Een uitzendbureau verdient doordat er een marge zit tussen wat de opdrachtgever betaalt en wat je als uitzendkracht ontvangt. Wat er overblijft na aftrek van alle bedrijfskosten is winst.
Uitzendbureaus hanteren verschillende marges. Veel bureaus berekenen een marge van 25-35 % boven het bruto loon. Het kan interessant zijn om een aantal uitzendbureaus te bellen en een prijsvergelijking te doen. Wanneer u regelmatig uitzendkrachten inhuurt bij eenzelfde bureau, onderhandel dan over de marge.
Hoe verdient een uitzendbureau geld? Net zoals bij andere dienstverlenende bedrijven verdient een uitzendbureau geld door het leveren van een dienst. In het geval van Faam is dit het verbinden van werknemers en werkgevers, gericht op de lange termijn (vast contract).
Het starten van een uitzendbureau, vooral als het goed wordt beheerd, kan exponentieel schalen en op de lange termijn winstgevend zijn. Met meer en meer organisaties die behoefte hebben aan hun diensten, biedt het grote kansen voor velen.
De meeste uitzendbureaus hanteren een nettowinstmarge van 3-10% . De kosten van diensten, arbeids- en faciliteitenkosten en andere operationele kosten spelen allemaal een rol bij het bepalen van de winstmarge van het uitzendbureau.
Twee keer het bruto uurloon
U bent als inhurende partij degene die mag bepalen wat de uitzendkracht bruto per uur verdient. Het inhuur tarief per uur is dan twee keer het bruto uurloon. Stel, iemand verdient € 10,00 euro bruto per uur. Dat kost het u op uitzendbasis ongeveer € 20,00 om deze persoon in te huren.
Qua omzet was Adecco de duidelijke leider op de Amerikaanse uitzendmarkt. Het bedrijf genereerde in 2022 ongeveer 24,8 miljard dollar, vijf miljard dollar meer dan hun naaste concurrent Manpower.
Meer verdienen
Werk je al als intercedent of vestigingsmanager van een uitzendbureau? Dan weet jij vast wat ongeveer de omzet is van jouw portefeuille. Als je voor jezelf begint kan je al snel 10 – 15% van die jaaromzet verdienen als inkomen!Per jaar!
U moet rekening houden met extra kosten voor het inhuren van personeel
Het inhuren van een uitzendbureau kan een waardevolle investering zijn in uw bedrijfsdoelen , maar het kan ook uw budget voor het inhuren oprekken. Het is cruciaal om te bepalen of de voordelen opwegen tegen de kosten. Uitzendbureaus brengen u een percentage van het loon van uw ingehuurde werknemer in rekening.
Als vuistregel kun je ervan uitgaan dat het uurtarief voor een uitzendkracht tussen de 1,8 en 2,5 keer het bruto uurloon bedraagt. Dit betekent dat bij een bruto uurloon van €10, u als werkgever tussen de €19 en €25 per uur betaalt.
Je betaald de fee pas als je iemand hebt aangenomen. Als je voor jezelf een inschatting wil maken van de kosten voor het werven van een nieuwe medewerker: ga ervanuit dat de kosten gemiddeld rond de 25% liggen van het fulltime, bruto jaarsalaris van de functie die je zoekt. Benieuwd wat de fee is voor jouw vacature?
Hoe verdient een uitzendbureau dan? Als uitzendkracht krijg je altijd een loon conform cao en eventuele andere vergoedingen. Dit loon krijg je uitbetaalt van het uitzendbureau. Dit is een netto loon waarin alle belastingen en sociale lasten (brutoloon) af zijn.
Het percentage dat een detacheringsbedrijf "pakt" varieert en is afhankelijk van verschillende factoren, zoals overheadkosten, winstmarges en marktconcurrentie. Het kan variëren tussen 10% en 40% van het uurtarief dat de opdrachtgever betaalt.
Uitzendkrachten hebben recht op dezelfde beloning als de medewerkers in vaste dienst bij het bedrijf waar zij aan het werk zijn. Bovendien hebben ze minimaal recht op het minimumloon. In de CAO voor Uitzendkrachten staat om welke beloning het precies gaat.
Bedrijfsresultaat uitzendbureaus, uitleenbureaus en banenpools. In de grafiek onder ziet u dat het gemiddelde bedrijfsresultaat of netto marge van de branche uitzendbureaus, uitleenbureaus en banenpools tussen 2009 en 2020 is gedaald met 1.57% procentpunt naar 4.15%.
Tijdelijk werk kan je helpen je vaardigheden te ontwikkelen en in verschillende opdrachten te werken totdat dat gebeurt . Je dromen najagen terwijl je werkt is niet slecht – je hebt niet alleen een inkomen terwijl je op zoek bent naar een baan, maar je kunt ook nieuwe mensen ontmoeten en nieuwe ervaringen opdoen.
Het uitzendbureau is formeel gezien jouw werkgever en is daarmee verantwoordelijk voor het uitbetalen van je salaris. De opdrachtgever betaalt het uitzendbureau voor jouw gewerkte uren, waarna het uitzendbureau jou uitbetaalt.
Vraag je je af wat dan het verdienmodel van uitzendbureaus is? Nou, dit zit zo; werkgevers die uitzendbureaus de opdracht geven om hun openstaande vacatures in te vullen, betalen een tarief voor de geleverde diensten. Dit is een tarief dat een bedrijf met een uitzendbureau afspreekt.
Voor het starten van een uitzendbureau is niet veel nodig. Stap naar de Kamer van Koophandel (KvK), schrijf je in en that's basically it.Je kunt van start.
De kosten van een uitzendkracht bestaan dus uit het bruto uurloon + een omrekenfactor. Een omrekenfactor is een opslag, op het brutoloon van een uitzendkracht dat uitzend- (en ook payroll) bedrijven hanteren. Deze opslag dekt alle elementen van je personeelskosten.
Voor het vierde jaar op rij is Randstad het grootste uitzendbureau ter wereld, met een omzet van net geen $ 26 miljard. Het Zwitserse Adecco en het Amerikaanse Manpower Group volgen op de tweede en derde plaats.
Opstartkosten van je uitzendbureau
Het begint allemaal bij de registratie van jouw rechtsvorm bij de Kamer van Koophandel (KvK). Dit kost eenmalig 80,10 euro. Daarnaast is een zakelijke bankrekening nodig om je financiën te organiseren. Diverse banken bieden starters eerst een half jaar kosteloos gebruik aan.