Kinderen maken contact met elkaar door dingen over zichzelf aan elkaar te vertellen, naar elkaar te luisteren en te proberen te begrijpen wat de ander bedoelt en hoe die zich voelt. Ze oefenen ook met het delen van dingen, zoals speelgoed, maar bijvoorbeeld ook een pen of een schrift in de klas.
Peuters willen vaak heel graag van alles vertellen en gaan taal steeds meer gebruiken als voornaamste communicatiemiddel. Veelal vertellen ze graag over hun dag, wat ze hebben gedaan, met wie ze hebben gespeeld, wat ze hebben gegeten. Maar ook vertellen ze informatie die erg belangrijk kan zijn.
Tips voor het stimuleren van het samen spelen
Je kunt je kind stimuleren om samen te spelen door: Met je kind of met het hele gezin spelletjes te doen. Je kind vindt dit leuk en het is goed voor jullie band. Je kind samen met andere kinderen een spel te laten spelen terwijl jij erbij bent.
Samenspelen is nog moeilijk
Peuters kunnen nog niet goed delen, op hun beurt wachten bij een spelletje of een ander iets gunnen. Ze hebben nog niet zo door dat anderen ook gevoelens en wensen hebben. Wat ze wel doen, is goed naar elkaar kijken en nadoen. Pas tussen de 3 en 4 jaar gaan kinderen echt met elkaar spelen.
Spelontwikkeling kind 2 jaar
Peuters zijn over het algemeen erg nieuwsgierig en zullen spelenderwijs veel leren en ontdekken. Ze vinden het leuk om hun nieuw verworven vaardigheden te oefenen en gebruiken in hun spel. Kinderen van 2 jaar spelen meestal het liefst alleen, omdat ze moeilijk kunnen delen.
Laat je kind niet alleen kijken en luisteren naar voorwerpen, maar ze ook voelen: wat is hard, zacht, koud, warm, groot, klein... Ook spelen met zand en water is interessant voor je kind. Dat blijft heel lang favoriet! Blokken zijn eindeloos leuk speelgoed.
Je kunt bazig gedrag zien als een negatieve eigenschap, maar ook als een teken dat je kind over leiderschapskwaliteiten beschikt, die nog een beetje gepolijst moeten worden ð Zo bekeken zegt het bazige gedrag dus ook iets over de kwaliteiten van je kind, zoals staan voor wat je belangrijk vindt, beslissingen nemen, ...
De Gordonmethode is een communicatiemethode die gericht is op luisteren naar het kind en duidelijk communiceren op basis van gelijkwaardigheid en respect. Respect voor elkaars mening en behoefte staan centraal. Conflicten worden zo opgelost dat niemand het gevoel heeft dat hij verliest.
Het is heel belangrijk dat je je kind aankijkt als hij of zij tegen je praat. Maak oogcontact en luister goed naar wat je kind zegt. Hierdoor laat je je kind zien dat je zijn of haar verhaal belangrijk vindt. Het kan helpen om op ooghoogte te gaan zitten.
Praat over de dagelijkse dingen waar u en uw kind mee bezig zijn en benoem alles wat u met uw kind doet. Van samen praten over boekjes, plaatjes en van liedjes zingen, leert uw kind veel nieuwe woorden. Laat uw kind ook zinnetjes aanvullen bij een boekje dat het al kent.
Vanaf ongeveer 2,5 jaar gaan kinderen zinnen van drie woorden begrijpen. Ze gebruiken dan ook zelfbedachte combinaties van een paar woorden, bijvoorbeeld 'Kijk, poes!' als het huisdier voorbij loopt. Vanaf ongeveer 3 jaar gebruiken kinderen zinnen van drie tot vier woorden: 'Mama wil soep?'
Ze kunnen niet zo goed lang stilzitten en zijn graag bezig met speelgoed waar actie en beweging in zit. Dingen die geluid maken, met lichteffecten en een racebaan vinden ze bijvoorbeeld erg leuk om mee te spelen. Maar ook klimmen, voetballen, buitenspelen, verven en bouwen doen ze graag.
De peuters glijden, fietsen, klimmen en schommelen. Vormen van bewegingen die kinderen uit plezier uit zichzelf doen. Fantasie- of rollenspel: Rond 2 jaar doet het kind 'alsof'. Het voert bijvoorbeeld een pop, doet alsof het slaapt, enzovoorts.
Kinderen kunnen veel verbeteren door te gamen: hun oog-handcoördinatie, kleine motoriek, maar ook cognitieve functies als werken in een team, hun werkgeheugen, geduld, probleemoplossend vermogen, enzovoorts." Nog een reden om je kind te laten gamen: hun algemene kennis wordt bijgespijkerd.
Wat hoort bij elkaar? is een spel waarbij de afbeeldingen op de houten kaartjes niet identiek zijn, maar wel bij elkaar horen. Heel geschikt om over te praten in de kring of in een groepje, maar ook als memory-spel te gebruiken.
Peuters willen de wereld ontdekken en gaan meer en meer hun grenzen verkennen. Ze willen steeds meer zelf doen en van alles uitproberen. Je kind heeft behoefte aan meer onafhankelijkheid en wil zo veel mogelijk zelf bepalen, zelf dingen kiezen en dingen zelf gaan doen.
Snel kleuren en cijfers herkennen. Een grote woordenschat hebben en lange, samengestelde zinnen maken. Juist heel laat gaan praten, maar wel meteen in volzinnen. Beter kunnen opschieten met oudere kinderen en volwassenen dan met leeftijdsgenoten.