Kinderen willen uit zichzelf iets beheersen, omdat ze het echt interessant en leuk vinden. Kinderen moeten erin geloven dat ze invloed hebben op wat ze moeten doen. Lesstof moet afgestemd zijn op hun niveau en interesses en er mag best ruimte zijn voor eigen inbreng.
Het is het ontzettend belangrijk om te blijven communiceren met alles en iedereen om je kind heen. Spreek met vrienden, familie, teamleden van de sportclub, de huisarts en uiteraard de school. Samen kunnen jullie meer bereiken dan alleen. Uiteindelijk is het doel om weer met je kind in contact te komen.
Voor intrinsieke motivatie is er nood aan autonomie. Indien een persoon het gevoel heeft dat hij zelf ervoor kiest om iets te doen gaat dit vaak gepaard met echte motivatie. Betrek je kind dus bij het maken van keuzes. Vraag wanneer hij zijn huiswerk gaat doen, i.p.v. te zeggen dat hij het dàn moet doen.
Het uit handen nemen van kleine dingen, zoals bijvoorbeeld schoenen aan en uit doen, jas aan en uit doen, opruimen van speelgoed en tafel afruimen is eigenlijk overbodig. Door kinderen te laten ontdekken en zelf doen, stimuleren wij de zelfstandigheid.
De meeste kinderen leren lopen aan de hand tussen 8 en 15 maanden. Gemiddeld zet een kind zijn of haar eerste losse stapjes rond 14 à 15 maanden. De leeftijd waarop een kind zelfstandig begint te stappen, verschilt enorm. Het is niet abnormaal als je kind pas alleen loopt als hij of zij 18 maanden is.
Negatieve reacties zonder aandacht voor wat een kind goed doet, helpen meestal niet om het gedrag te veranderen. Probeer samen één lijn te trekken in het reageren op lastig gedrag, bijvoorbeeld met leerkrachten of mensen uit de buurt. Hoe eerder je kind leert wat wel en niet kan, hoe beter.
Gewenst gedrag belonen geeft het kind het gevoel dat iets erg goed gegaan is en dat zorgt dat het gedrag zich zal herhalen. Elke kleine stap in het gewenste gedrag benoemen en belonen maakt dat er naast de groei van het zelfbeeld ook een vertrouwen in de leerkracht groeit.
De naam 'Triple P' staat voor 'Positive Parenting Program' en is een methode voor opvoedingsondersteuning voor ouders met kinderen van 0 tot 16 jaar. Triple P is een laagdrempelig, integraal programma met als doel emotionele en gedragsproblemen bij kinderen te voorkomen door het aanleren van opvoedvaardigheden.
Ieder kind moet genoeg te eten en te drinken krijgen en een huis hebben om in te wonen. Een kind moet kunnen doen en leren wat goed voor hem is. Ouders moeten ervoor zorgen dat dit mogelijk is. Als ouders dit niet kunnen, dan moet de overheid ze helpen.
Om snel te kunnen denken, moet je in beelden denken (32 beelden per seconde) in plaats van in taal (2 woorden per seconde). Alleen door het in beelden denken, heb je snel overzicht, kun je gehelen overzien, ontdek je verbanden en kom je tot een passende, soms originele oplossing.