Om te controleren of de oliedruk goed is, kan je met een manometer de oliedruk meten. Dit kan op de door de fabrikant aangegeven plaats bij de motor. Meestal is dit bij de oliedrukschakelaar. Kijk in je auto boekje wat bij jou auto de normale oliedruk is.
Oliedrukmeter. De oliedrukmeter kan ook getest worden door de G aansluitingdraad tegen massa te houden, de oliedrukmeter zal dan helemaal naar één kant uitslaan. Als de oliedrukmeter niet uitslaat dan even meten of er voeding op de meter aanwezig is, meet ook de min aansluiting en de gever draad door.
U kunt een on-board diagnostics (OBDII) scantool met live-modus gebruiken om de druksensorwaarde te controleren . Als uw voertuig ouder is en geen ECM heeft, kunt u een mechanische of elektronische meter gebruiken om de oliedruk te controleren. Een mechanische meter is gemakkelijker te gebruiken omdat deze geen elektrische verbindingen nodig heeft.
Om te bepalen of je de juiste oliedruk hebt kun je het beste de handleiding van je auto raadplegen. Een druk van 1.5 bar is wat ons betreft een gemiddelde druk waarop je goed zou moeten zitten mocht je alleen willen controleren of de druk op peil is.
Kan ik doorrijden met olielampje? Nee, het wordt afgeraden om door te rijden als het olielampje in uw voertuig is aangegaan. Dit lampje gaat meestal aan als er een problemen zijn met de oliedruk in uw voertuig.
7 bar bij koude motor is ok, bij 7 bar opent het drukregelventiel. Bij meer dan 7 bar moet je je zorgen gaan maken dan blijft de drukregelaar dicht. bij veel minder dan 7 ook (bv 2 bar als ie echt koud is), want dan hangt de drukregelaar vast (open). Het is ook normaal dat de druk zakt naarmate de olietemp stijgt.
Wat te doen bij lage oliedruk? In de allermodernste auto's schakelt de elektronica de motor uit. Een rood lampje vraagt om directe actie: ook al rijd je op de snelweg, je moet de auto stilzetten en olie bijvullen. Na het bijvullen moet je zo snel mogelijk naar de garage.
Conclusie. Het tijdig herkennen van de symptomen van een kapotte oliepomp is essentieel om ernstige motorschade te voorkomen. Lage oliedruk, oververhitting, ongewone geluiden, verhoogd brandstofverbruik en vervuilde olie zijn allemaal tekenen dat er iets mis kan zijn met de oliepomp.
Wacht bij een warme motor ten minste 20 minuten om de olie de gelegenheid te geven terug naar de carterpan te stromen.
Geel of rood olielampje
Als het lampje rood of oranje is, is het probleem groter: het geeft vaak aan dat de oliedruk niet meer voldoende is.
Een lage oliedruk betekent dat de motor niet voldoende wordt gesmeerd, wat ernstige gevolgen kan hebben. In het meest ernstige geval kan dit er zelfs toe leiden dat de auto van een nieuwe motor moet worden voorzien.
Als er een rood oliekan-symbool brandt op je dashboard, betekent dit dat je oliepeil of oliedruk laag is. Controleer het oliepeil en vul olie bij. Als het lampje van de koelvloeistof brandt, dan wordt de motor van je auto niet voldoende gekoeld. Zet de motor dan uit en laat de motor afkoelen.
Om te controleren of de oliedruk goed is, kan je met een manometer de oliedruk meten. Dit kan op de door de fabrikant aangegeven plaats bij de motor. Meestal is dit bij de oliedrukschakelaar. Kijk in je auto boekje wat bij jou auto de normale oliedruk is.
Gelukkig blijft de inspanning voor het vervangen van de oliedrukschakelaar binnen de perken. Reken, afhankelijk van de bereikbaarheid van de sensor, op een werklast van een half uur tot twee uur. Er zijn dus arbeidskosten van rond de 50 tot 200 euro.Daarnaast zijn er de materiaalkosten van 5 tot 35 euro.
Te hoge oliedruk; er kunnen verschillende redenen zijn waardoor de oliedruk te hoog wordt. Een te hoge druk kan veroorzaakt worden door een verkeerd afgestelde boordcomputer of een verstopte carterventilatie. De druk in het carter wordt dan te hoog waardoor het olie verbruikt.
Stop uw voertuig als het oliedruklampje gaat branden.Controleer vervolgens uw oliedrukmeter . Als de meting laag is, dan veroorzaakt dit een oliepompstoring. Als de motor geluid produceert, is dit ook een signaal van een oliepompstoring.
Wat is de oplossing bij een probleem met de oliedruk? Wanneer je een probleem hebt met de oliedruk zal de oliepomp vervangen moeten worden. Een te lage oliedruk zou ook nog te maken kunnen hebben met een lekkage van olie. Dit moet daarom altijd eerst worden gecontroleerd.
Wanneer het normaal werkt, zal de oliepomp stil werken. Echter, als de oliepomp defect is, kan het een jankend geluid produceren terwijl het probeert olie rond de motor te verspreiden. Dit geluid wordt waarschijnlijk veroorzaakt door slijtage van de tandwielen van de oliepomp en zal het meest merkbaar zijn wanneer het voertuig stationair draait.
Vreemde geluiden tijdens het rijden
versnellingsbak met te weinig olie klinkt daarentegen vaak jankend of zoemend.
U meldt een te lage oliedruk bij een warme motor. De meest logische oorzaak zou een defecte oliedruksensor kunnen zijn. Maar er kunnen méér oorzaken zijn voor een te lage oliedruk die ernstiger van aard kunnen zijn zoals een gebrekkige oliepomp of een motorisch probleem vanuit het draaiend gedeelte.
Een acceptabel olieverbruik van een auto varieert, maar een richtlijn is tussen de 0,1 en 0,5 liter olie per 1.000 kilometer. Dit kan echter afhankelijk zijn van factoren zoals het type motor, rijomstandigheden en de leeftijd van de auto. Oudere motoren kunnen meer olie verbruiken.
Een acceptabel olieverbruik van de auto is ongeveer 1 liter op 5000 km. Bij een olieverbruik van 1 liter op 500 km is de kans groot dat het hier gaat om een mechanisch probleem zoals versleten of kapotte zuigerveren. Maar het kan ook zijn dat de schraapveren vast zijn gaan zitten door vervuiling.