Talent aantrekken en behouden
Investeren in een aantrekkelijk werkgeverschap brengt vele voordelen met zich mee, voor zowel organisaties als medewerkers, denk aan besparing op kosten voor recruitment en verloop. Daarnaast vergroot het de betrokkenheid van je medewerkers.
Er is één groep die precies weet hoe aantrekkelijk een organisatie als werkgever is: de eigen medewerkers. De reputatie van een organisatie als werkgever ontstaat daardoor voor een belangrijk deel in dit informele circuit. Om dit effect nog krachtiger te maken, is een 'internal branding'-strategie nodig.
Bij goed werkgeverschap gaat het in het kort om de volgende zes punten: zorgvuldig zijn, geen misbruik maken van de positie als werkgever, het motiveren van grote beslissingen, het waarmaken van verwachtingen, het gelijk behandelen van medewerkers en het zorgen voor een goede verzekering.
Modern werkgeverschap betekent onderscheidend zijn in wat medewerkers naast 'een baan' krijgen: ontwikkeling, inspiratie, toffe collega's, leiderschap. Dat vraagt om een samenhangende visie en HR-strategie. Daarom is ons motto: maak werkgeverschap een integraal en onderscheidend onderdeel van je strategie.
Ga naar de kantonrechter
U vraagt de rechter te bepalen wat u en uw werkgever moeten doen om het probleem op te lossen. Bedenk wel dat de sfeer op het werk hierdoor slechter kan worden. Het is verstandig om hulp te vragen van een advocaat.
Welke kwaliteiten heeft een goede werknemer? Een goede werknemer komt beloftes na, is communicatief sterk, is fijn in de omgang, heeft een enthousiaste houding, helpt anderen, is recht door zee, weet van aanpakken, heeft een ondernemende instelling, leert van fouten en is bestand tegen verandering.
Ballafkih legt uit dat de oorzaak van blijvende personeelstekorten vooral ligt in de groei van onze economie. "Omdat onze economie groeit, groeit ook de vraag naar arbeid. Het aantal vacatures neemt dus toe, maar die kunnen niet allemaal worden ingevuld." Niet te weinig werkenden, maar te veel vacatures dus.
In de kern analyseert gedrag van organisaties het effect van sociale en omgevingsfactoren die van invloed zijn op de manier waarop werknemers of teams werken. De manier waarop mensen met elkaar omgaan, communiceren en samenwerken is de sleutel tot het succes van een organisatie.
Organisaties gebruiken middelen of technologie. Dit kunnen gebouwen, machines, grondstoffen zijn, maar ook mensen, kennis en kunde. Er is coördinatie en taakverdeling. Om het vooropgestelde doel te kunnen bereiken met een bepaalde groep mensen zullen er taken moeten verdeeld worden.
De werkgever en de werknemer zijn verplicht zich als een goed werkgever en een goed werknemer te gedragen. De bredere betekenis van goed werkgeverschap is dat je goed voor je werknemers zorgt. Bijvoorbeeld door te zorgen voor een goede werk-privé balans, een passend salaris en een veilige werkomgeving.
Onderwerpen zoals beloning en arbeidsvoorwaarden, goede arbeidsverhoudingen zijn weer terug zijn als belangrijke indicatoren van medewerkers geluk. Beloning staat ook nummer 1 als voornaamste reden om een andere baan te zoeken of te aanvaarden, samen met reisafstand en inhoudelijk aantrekkelijk werk.
Verwijtbaar handelen of nalatigheid is een reden om uw werknemer te ontslaan. Het gaat dan bijvoorbeeld om een werknemer die diefstal pleegt. Of een redelijke opdracht tot overwerk weigert. De situatie moet zo ernstig zijn dat niet van u verlangd kan worden dat u de werknemer in dienst houdt.
Alleen noodzakelijke informatie
Het verwerken van bijzondere persoonsgegevens is meestal verboden. Daarom mag u er niet naar vragen. Daar komt bij dat uw werknemers onder uw gezag staan. Hierdoor kunnen zij zich eerder verplicht voelen om informatie over hun ziekte te delen als u ernaar vraagt.
Een heldere visie of marsrichting ontbreekt. Ze nemen beslissingen die de wenkbrauwen doen fronsen. Collega's en ondergeschikten stellen zich vragen en betwijfelen of de genomen beslissingen wel de beste zijn voor het bedrijf. Ze overdrijven de moeilijkheid om doelen te bereiken.
Belangrijke taken van een leidinggevende zijn het aansturen van een team of afdeling, het opstellen van doelstellingen en het zorgen voor goede werkomstandigheden.
Een goede teamleider voorziet een team van drie belangrijke ingrediënten: coördinatie, inspiratie en zorg. Hij heeft overzicht, geeft richting en brengt structuur aan. Daarnaast geeft hij ook complimenten, representeert het team naar buiten toe en bemiddelt bij conflicten.
Werkgeverslasten, wat zijn dat? Naast het brutoloon krijg je als werkgever ook te maken met andere kosten zoals de werkgeverslasten. De kosten aan werkgeverslasten zijn ongeveer 30% van het brutoloon van de medewerker. Deze lasten bestaan uit vaste en aanvullende lasten.
Een goede werkgever heeft een duidelijk arbeidscontract en gunstige arbeidsovereenkomsten: vakantiedagen, vakantiegeld, verzekeringen en ontslagrecht. Zo weten werkgever en werknemer wat ze te wachten staat. De beste bedrijven om te werken betrekken hun werknemers bij belangrijke beslissingen binnen de onderneming.