meetinstrumenten. Daarvoor hebben we PROMs (Patient Related Outcome Measures) en PREMs (Patient Related Experience Measures).
Kwaliteitseisen zijn bepaalde meetbare eisen waaraan een product of dienst moet voldoen.
Het zorgleefplan is geordend volgens vier levensdomeinen. - Woon- en leefomstandigheden; - Participatie; - Mentaal welbevinden; - Lichamelijk welbevinden en gezondheid.
Het treffen van maatregelen die de (ongewenste) variatie in een proces – bijvoorbeeld zorg – of een product – bijvoorbeeld infuusvloeistof – binnen zo smal mogelijke marges houden.
In de praktijk van de zorg is de visie van de organisatie de weergave van hoe mensen tegen hun cliënten aankijken. De visie is dus belangrijk voor de cultuur, de samenwerking en de communicatie.
De term Kwaliteit van Zorg gaat dus over de concrete zorg en de kenmerken daarvan. Alles wat we moeten doen om die kwaliteit op peil te houden of te laten voldoen aan de normen is kwaliteitszorg.
Bij (interne) kwaliteitszorg in het onderwijs gaat het om het systematisch vaststel- len van de eigen onderwijskwaliteit op verschillende niveaus. De verzamelde ge- gevens kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om verantwoording af te leggen aan belanghebbenden.
Een kwaliteitsindicator is een meting van een welbepaald, goed omschreven onderdeel van kwaliteit, uitgedrukt in een cijfer. Die kwaliteitsindicatoren worden allereerst opgezet voor interne kwaliteitsopvolging en verbetering binnen zorgvoorzieningen, vanuit het principe 'meten is weten'.
Hiertoe worden gerekend: effectiviteit, tijdigheid, efficiëntie, veiligheid, toegankelijkheid, gelijkheid en patiëntgerichtheid.
- Procesindicatoren geven informatie over de kwaliteit van het zorgproces. Het gaat om het bepalen van het percentage gevallen waarbij een bepaalde procedure is gevolgd. Om te kijken of een richtlijn in de praktijk wordt toegepast worden vaak procesindicatoren gebruikt.