Het percentage wat de manager krijgt ligt gemiddeld tussen de 15%-20%. Een beginnend manager zou een lager instaptarief kunnen hebben omdat hij/zij nog zijn/haar meerwaarde moet gaan bewijzen. Er wordt wel eens gesuggereerd dat een manager 25%-30% kan krijgen als hij/zij ook de boekingen regelt. Ik vind dit gevaarlijk.
Als manager moet je meer doen dan plannen maken. Je moet ook medewerkers aan het werk zetten en aan het werk houden. Het werk zelf moet op een logische en efficiënte wijze worden uitgevoerd. Een onderdeel van organiseren kan zijn dat je als manager onderzoekt of je bepaalde onderdelen van het werk kunt automatiseren.
Je kunt managers op verschillende manieren groeperen. Je hebt bijvoorbeeld topmanagers, middle managers en operationele (uitvoerende) managers. Je kunt bijvoorbeeld ook kijken naar sectoren. Leidinggeven in het bedrijfsleven vraagt om andere kwaliteiten dan bij de overheid.
Er zijn diverse managementlagen te onderscheiden. De managementlagen worden voorgesteld als een piramide. Onderaan staat het uitvoerend personeel, daarboven het operationeel management, gevolgd door het middenmanagement. Bovenaan staat het topmanagement.
Een manager maakt de planning met wie wat moet doen en houdt controle over de uitvoering. Daarnaast is het belangrijk om je team te blijven motiveren en gelukkig te houden. Op deze manier kan een manager zijn of haar targets en doelstellingen halen.
2. Schreeuwen en pesten. Er zijn twee situaties waarin een baas mag schreeuwen tegen zijn personeel: als er veel lawaai is en ze hem of haar anders niet kunnen verstaan, of wanneer er zich een levensbedreigende situatie voordoet. Verder is het eigenlijk nooit een goed idee.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Zoals we net al zagen zit je met een salaris van meer dan €90.000 bruto per jaar bijna bij de bovenste 1% van Nederland als het gaat om inkomen.
Het senior Manager salaris ligt het hoogst en het junior Manager salaris ligt het laagst.
Uiteraard verschilt de span of control per persoon en per bedrijf. In het algemeen wordt echter uitgegaan dat een manager maximaal tien personen direct kan aansturen. Dit getal verschilt op basis van leiderschapscapaciteiten enerzijds en factoren als zelfstandigheid en behoefte/noodzaak teamleden sturing anderzijds.
Kan goed communiceren, luistert en deelt informatie
Goede managers kunnen goed luisteren, waardoor ze zaken diepgaand begrijpen. Daarnaast delen zij wat ze kunnen waardoor een transparante omgeving ontstaat. Dit is gunstig voor het team als geheel. Ze complimenteren oprecht, specifiek, tijdig en vaak.
Een leider stuurt aan en een manager bestuurt. Een leider schept iets uit niets en een manager bouwt verder uit. Een leider is visionair en een manager is meer strategisch en rationeel. Een leider focust zich meer op ontwikkelingen van medewerkers, een manager op doelstellingen.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.
De volgende punten zijn duidelijk zichtbaar wanneer de werksfeer verstoord is: Onderlinge irritaties. Niet met elkaar praten maar over elkaar. Veel klagen en sarcastische opmerkingen.
Meer nog: het kan zelfs zijn dat jouw baas jou om regelmatig eerlijke feedback vraagt over zijn/haar functioneren. Jouw baas is tevreden over jullie samenwerking wanneer hij of zij met jou one to one overleg pleegt voor of na een vergadering. Jouw mening en input doet er dan wel degelijk toe, en dat is zeer positief.
Iets hoger maak je als manager deel uit van het middenkader en geef je leiding aan deze operationeel leidinggevenden of aan een afdeling. Maak je deel uit van het managementteam, dan ben je als manager onderdeel van de directie. Dit wordt ook wel hoger management of hoger kader genoemd.
Gemiddeld gaat het om 4,6 procent van de totale personeelsformatie. In de sectoren primair en voortgezet onderwijs, gehandicaptenzorg en welzijn zijn wat meer managers (zes à 7,5 procent), maar dat is goed verklaarbaar omdat daar andere overheadtaken veel kleiner zijn dan gemiddeld.
Een managementteam bestaat uit de algemeen directeur en vertegenwoordigers van afdelingen, teams of verantwoordelijkheids-disciplines. Je komt MT's tegen bij organisaties met 10 werknemers tot aan multinationals toe. Ze zijn in wezen allemaal georganiseerd volgens hetzelfde principe.