Het kan ook zijn dat je niet assertief genoeg bent om te vragen naar een geplande promotie. De situatie kan zodoende ontstaan dat je simpelweg vergeten wordt. Assertiviteit wil zeggen dat je opkomt voor jezelf. Je mag dus best wel tussentijds vragen naar de promotie en naar eventuele ontwikkelpunten van jezelf.
Als het om promotie afdwingen gaat, wil maken helpt het ook om focus te hebben, keuzes te maken en geduldig te zijn. Bij functionerings- en evaluatiegesprekken kun je aan je manager duidelijk aangeven waar jij naartoe wil groeien, wat je daarvoor nodig hebt en wat het de onderneming oplevert.
Waarom verdien ik een promotie? Een promotie vraagt om een investering vanuit de organisatie. Denk aan te maken kosten voor bijvoorbeeld trainingsdoeleinden of salariskosten. Maak voor jezelf concreet waarom je vindt dat je deze investering verdient.
De reeks functies in een organisatie, geordend van laag naar hoog in de hierarchie, via welke iemand promotie kan maken.
Hoogopgeleiden maken vaker promotie
Van de hoogopgeleide werknemers had een op de vijf in twee jaar tijd promotie gemaakt. Dit is duidelijk hoger dan van de laagopgeleide werknemers, bij wie dit een op de zeven was.
Hoeveel extra salaris je de medewerker bij promotie moet geven, is lastig te zeggen. Sommige bedrijven hanteren als vuistregel een loonstijging van 3 tot 6 procent. Maar ook 5 tot 10 procent komt voor, vooral bij promoties die samenvallen met de (half)jaarlijkse loonstijging.
Over het algemeen wordt een loonsverhoging vragen van 5% – 10% als aanvaardbaar beschouwd. Een salarisverhoging van 10% is zelfs al aan de hoge kant. Zit er dus liever ergens tussenin. Het is natuurlijk ook afhankelijk van de economische toestand binnen het bedrijf en hoeveel uw collega's verdienen.
De regel van één jaar. Je hebt misschien al gehoord van de regel van één jaar: pas na twaalf maanden dienst mag je voor het eerst opslag vragen. In de meeste gevallen klopt dat ook. Het voordeel van wachten tot het moment dat je jezelf hebt bewezen, is dat je het dan ook écht verdient.
Waarom wil je doorgroeien? Doorgroeien in je rol of in je specialisatie doe je om verschillenden redenen. Meer verantwoordelijkheid, nieuwe kennis en skills opdoen, je netwerk uitbreiden of een hoger salaris.
Promotie is het onder de aandacht brengen van een nieuw of bestaand product of service met als doel de omzet positief te beïnvloeden. Promotie is een onderdeel van de marketingmix, wat weer een onderdeel is van het bredere marketing.
U mag in overleg met uw werkgever meer of minder uur per week gaan werken. Daarbij maakt het niet uit of u een tijdelijk of vast contract heeft. Om meer of minder te werken moet u een schriftelijk verzoek doen en voldoen aan een aantal voorwaarden. Uw werkgever moet een goede reden hebben om uw verzoek te weigeren.
Die kunnen gaan over je werk, over wie je bent of wat je bezig houdt. In gesprek zijn met je manager over deze vragen, hoe hij of zij naar je kijkt is zinvol, vraag hem of haar om feedback op je vragen. Kortom: zie dit als fijne gesprekken die over jou mogen gaan.
Je zult in ieder geval duidelijk moeten maken dat de studie een duidelijke keuze was en niet iets wat je overkomen is. Zeg bijvoorbeeld dat je je georiënteerd hebt in het beroepenveld en dat een bepaald beroep je erg interessant leek. Deze opleiding bood je de mogelijkheid om daarna dat beroep uit te oefenen.
Zorg dat je gezien wordt.
Als je niet populair bent, komt dat omdat je je niet op je gemak voelt bij de dingen die populaire mensen vaak doen, zoals: Spontaan een praatje aanknopen, een mop vertellen, flirten, en in het algemeen, mensen boeien.