Goed werkgeverschap (volgens de wetgeving) houdt in dat je je als werkgever goed dient te gedragen ten opzichte van jouw medewerker. Je weegt dus ook de belangen van je werknemer mee in de keuzes en afwegingen die je maakt.
Bijvoorbeeld wanneer de werkgever discrimineert, intimideert, valse gronden voor ontslag aanvoert of grovelijk de verplichtingen niet nakomt die voortvloeien uit de arbeidsovereenkomst.
Goed werknemerschap is een arbeidsrechtelijke term, die de verplichtingen van de werknemer regelt zoals het goed werkgeverschap (dat een stuk bekender is) voor de werkgever geldt. Het houdt simpelweg in dat de werknemer zich binnen de arbeidsrelatie als een 'goed werknemer' moet gedragen.
Denk aan wifi, een goede bank, een bar, een pingpongtafel, een game-console, sportfaciliteiten, tot aan hospitality-medewerkers. Dit zijn dé zaken waarmee een werkgever de aantrekkelijkheid goed kan etaleren.
Een aantrekkelijke werkgever zorgt voor zelfstandigheid en flexibiliteit. Medewerkers willen zelfstandig kunnen handelen en verantwoordelijkheid mogen nemen. Evenals flexibiliteit om zelf keuzes te maken binnen het arbeidsvoorwaardenpakket.
Goed werkgeverschap bestaat uit 6 beginselen: wees zorgvuldig, maak geen misbruik van je positie, motiveer ingrijpende beslissingen, maak verwachtingen waar, behandel werknemers gelijk en zorg voor een behoorlijke verzekering. De scholingsplicht is nog een aanvulling op goed werkgeverschap.
Ze geloven dat dingen uitvoeren hun enige taak is. Een heldere visie of marsrichting ontbreekt. Ze nemen beslissingen die de wenkbrauwen doen fronsen. Collega's en ondergeschikten stellen zich vragen en betwijfelen of de genomen beslissingen wel de beste zijn voor het bedrijf.
Een goed werknemer dient redelijke opdrachten van zijn werkgever uit te voeren, bijvoorbeeld het verzoek tot overwerk. Ook dient deze het werk te verrichten dat is overeengekomen en zich te weerhouden van het ongeoorloofd afwezig zijn. Structureel te laat komen wordt ook gezien als tekortkoming van de werknemer.
Zo zijn diefstal, verduistering of bedrog voorbeelden van ernstig verwijtbaar handelen. Ook het structureel niet nakomen van re-integratieverplichtingen kan onder omstandigheden leiden tot ernstig verwijtbaar handelen door de werknemer.
Verwijtbaar handelen of nalatigheid is een reden om uw werknemer te ontslaan. Een voorbeeld hiervan is een werknemer die diefstal pleegt of een redelijke opdracht tot overwerk weigert. De situatie moet zo ernstig zijn dat er niet van u verlangd kan worden de arbeidsovereenkomst voort te zetten.
Een werkomgeving waar je werknemers zich op hun gemak voelen is belangrijk. Een omgeving waar alles aanwezig is wat ze nodig hebben om hun werk goed te doen, zorgt voor een groter werkgeluk. Een werkplek waar vertrouwen en veiligheid voorop staan, betekent ook een werkplek waar open en eerlijk met elkaar gepraat wordt.
Volgens de wet moet je goed zorgen voor je werknemers. Dat betekent dat je voorziet in een veilige en gezonde werkplek, de juiste werkmiddelen en instructies om veilig te werken. Als werkgever ben je verantwoordelijk voor goede arbeidsomstandigheden, verzuimbegeleiding en preventie. Dat is je zorgplicht.
Hoogte transitievergoeding
De hoogte van de transitievergoeding als u wordt ontslagen hangt af van uw maandsalaris en de duur van het dienstverband. De vergoeding is per 1 januari 2022 maximaal € 86.000 bruto. Als uw jaarsalaris hoger is dan € 86.000, is de vergoeding maximaal 1 bruto jaarsalaris.
De meest motiverende factoren situeren zich in de medewerker zelf, zoals: Het gevoel gewaardeerd te worden op het werk. Fier zijn op je werk, het graag doen. Erkenning van de prestaties.
De redelijke opdracht is een opdracht waarvan in het kader van goed werknemerschap (art. 7:611 BW) kan worden verwacht dat dit 'bij' de arbeidsovereenkomst hoort.
Rechter: de cao weegt zwaarder
Als een werkgever zelf afspraken maakt met zijn werknemers, dan zijn die van een lagere orde dan de verplichtingen die voortvloeien uit de cao. En als de zelfgemaakte afspraken in strijd zijn met de cao, dan geldt de cao.
2. Schreeuwen en pesten. Er zijn twee situaties waarin een baas mag schreeuwen tegen zijn personeel: als er veel lawaai is en ze hem of haar anders niet kunnen verstaan, of wanneer er zich een levensbedreigende situatie voordoet. Verder is het eigenlijk nooit een goed idee.
Meer nog: het kan zelfs zijn dat jouw baas jou om regelmatig eerlijke feedback vraagt over zijn/haar functioneren. Jouw baas is tevreden over jullie samenwerking wanneer hij of zij met jou one to one overleg pleegt voor of na een vergadering. Jouw mening en input doet er dan wel degelijk toe, en dat is zeer positief.
2. Slechte managers micromanagen iedereen. Managers die voortdurend updates willen en elke keer vertellen hoe iemand z'n job moet doen, drijven werknemers tot wanhoop. Ze bedoelen het wellicht niet slecht, maar geven de indruk dat ze geen vertrouwen hebben in hun personeel en twijfelen aan hun vaardigheden.
Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden
Denk ook aan arbeidsvoorwaarde zoals een goede verlofsregeling, genoeg vakantiedagen is heel belangrijk. Bij hard werken hoort ook hard ontspannen. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook onwijs belangrijk. Denk hierbij aan reiskostenvergoeding, bonusregeling en flexibel.
Werknemers willen vooral flexibele opties als het om werk gaat. 88 procent van de kenniswerkers die meededen aan het onderzoek, geeft aan dat ze bij het zoeken naar een nieuwe baan op zoek zullen gaan naar een functie waarin ze vrij zijn om hun eigen uren in te delen en op welke locatie ze werken.